Tips om minder zout te consumeren

Vermijd pakjes en kook zoveel mogelijk zelf

Je lichaam heeft iedere dag een bepaalde hoeveelheid zout nodig. Maar krijg je te veel binnen, dan heeft het weer negatieve effecten. Doordat zout in vrijwel alle voedingsmiddelen zit (van nature of toegevoegd), is dit al snel het geval. Daarom een aantal tips om je zoutinname te beperken.

De side effects

Natrium (een mineraal dat onderdeel uitmaakt van zout) is nodig om de hoeveelheid vocht in je lichaam te regelen. Het vervult daarnaast een belangrijke rol bij het regelen van je bloeddruk. Wanneer je veel natrium binnenkrijgt wordt je bloeddruk hoger. En een hoge bloeddruk vergroot weer de kans op hart- en vaatziekten. Het Voedingscentrum adviseert daarom om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Dit staat gelijk aan 2,4 gram natrium. Zit je hier al snel boven? Zo houd je de controle over je zoutinname:

Kies voor onbewerkt voedsel

Kant-en-klaar voedsel, voedsel uit blik en voedsel uit de diepvries zit vaak vol toegevoegd zout. Kies liever voor onbewerkt of minimaal bewerkt voedsel, zoals fruit, groenten en noten.

Kook zoveel mogelijk zelf

Volgens het voedingscentrum komt 80% van het zout dat we eten uit producten waar zout in zit. Niet omdat we de halve zoutpot over ons eten gooien dus. Door zelf te koken kun je de zoutinname uit producten drastisch verminderen. Sauzen, marinades, dressings en soep hoef je niet uit een pakje te kopen, maar kun je makkelijk zelf maken.

Vervang zout door kruiden

Een gerecht wordt vaak net wat smaakvoller door wat peper en zout. Maar wat je ook kunt doen is andere, gezondere smaakmakers toevoegen aan je gerecht. Kies voor verse of gedroogde kruiden, zoals rozemarijn, oregano, munt, bieslook of koriander.

Vergelijk producten

Pizza’s en kant-en-klaarmaaltijden zijn nou niet bepaald gezond, maar soms belanden ze toch in je winkelmandje. Wat je kunt doen als je kiest voor een ongezondere optie, is de etiketten van verschillende producten vergelijken. De variant met het minste zout is in dit geval de beste optie.

Kies voor zout met minder natrium

Het zoutpotje helemaal schrappen is misschien nog een te grote stap. Wil je toch zout aan je eten toevoegen? Volgens het Voedingscentrum kun je dan het beste kiezen voor Jozo bewust of Lo Salt. Een deel van het natrium is hierin vervangen voor kalium en magnesium.

Train je smaakpapillen

Nu geniet je misschien alleen van eten mét zout, maar je kunt jezelf aanleren om te houden van voedsel met minder zout. Eerder schreven we op Bedrock dat het mogelijk is om je smaakpapillen te trainen. Herhaalde blootstelling aan een product zorgt ervoor dat je went aan de ‘nieuwe smaak’ van het product.

Meer lezen?

De invloed van zout op je bloeddruk: niet zo makkelijk als je misschien dacht.