Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Body 10 aug 2019

Dit is het gevaar van mindless eten (en 6 tips om meer mindful te eten)

Bewust leven kan je op heel veel verschillende manieren doen. Zo kan je bewust keuzes maken over welke dingen je vandaag doet, wie je ziet, hoeveel tijd je daarmee spendeert, waar je boodschappen doet en welke kleding je draagt. Maar je kan al deze bezigheden ook weer bewust doen, en dat heeft meer voordelen dan je misschien denkt. Daarom hebben we het vandaag over mindful eten.

Mindful eten klinkt misschien zweverig, maar is het alles behalve. Het is misschien zelfs wel één van de beste diëten die er bestaan. We leggen je uit hoe dat zit.

Wat is mindful eten?

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Amerikaan zo’n 2,5 uur per dag eet. De helft van die tijd zijn we doodleuk iets anders aan het doen. Praten, scrollen over je Instagram, de krant lezen of wat dan ook: in elk geval niet louter en alleen eten. En als we dat tóch doen, is het vaak hap-slik-weg.

Lees ook: Bijzondere én simpele meditatie-oefening: doe een chocolade-meditatie

We zoeken constant afleiding. Maar waarom? De smaaksensaties, de geur, de textuur en het plezier van eten ontgaat je. Zeg ik, een trouwe aanhanger van de hap-slik-weg-methode. Ik wéét het wel, maar toch blijf ik het maar lastig vinden: mindful eten.

Mindful eten is het focussen op het voedsel dat je aan het eten bent. Van de producten die je uitkiest in de winkel tot hoe je het uiteindelijk oppeuzelt. Mindfulness is het aanwezig zijn in het moment, en in dit geval is dat aan tafel.

Het gevaar van mindless eten

Voedingsdeskundige en docent aan Harvard Medical School, Lillian Cheung, noemt dit gedrag mindless eten. Volgens haar zou het zelfs de reden zijn dat er zoveel gezondheidsproblemen als obesitas zijn in Amerika. “Het waarschijnlijk gelinkt met het gebrek aan kennis en bewustzijn over het voedsel dat we consumeren.” Best confronterend.

Lees ook: Waarom je beter kan stoppen met ongezond eten als je geen tijd hebt voor zelfliefde

Uit dit onderzoek blijkt dat mindful eten zou kunnen helpen met gewichtsproblemen, bij het wegblijven van verwerkte voedingsmiddelen en zelfs om gezondere keuzes te maken in de supermarkt. Het gaat hier dus niet om het tellen van calorieën, vetten of koolhydraten, maar om het aanpassen van je mindset. Een stuk makkelijker dan menig jojo-dieet.

Tip om meer mindful te eten

We delen daarom een aantal praktische tips van Treehugger die je helpen om meer mindful te eten:

Eet als je trek hebt (wacht niet tot je honger hebt)

Oké in Nederland hebben we nooit écht honger, maar eet in elk geval niet tot dat je maag rammelt. Eet het liefst voor je trek erger begint te worden. Zo voorkom je dat je alles binnen twee happen opeet om het hongergevoel zo snel mogelijk te stillen. Het duur misschien even, maar oefening baart kunst.

Al eens gehoord tussen de verschillende vormen van honger? Probeer het verschil te leren kennen tussen fysieke en emotionele honger. Snoepen op werk heeft waarschijnlijk meer te maken met verveling dan dat je echt voeding nodig hebt. Wil je toch wat knabbelen? Maak dan één van deze healthy snacks.

Vermijd afleiding tijdens het eten

We noemden het al even, maar televisie, series, artikelen, tijdschriften of telefoons zijn een no go als het aankomt op mindful eten. Mindful eten kan je heel goed samen doen en hoeft heus niet stilletjes in je eentje. Maar focus je op wat er op je bord ligt. Wedden dat je de smaken ineens veel intenser proeft als je er meer aandacht aan besteed?

Eet langzaam

Hoe moeilijk dit ook kan zijn voor sommige mensen, langzaam eten is een must bij bewust eten. Niet alleen omdat je meer geniet, je kauwt hierdoor meer en eet minder tot het moment dat je vol zit. Andersom geldt zelfs dat snel eten gelinkt is aan overgewicht, omdat het voelt alsof je nog niet vol zit en zo nóg meer opschept en uiteindelijk veel te vol zit.

Lees ook: Bedrock Talks: de nieuwe podcast over voedingstrends en voeding als medicijn staat nú online

Het duurt zo’n 20 minuten voordat je lichaam in de gaten heeft dat je genoeg hebt gehad. Heb je daarna nog steeds trek? Dan weet je zeker dat je nog honger hebt.

Geniet met al je zintuigen

Als je geen afleiding hebt, gaan je zintuigen vanzelf meer aanstaan. Je eten bevat meer dan alleen smaak. Je kan namelijk ook genieten van de textuur, de geur, de kleuren en hoe het eruit ziet. Neem er de tijd voor en je geniet gegarandeerd meer van je bordje eten dan wanneer je ‘m zowat naar binnen ademt voor de tv.

Stop. met. eten. als. je. vol. zit.

Genoeg is genoeg. Snelle eters komen daar misschien wat later achter, maar het wordt echt afgeraden. Zoals je vast weleens hebt gemerkt is veel eten lekker op het moment zelf, maar wordt het nogal onaangenaam na een minut of wat. Daarnaast is overeten (binge eating) over het algemeen ook niet bepaald goed voor je lichaam. Langzaam eten helpt je daarentegen om te voelen wanneer je vol zit, zodat je niet te veel eet.

Lees ook: Waarom binge-eten we eigenlijk (én wat doet het met ons?)

Doe bewust boodschappen

Wil je bewust(er) eten, dan begint dat eigenlijk al in de supermarkt. Wees je bewust van de producten die je in je mandje legt en later zal opeten. Koop het liefst gezonde, duurzaam verkregen en biologische producten. Deze dragen uiteindelijk bij een gezonde en blije jij.

Mindful eten wordt lastig als je mindless shopt!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Dit is het gevaar van mindless eten (en 6 tips om meer mindful te eten)
Sluiten