Uitgebreid dineren tijdens de feestdagen? Zo voorkom je een energiedip

Start de dag goed, om slaperigheid na het diner te voorkomen

Hoewel Kerstmis eigenlijk draait om de Christmas Spirit, draait het bij veel mensen vooral om uh… eten. We pakken groots uit, met vijfgangendiners, gourmetschotels en uitgebreide borrelplanken. Gezellig toch? Totdat de after dinner dip ons overvalt tenminste. Waarom ben je altijd extra moe na het eten van een grote maaltijd? En belangrijker: wat kun je eraan doen?

Wanneer je de behoefte aan slaap voelt na het nuttigen van een grote maaltijd, is er sprake van ‘postprandiale slaperigheid’. Je ervaart een traag gevoel, krijgt zware oogleden en betrapt jezelf op geeuwen. Het liefst kruip je onder een dekentje op de bank. Hello couch potato.

Waar komt die moeheid vandaan?

Op een normale werkdag valt het waarschijnlijk wel mee, maar feestmaaltijden zijn een grote valkuil voor postprandiale slaperigheid. Er zijn weinig mensen die kiezen voor een caloriearme salade tijdens Kerst of een verse muntthee drinken voor de open haard. Integendeel zelfs: de gerechten die we kiezen zijn vaak rijk aan vet en calorieën. Als deze gerechten (bij een diner dat bestaat uit meerdere gangen) in je buik bovenop elkaar komen, stroomt het bloed in je lichaam naar het spijsverteringssysteem om de inspanningen daar op te voeren. Het resultaat hiervan is dat de rest van de lichaamssystemen (waaronder je hersenen) een gevoel van vertraging kunnen ervaren. Er pompt gewoon minder bloed doorheen.

Alles eten wat je wilt

Een andere reden voor onze plotselinge behoefte aan slaap is de hoge glucosewaarde in ons bloed. Een hoge bloedsuikerspiegel leidt tot de afgifte van insuline, welke alle aminozuren (behalve tryptofaan) absorbeert. Onderzoek van de Universiteit van Manchester toont aan dat pieken in glucose effectief de neuronen in de hersenen kunnen ‘uitschakelen’, die ons wakker houden. En om er nog een schepje bovenop te doen; een glucose overload kan de neuronen die slaap bevorderen juist ‘aanzetten’.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Tips om een energiedip te voorkomen

  • Start de dag goed. Om te voorkomen dat je ’s avonds te veel naar binnen werkt, kun je de dag het beste starten met een eiwitrijk ontbijt. Ook is het verstandig om gedurende de dag meerdere, maar kleine maaltijden te nuttigen.
  • Houd de inname van koolhydraten laag. Het wordt aangeraden om dagelijks tussen de 225 en 325 gram koolhydraten te eten en met een diner dat uit meerdere gangen bestaat zit je daar al snel aan. Broodjes bij de soep en bijgerechten zoals aardappelpuree bevatten veel koolhydraten.
  • Sla alcoholische drankjes af. Je lever moet hard werken om alcohol af te breken, wat zorgt voor vermoeidheid. Ook kan alcohol je spijsvertering vertragen.
  • Beweeg, om je spijsvertering te bevorderen. Maak een lekkere wandeling door het bos, bied aan om de afwas te doen of speel een actief spel.

Meer lezen?

Waarom emoties bepalen wat we eten.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.