De clip ‘Koop een nieuwe’ van VPRO Dorst houdt ons een (gekochte) spiegel voor

Leuk Halloweenfeestje? Even een nieuwe outfit op de kop tikken; die van vorig jaar kan eigenlijk echt niet meer. Telefoon een beetje langzaam? Top, de nieuwe iPhone is nét uit. Make-up 1+1 gratis bij de drogisterij? Maakt niet uit dat je al drie soorten rode nagellak hebt, die vierde is bijna gratis!

Of we het nu willen of niet, deze situaties zijn – waarschijnlijk in mindere mate – voor iedereen wel een beetje herkenbaar. We kopen spullen om ons beter te voelen, om ons uit te drukken of gewoon, als tijdverdrijf. Met online shoppen en contactloos betalen is dat immers gemakkelijker dan ooit. Nederland staat zelfs in de top vijf van Europese landen met de meeste online aankopen, volgens het CBS. Dingen waar je niets aan hebt, lijken interessanter dan ooit – zelfs als je je geld beter aan andere dingen zou kunnen  besteden.

‘Koop een nieuwe’ van VPRO Dorst

Dat is wat ze noemen: kapitalisme. Doorgeslagen consumentisme. De Wereld Die Om Geld (en spullen) Draait. Zoals VPRO Dorst het zegt: “In een wereld, waarin we niet zien hoe erg het daarbuiten naar de getver gaat, blijven we spullen kopen alsof ons leven er vanaf hangt.”

Daarom wil VPRO Dorst een wereld creëeren waarin we wél zien hoe erg het daarbuiten ‘naar de getver gaat’. Dat doen ze met een videoclip ‘uit een paralelle wereld’, waarin geld uitgeven de norm is en duurzaamheid niet aan de orde. “In die wereld weet niemand eigenlijk wat het écht kost om, de spullen die ze elke dag kopen, te produceren of weg te gooien.” De slogan die in de clip centraal staat: ‘Maakt niet uit, gooi het weg, koop een nieuwe’.

De consumentistische norm

De clip is natuurlijk een soort doemscenario voor iedereen die ook maar een beetje met duurzaamheid bezig is, maar zoals VPRO Dorst terecht zegt: “Ergens weten we wel dat klimaatverandering een serieus probleem is en grondstoffen op een gegeven moment opraken, maar toch lijkt het alsof we ons niet genoeg bewust zijn van de link tussen ons koopgedrag en het naar de getver gaan van onze dierbare planeet.” Videomaker Marie-Anne voegt daaraan toe dat de clip “niet als doel heeft gritiek te leveren op het individu, maar op de heersende consumentistische norm: hoe erg wij dagelijks worden aangemoedigd om te blijven winkelen”.

‘Koop een nieuwe’ wil jongeren een spiegel voorhouden, maar die spiegel geldt natuurlijk net zo goed voor ons. Op de website van VPRO Dorst kun je een consumentenquiz doen om erachter te komen wat voor consument jij bent. Meer lezen en bekijken over onze verslaving aan spullen? Bekijk onze documentaireserie ‘Mini my life’, waarin Nina Pierson en Nicole Huisman de uitdaging aangingen om zes weken geen nieuwe spullen te kopen.

Meer lezen over consumentisme en minimaliseren

Reageer op artikel:
De clip ‘Koop een nieuwe’ van VPRO Dorst houdt ons een (gekochte) spiegel voor
Sluiten