De musthaves van het keukenkastje van iedere vegan

Voor mensen die het niet gewend zijn om vegan te koken, kan de veganistische keuken een behoorlijke uitdaging lijken. Toch zijn er manieren om het jezelf makkelijk te maken. Deze handige producten voor in de vegan voorraadkast bijvoorbeeld!

Waar vlees, vis en kaas van nature al sterke smaken hebben (of sterk op smaak worden gebracht door kruidenmixen), is dat bij plantaardige ingrediënten minder snel het geval. Daarom is het handig om je voorraadkast te vullen met handige smaakmakers waarmee je groenten en andere vleesvervangers kunt marineren.

Musthaves voor in de vegan voorraadkast

Veel van deze producten zijn afkomstig uit de Aziatische keuken. Het is dus een goed idee om een tripje naar de Aziatische supermarkt te maken en meteen een voorraadje in te slaan.

1. Sojasaus

Sojasaus is inmiddels al sterk ingeburgerd in ons Westerse eetpatroon en is daarmee misschien een open deur. Toch hameren we er nog eens op hoe fantastisch deze smaakmaker wel niet is.

Ook interessant: Is soja nou goed of slecht voor je gezondheid en het milieu?

Je kunt sojasaus bijvoorbeeld gebruiken als dressing bij (Aziatisch getinte) salades, bij je rijstnoedels, als marinade voor groenten, om misosoep op smaak te brengen en als simpele dip voor spring rolls. Wil je op je zoutinname letten? Koop dan de ‘salt reduced‘ versie.

2. Gochujang

Gochujang is Koreaanse pasta van gefermenteerde chilibonen. Je koopt het in een beige kuipje bij de toko. De smaak (en textuur) is te vergelijken met die van miso (nog zo’n fantastisch product!), maar is wat meer uitgesproken.

Verrassend lekker als marinade voor gegrilde groenten, doorheen de vegan mayo of als smaakmaker voor homemade kimchi.

3. Edelgistvlokken

Niet meteen het meest sexy woord, wél erg lekker. Edelgistvlokken worden door vegans geroemd om hun kaassmaak, waardoor ze ideaal zijn in pastasauzen of in vegan risotto. Ook erg lekker: als topping op popcorn.

Download ‘m gratis! Bedrock’s Grote Vegan Kookboek (download ‘m nu gratis!)

4. Sesam-, citroen- en chili-olie

Eenmaal je weet hoeveel lekkere plantaardige olieën er op de markt zijn (en je zelf kunt maken!), gaat er een wereld voor je open. In de supermarkt vind je inmiddels allerlei toffe soorten notenolie, Aziatische winkels liggen vol met toffe chili-olies en ook aan citroenolie kom je tegenwoordig steeds makkelijker.

Tip: Podcast tip: Big Vegan Sister (over meer dan alleen veganisme)

Onze tip? Koop ze allemaal en experimenteer erop los. Sesamolie doet het heel goed in Aziatische gerechten, citroenolie maakt salades frisser en chili-olie zorgt voor pit op pizza’s, pasta’s en chili’s.

5. Wasabi(nootjes)

Wasabi en wasabinootjes hebben een intens scherpe smaak. Je moet ervan van houden! Maar áls je er eenmaal gek op bent, zorg dan dat je altijd een voorraadje in huis hebt, zowel van de pasta als van de nootjes.

De pasta is heel lekker in marinades voor groenten (of om vegan wasabimayo van te maken), de nootjes kun je gebruiken als crunch voor op je rijstbowl. Zo lekker!

6. Edamame

Edamame (die groene sojaboontjes) kun je diepgevroren kopen bij de Aziatische supermarkt (en tegenwoordig ook in een aantal supermarkten). Je kunt dan meestal kiezen tussen de variant in de peul en een variant zonder peul.

Ons advies? Koop ze allebei. Die in de peul zijn lekker om op tafel te zetten als snack, die zonder peul zijn perfect in rijstbowls of frisse (noodle)salades.

En natuurlijk…

Bovenstaand lijstje focust zich voornamelijk op smaakmakers, maar natuurlijk kun je je vegan voorraadkast ook vullen met handige producten zoals pasta en rijst. Voor de volledigheid nog even een overzichtje.

  • Pasta: de meeste gedroogde pasta uit de supermarkt is vegan, behalve tagliatelle en lasagnevellen. Check voor de zekerheid uiteraard altijd de ingrediënten lijst of er toch geen ei in zit.
  • Rijst: veel mensen vinden witte rijst niet zo spannend. Maar dat is exáct waar bovenstaande smaakmakers handig zijn. Je kunt rijst namelijk heel snel lekkerder maken met een scheutje sesamolie, een scheutje sojasaus en/of wat edamameboontjes.
  • Rijstnoodles: eiernoodles zijn dan wel niet vegan, maar rijstnoodles zijn dat zeker wel! En die zijn net zo lekker, dat beloven we je.
  • Noten: een handje noten in je curry, salades of door de gebakken rijst geven je gerecht meer crunch. Bijkomstig voordeel: in noten zitten heel wat gezonde vetten en belangrijke voedingswaarden.

Verder is vegan koken vooral een kwestie van experimenteren. Goede vegan kookboeken helpen je op weg en laten zien hoe makkelijk het kan zijn. Eenmaal je de basics onder de knie hebt, kun je zelf marinades gaan bedenken om bijvoorbeeld tofu en tempeh te marineren, vegan curry’s op smaak te brengen of je eigen rijstbowl samen te stellen.

Lees ook: Vegetariers opgelet: zo maak je tofu nou écht lekker

En daar is bovenstaand lijstje dus écht heel handig voor. Succes!

Meer over vegan koken?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
De musthaves van het keukenkastje van iedere vegan
Sluiten