Heb je een ander dieet dan je partner? Zo ga je om met verschillende eetpatronen in een relatie

Na een lange werkdag kruip je meteen achter de eettafel. Er staat een warm bord avondeten op je te wachten, want je partner was eerder thuis en heeft alvast gekookt. Tijdens het eten bespreek je de dag, maak je grapjes, en geniet je van het eten. Klinkt logisch, toch? Well, dat heb ik echt heel weinig. Want mijn vriend en ik hebben een heel ander dieet.

En dat is helemaal niet erg. Met een beetje handigheid kan je dat gezellige ‘hoe-was-jouw-dag’-momentje namelijk echt wel op een andere manier in je avond implementeren. En ja, we eten best vaak samen. Alleen dan allebei iets anders, of in andere porties. Hoe we dat organiseren leg ik je graag uit.

Je eten aanpassen aan je partner

In het begin van je relatie is alles gemakkelijk. Wanneer je een nieuwe liefde hebt gevonden, is het makkelijk om overal ‘ja’ op te zeggen. Je neemt dan snel de eetgewoontes van je partner over, ook al vind je dat minder lekker dan je eigen eetgewoonten. For example, toen ik met mijn vriend samen ging wonen at ik vaak een bord pap ‘s morgens. Ik vond het naar nat karton smaken, maar hij at het elke ochtend. En ja, samen ontbijten was wel zo gezellig, toch?

Maar in de loop der tijd kwamen we achter veel meer verschillen op het gebied van eten. Zo houd ik absoluut niet van koriander, terwijl hij het prima te eten vindt. En waar zijn ontbijt het allerliefste bestaat uit chocoschelpjes met volle melk, eet ik liever havermout met halfvolle melk of een paar eieren. En ik ben verzot op (bijna) alle soorten vis, terwijl er bij hem alleen af en toe een portie kibbeling op de markt in gaat.

Daarnaast eet hij dagelijks 3500 kcal, omdat hij veel sport en graag wat kilo’s aan wil komen. Ik sta juist in de sportschool om af te vallen, en moet het doen met 1700 kcal per dag. En ik kan je alvast verklappen: die twee voedingsschema’s gaan niet goed samen.

Dus besloten we om apart van elkaar te gaan eten. Zodra ik van werk thuis kom, sta ik in de keuken om mijn eenpersoonsmaaltijd te koken. Rond die tijd komt mijn vriend thuis, en die neemt de plek in de keuken van mij over als ik klaar ben. Ondertussen kletsen we, vragen we aan elkaar hoe de dag ging, maken we grapjes en geniet ik alvast van het eten. Zodra hij klaar is met koken komt hij gezellig bij mij zitten. Bijna hetzelfde als in een ‘normale’ relatie dus.

Zo combineer je verschillende eetpatronen in een relatie

Focus op wat je wél samen kan eten

Door steeds te benadrukken wat je niet samen kunt eten, wordt het niet erg gezellig. Trust me, I’ve been there. Het is veel positiever om dingen te vinden die jullie wél allebei erg lekker vinden. Plan twee keer per week een ‘samen-eet-dag’ in, en ga daar dan ook even voor zitten. Soms pakken we er een kookboek bij. Wat willen we deze week graag gezellig samen eten?

Zo worden wij gelukkig van een flink bord pasta, nasi, curry’s of andere eenpansgerechten. Dit eten we dan ook wél vaak samen. Hij een beetje meer dan ik, maar wel hetzelfde gerecht.

Zo houd je gezond leven écht langer vol

Vind alternatieven

Eet jij vega en hij niet, of andersom? Er zijn talloze gerechten die je kunt maken en het vlees daarbij voor één persoon kunt vervangen. Als vegetariër kan je precies hetzelfde broodje hamburger als je partner eten, als je de burger maar omwisselt met een vega-burger. En die stukjes kip in de nasi kunnen ook later toegevoegd worden, waardoor je een vega-nasi en een vlees-nasi krijgt.

Zelf vind ik het (zelf) maken van een pizza of een vullende maaltijdsalade altijd een handige oplossing, omdat we die allebei precies zo kunnen maken als we zelf lekker vinden. Hij een pizza met salami, ik een pizza met tonijn en ananas.

Respecteer elkaars keuze

Eet hij het allerliefst broccoli, en vind jij dat niet zo lekker? Eet dan toch eens gezellig broccoli mee. En wil jij jouw eieren ‘s morgens het liefste scrambled, vraag dan ook eens of hij ze zo maakt (terwijl hij zijn eigen eitjes liever kookt). Een relatie is geven en nemen – ook op het gebied van eten.

Blijf communiceren

Het is de key in elke relatie: communicatie. Op gebied van eten is dat niet anders. Heeft je partner zin in fastfood, maar ben jij net lekker bezig? Zeg dan gewoon dat je daar geen zin in hebt, omdat jij net lekker bezig bent. Na een cheat meal voel jij je misschien wel hartstikke crappy – en daar zitten jullie allebei niet op te wachten.

Support elkaar dan ook in de keuzes die jullie maken. Wil je partner minder suiker eten? Haal dan een tijd geen toetjes in huis. En wil jij vegan gaan eten, dan zou het fijn zijn als jouw partner achter deze keuze staat, wat jouw reden ook is.

Meer lezen over verschillende diëten?

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Heb je een ander dieet dan je partner? Zo ga je om met verschillende eetpatronen in een relatie
Sluiten