Dit bedrijf gaat voedselverspilling tegen met slimme prijskaartjes

Hoewel de hoeveelheid eten die wordt weggegooid door restaurants en winkels nog steeds onvoorstelbaar is, zijn er steeds meer bedrijven die er oplossingen voor verzinnen. Denk bijvoorbeeld aan de 35 of 50 procent korting die je krijgt op dingen in de supermarkt die bijna over datum zijn, of aan restaurants waar je betaalt in gewicht. Wasteless gaat nog een stapje verder: ze ontwikkelden prijskaartjes die helemaal aangepast worden op de houdbaarheid.

Slimme prijskaartjes

De prijskaartjes die het bedrijf ontwikkelde zijn digitaal; er zit een heel systeem achter. Op het kaartje zelf worden meerdere prijzen aangegeven, die corresponderen met de verschillende houdbaarheidsdata. Het principe: hoe dichter bij de houdbaarheidsdatum, hoe goedkoper het product. De kassa slaat dan automatisch de goede prijs aan.

Doordat mensen dus eerder een product kopen dat anders misschien weggegooid zou worden, wordt de kans op voedselverspilling kleiner. Dynamic pricing houdt overigens niet alleen in dat het bedrag op het digitale prijskaartje afhankelijk is van de houdbaarheidsdatum, maar ook van tientallen andere parameters. Onder andere het weer heeft invloed op de prijs, maar ook bijvoorbeeld de tijd en drukte in de supermarkt. In totaal wordt er op zo’n 42 dingen gelet.

Dit vind je vast ook interessant: Klaar met voedselverspilling? Via deze app koop je eten dat anders wordt weggegooid.

 

70 procent minder voedselverspilling

Het initiatief wordt nu getest in Israël en Spanje, maar het van oorsprong Israëlische bedrijf wordt gerund door de Nederlandse Ralph de Vries. Aan Bright vertelt hij: ’40 procent van al het voedsel dat geproduceerd wordt, belandt in de prullenbak. Het loopt tegen de honderd miljard euro aan, wat er in Europa van winkel tot thuis wordt weggegooid. Maar bij Dia in Madrid – waar de pilot loopt – gooien ze nu 70 procent minder weg.’

In 2030 moet onze voedselverspilling met de helft verminderd zijn, zegt De Vries ook. Met de slimme prijskaartjes komt dat doel al een stap dichterbij, maar zelf kun je natuurlijk ook andere dingen doen.

Reageer op artikel:
Dit bedrijf gaat voedselverspilling tegen met slimme prijskaartjes
Sluiten