Mind 31 dec 2018 Redactie

De valkuil van goede voornemens en hoe je ze wel kunt realiseren

Elk jaar is het weer zo ver; goede voornemens. 5 kilo afvallen, 3 keer per week naar de sportschool, stoppen met roken, minder drinken en ga zo maar door. Hoe graag we het ook willen om in het nieuwe jaar een ‘betere versie van onszelf’ te worden; het merendeel faalt in het realiseren van de goede voornemens. Herkenbaar? In dit artikel lees je waarom we onze goede voornemens vaak niet behalen, en hoe jij ze dit jaar wél kunt realiseren. 

Valkuil 1: Je kijkt alleen naar het gedrag waar je vanaf wilt

Als we het hebben over goede voornemens zijn we vooral gericht op het gedrag waar we vanaf willen, zoals bijvoorbeeld te veel drinken of eten. Echter vervult een ‘negatief’ patroon vaak een onderliggende behoefte waar we meestal (nog) niet bewust van zijn. Onder het zichtbare gedrag zoals eetbuien, kan bijvoorbeeld de behoefte aan veiligheid of troost liggen.

Als je aan deze onderliggende behoefte voorbij gaat, is de kans groot dat je terugvalt in je oude patronen. Ons gedrag wordt namelijk voor een groot deel onbewust gestuurd. Dit betekent dat we veelal automatisch reageren op iets wat in onze omgeving gebeurt. In 2019 zul je die externe triggers nog steeds ervaren en nog steeds de drang voelen om terug te vallen naar je ‘veilige’ patronen die de onderliggende behoeften vervullen.

Zo gaat het jou wel lukken:

Stel jezelf de vraag wáárom je doet wat je doet. Welke onvervulde behoefte ligt er onder jouw gedrag? En vraag jezelf vervolgens af hoe je deze behoefte op een constructieve manier kunt invullen. Als je bijvoorbeeld troost zoekt in eten, kun je dan een andere manier zoeken om deze behoefte in te vullen? Breng voor jezelf ook in kaart op welke momenten je terugvalt in een patroon. Wat zijn de triggers? Hierdoor leer je je automatische gedrag sneller herkennen. Deze bewustwording is de eerste stap in gedragsverandering; het geeft je de keus om bewust voor een constructieve reactie te kiezen.

Zo wordt het leuker én nuttiger om doelen te stellen (en goede voornemens vol te houden)

Valkuil 2: Je legt de lat te hoog

We willen vaak te snel en in te grote stappen van ons oude gedrag af, of het nieuwe gedrag in een keer eigen maken zonder te falen. Kortom; we zijn vaak zo streng voor onszelf en keuren onszelf af als we een keer falen, dat het veranderproces ontzettend zwaar wordt. Hierdoor is de kans groot dat je je goede voornemens niet lang volhoudt.

Zo gaat het jou wel lukken:

Verandering betekent dat je oude zekerheden – je ingesleten patronen-  moet loslaten. Dat is vooral in het begin lastig en soms pijnlijk, want de ‘winst’ die je terugkrijgt als je loslaat zie je vaak pas na een langere tijd. Gedragsverandering is daarom niet simpel, en verwacht niet dat het op 1 januari makkelijker zal zijn. Je hebt tenslotte jarenlang vastgehouden aan bepaalde patronen. Het is een proces met vallen en opstaan.

Must read: Zo wordt het leuker én nuttiger om doelen te stellen (en goede voornemens vol te houden)

Toon daarom meer geduld en compassie als je je goede voornemens wilt realiseren. Dit betekent in de praktijk dat je beter kunt kiezen voor kleinere, haalbare stapjes die je consistent herhaalt. Vier kleine overwinningen, in plaats van enkel te focussen op het eindresultaat dat nog zo ver weg ligt. Straf jezelf bovendien niet af als je een keer faalt door nog strenger voor jezelf te worden en geef niet direct op. Vallen hoort bij verandering. Leer van het moment en ga vervolgens in baby steps weer door.

Valkuil 3. Een negatieve motivatie

De laatste valkuil is onze motivatie; veel mensen willen voldoen aan de eisen van anderen omdat ze bang zijn afgewezen te worden als ze niet aan een ‘ideaalbeeld’ voldoen. Bovendien wijzen we onszelf vaak af met negatieve gedachten over onszelf, zoals de gedachte ‘ik ben niet waardevol als ik geen maatje 36 heb’. Het nare gevoel dat deze zelfafwijzing en angst voor afwijzing van anderen met zich meebrengt, leidt er veelal toe dat we in valkuil 1 en 2 vervallen. Dit maakt het veranderproces zwaarder dan nodig en vergroot de kans om je voornemens niet te realiseren.

Zo gaat het jou wel lukken:

Vraag je dit jaar af waar je motivatie vandaan komt. Laat je je leiden door wat anderen van je vinden? Handel je vanuit zelfafwijzing? Of wil je je goede voornemens realiseren omdat het goed voor jou voelt en vanuit liefde voor jezelf? Dat laatste is vaak veel duurzamer. Je doet het dan echt voor jezelf, voor je eigen geluk. Mocht je handelen vanuit angst of zelfafwijzing, bekijk dan de overtuigingen die je over jezelf hebt en werk hier in 2019 ook aan. Want zolang je jezelf blijft afwijzen met negatieve gedachten, zul je nooit tevreden zijn over de resultaten die je behaalt!

Sabina van Roest is auteur van het boek ‘Proudly imperfect’ en oprichtster van het gelijknamige blog. Haar missie is om het zelfvertrouwen en de zelfliefde van vrouwen te vergroten, zodat zij het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen.

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
De valkuil van goede voornemens en hoe je ze wel kunt realiseren
Sluiten