Redactie
Redactie Mind 9 apr 2020

Mood food: 4 voedingsstoffen voor een betere stemming

We worden blij van eten; het kan bomvol smaak zitten en zorgt voor gezelligheid en verbinding. We worden nóg blijer van goed en gezond eten. Gezond eten zorgt niet alleen voor een lichamelijk fit gevoel, ook onze psychische gesteldheid kan er profijt van hebben. Bestaat er echt zoiets als mood food? Wat moet je eten om je blij te voelen? 

Er is veel onderzoek gedaan naar de invloed van gezond eten op onze psychische gesteldheid. En wat blijkt? Er is zeker een verband tussen het binnenkrijgen van bepaalde voedingsstoffen en je stemming. Zo zijn er voedingsstoffen die angst, somberheid en stress verminderen.

We sommen de paar belangrijkste voor je op:

Vitamine D

Nu de winter voorbij is, snakken we allemaal naar een goede dosis zon met de daarbij horende vitamine D. Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam.

Ook draagt het bij aan een goede weerstand en werking van de spieren. Én het stimuleert de aanmaak van serotonine, dat een belangrijke rol speelt bij de regulering van emoties. De Nederlandse Studie Naar Depressie en Angst (NESDA) heeft onderzoek gedaan naar de samenhang van vitamine D in het bloed en depressie.

Lees ook: We kampen allemaal met een vitamine D-tekort (ook in de zomer)

Wat bleek? Eenderde van de deelnemers met een depressie of depressieverleden had een vitamine D-tekort. Ook lieten mensen met een depressie een lager vitamine D-gehalte in hun bloed zien dan de groep zonder depressie. Daarnaast bleek dat hoe ernstiger de symptomen van de mensen met een depressie waren, hoe groter het vitamine D-tekort.

Vitamine D is één van de weinige vitamines die ons lichaam – met behulp van zonlicht – zelf kan aanmaken. Veel naar buiten gaan is dus een must, want zelfs op bewolkte dagen bereiken zonnestralen je huid. Zit je veel binnen, door je kantoorbaan bijvoorbeeld? Je kan vitamine D ook uit voeding zoals vette vis, zuivel, vlees en eieren halen.

Vitamine B12

Wil je je fit en blij voelen, dan is het erg belangrijk om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen. Het zorgt voor de vorming en het behouden van gezonde zenuwcellen en rode bloedcellen. Daarnaast helpt het bij de aanmaak van DNA en een goede stofwisseling.

Vitamine B12 heeft ook invloed op je psychische gesteldheid: het speelt een rol bij de vorming van de neurotransmitters als dopamine en serotonine, ook wel ‘de gelukshormonen’ genoemd. Hierdoor kan een tekort aan vitamine B12 voor psychische klachten zoals somberheid, prikkelbaarheid en stemmingswisselingen zorgen.

Vitamine B12 zit vrijwel alleen in dierlijke producten zoals rundvlees, vis- en schelpdieren, zuivel en eieren. Wil je als vegetariër of veganist toch aan je dagelijkse dosis komen? Ook tempéh groene bladgroenten, zeewier en zeekraal bevatten B12.

Omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren ken je misschien omdat ze in vette vis zoals zalm, sardine, makreel en haring zitten. Deze vetzuren hebben een positieve werking op de hersenen. Aangezien onze hersenen voor 60 procent uit vet bestaan, komen de bouwstoffen hiervoor uit vetten in onze voeding.

Omega 3-vetzuren zijn onverzadigde vetten, deze zorgen ervoor dat voedings- en afvalstoffen makkelijk in – en uit de hersencel kunnen. Naast veel lichamelijke voordelen verhogen omega 3-vetzuren de aanmaak van stoffen zoals dopamine en serotonine (daar zijn ze weer!) in de hersenen en verbeteren ze dus je stemming. Uit onderzoek van het AMC blijkt zelfs dat deze vetzuren het effect van antidepressiva bij patiënten met depressie versterken.

Ook interessant: Je weerstand opbouwen? 6 natuurlijke manieren om fit en gezond te blijven

Helaas kan ons lichaam omega 3-vetzuren niet zelf aanmaken en moeten we het uit voeding halen. Wil je geen of minder vis eten? Walnoten, zaden, lijnzaadolie, algen en donkergroene bladgroenten zijn ook bronnen van omega 3-vetzuren. 

Magnesium

De voedingsstof magnesium heeft vele gezondheidsvoordelen. Zo is het een belangrijke factor in spierontspanning en de gezondheid van het hart, helpt het bij de energieproductie én zorgt het voor een goede verzending van berichten in de hersenen en het zenuwstelsel.

Doordat magnesium het zenuwstelsel voedt, reguleert het de stemming en stress. En ja, ook deze voedingsstof is betrokken bij ‘de gelukshormonen’. Uit onderzoek van de Universiteit van Vermont blijkt dat het gebruik van magnesium voor een vermindering van depressie- en angstsymptomen zorgt.

Gelukkig zit magnesium in veel voeding: groene bladgroenten, noten, rauwe cacao, avocado’s, bananen, zeewier en algen, broccoli, peulvruchten, volkoren granen én – dit verwacht je niet – zelfs in kraanwater. Ook met een plantaardig dieet kom je dus makkelijk aan genoeg magnesium.

Blij de zomer in

Yes, er zijn zeker voedingsstoffen die kunnen bijdragen aan een goede stemming. Dit heeft met verschillende elementen te maken, maar er is één grote overeenkomst: de voedingsstoffen hebben allemaal een positieve werking op ‘de gelukshormonen’. Ga los met deze mood foods en ga blij en gezond de zomer in!

Dit artikel is geschreven door Mara Giamboi. Ze is tekstschrijver en toegepast psychologe. Ze heeft een eigen rubriek in het blad Yoga International, waar ze over inspirerende kookboeken en recepten schrijft. Het liefst staat ze de hele dag in de keuken, waarna ze de gerechten fotografeert voor haar Instagrampagina @tavola.mara.

Meer over voeding?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Mood food: 4 voedingsstoffen voor een betere stemming
Sluiten