Tweedehands winkelen lijkt populairder dan ooit. Wint het straks van de fast fashion?

Goed nieuws horen we maar al te graag. In een wereld waarin we zwemmen in het plastic en bijna identiteitsloos zijn zonder social media, kunnen we een flinke dosis positieve nieuwtjes en daden goed gebruiken. Er gaat namelijk ook een hoop goed. Daarom roepen we Good News Monday in het leven. Vandaag: tweedehands winkelen lijkt populairder dan ooit, blijkt uit een rapport van de grootste online vintage winkel thredUP.

We schreven al vaker over de impact van de mode-industrie op het milieu. Het gaat er namelijk niet al te best aan toe: de mode-industrie is de op één na vervuilendste ter wereld. Gelukkig zien we steeds vaker duurzame modemerken voorbij komen. En nu blijkt een andere positieve beweging ook flink te groeien; namelijk die van de tweedehands kleding. Dat vinden wij het delen zéker waard.

De impact van de fast fashion-industrie

De fast fashion-industrie – waaronder modeketens als H&M en ZARA vallen – hebben nog steeds by far de overhand in de mode-industrie. Het maken van fast fashion gaat tenslotte – no surprise – een stuk sneller (en is vooral veel goedkoper) dan het maken van een duurzaam product. Het productieproces is wellicht snel voorbij, maar de impact op het milieu is blijvend. Eén kilo katoen heeft zo’n 10.000 kilo water nodig, voor een t-shirt is dat rond de 2.500 liter en 7.000 liter voor een spijkerbroek. Daarnaast zorgt het ook voor CO2-uitstoot.

Maar nu blijkt het kopen van al gedragen kleding steeds meer in opkomst te zijn. In 2018 blijken 56 miljoen vrouwen tweedehands producten te hebben gekocht, zo’n 12 miljoen items meer dan in 2017. Een flinke groei dus.

De charme van vintage

Dat is niet zo gek als je het aan ons vraagt. In plaats van kleding steeds nieuw te kopen, is het kopen van al gedragen kleding een slimme en leuke uitkomst. Er gaan dan ook weinig dagen voorbij dat mijn outfit niet voor minstens 90 procent uit tweedehands kleding bestaat. Jassen, (leren) schoenen, broeken, T-shirts, tops, jurken en truien. Je kan het zo gek niet bedenken of er is al eens eerder een mooie(re) versie van gemaakt.

En guess what: deze gedragen versie is vaak stijlvoller en van betere kwaliteit dan nieuwe items op de fast fashion-rekken. Moge het duidelijk zijn: ik ben een ware vintage freak.

Dit vind je vast ook interessant: Tweedehands kleding kopen? Hier moet je op letten volgens een expert

Tweedehands winkelen steeds meer de norm

Blijkbaar ben ik niet de enige, want volgens het laatste rapport van thredUP (de grootste online tweedehands winkel) verkopen het meer vintage kleding dan ooit tevoren. Mooi voor de portemonnee van de verkopers natuurlijk, maar die shift heeft vooral een positief effect op het milieu.

De oprichter van online vintagewinkel, James Reinhart, zegt hierover: “The last few years of growth in resale have been driven by early adopters, but now skeptics are coming around in droves. The ‘resale customer’ is no longer a niche group — it’s everyone. As the line between new and used apparel blurs for consumers, a powerful transformation in retail will unfold. This report is a chance to contextualize that evolution, and provide a glimpse into the leading role resale will play in closets of the future.”

Goed nieuws dus, dat tweedehands shoppen niet meer alleen voor de vintage freaks is, maar gedragen wordt door iedereen. Tweedehands kleding is niet langer ‘vies’, maar eerder mooi, bijzonder en uniek.

Vooral millennals gaan massaal overstag. Volgens het rapport kopen zij 2,5 keer sneller tweedehands items dan de gemiddelde shopper op de site. De tweedehands webwinkel kwam met nog een paar feiten om blij van te worden:

  • Mensen die tweedehands winkelen, hebben 28 kleding stukken minder dan 2 jaar geleden.
  • De tweedehands kledingmarkt is in de afgelopen 3 jaar 21 keer sneller gegroeid dan de nieuwe kledingmarkt.
  • Er wordt verwacht dat de tweedehands kledingmarkt binnen 10 jaar anderhalf keer zo groot is als de traditionele kledingmarkt.
  • De online shoppers zeggen meer te kopen bij hun huidige verkoper als zij ook tweedehands items zouden aanbieden.

Het Kondo-effect

Sommige analisten noemen deze beweging het ‘Kondo-effect’. Marie Kondo is de razendpopulaire opruimexpert en laat in haar boek en Netflixserie ‘Tidying Up With Marie Kondo’ zien hoe je elk huishouden opgeruimd krijgt en houdt. Haar methode is zó populair dat mensen wereldwijd aan het opruimen zijn geslagen. Ze houden alleen items ‘that spark their joy‘ en de rest geven ze weg aan bijvoorbeeld een tweedehands winkel. En geef ze eens ongelijk: hoeveel fijner is het om een kledingkast te hebben met items waar je oprecht blij van wordt, dan eentje die uitpuilt van de lage-kwaliteit-items die je nu eenmaal hebt omdat ze zo goedkoop waren?

Even voor de goede orde: met het kopen van nieuwe kleding is niets mis. Maar, als je wilt letten op jouw impact op het milieu, is het een slim idee om bewust na te denken over je keuzes en aankopen. Je kan heus nog nieuwe aankopen doen. Maar doe bijvoorbeeld een aankoop van goede kwaliteit waarmee je lang doet; een duurzame aankoop.

Het kopen van goedkope, lage kwaliteit kleding lijkt langzamerhand letterlijk uit de mode te raken.

Benieuwd naar Marie Kondo?

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Tweedehands winkelen lijkt populairder dan ooit. Wint het straks van de fast fashion?
Sluiten