Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Mind 6 okt 2019

Last van een zondagavondgevoel? Dankzij deze 5 tips begin je de maandag wél goed

Zondagavond; grote kans dat je knus onder een dekentje ligt te Netflixen met een grote kop thee. Al de hele dag spookt het in je achterhoofd, maar nu kan je er echt niet meer omheen: morgen is het maandag en je écht. geen. zin. hebt. We feel you. Daarom delen we tips om de week goed te beginnen.

We kunnen je vervelende collega, stomme project of andere verplichtingen helaas niet laten verdwijnen, maar we kunnen je wél tips geven waardoor je de week toch net even iets positiever begint.

Tips voor de maandag

Je bent gelukkig niet de enige die last heeft van het ‘zondagavondgevoel’. Een groot deel van de mensen zit op zondagavond toch net even minder ontspannen op de bank.

Een week vol to do’s, verplichtingen, afspraken en deadlines staat weer voor de deur (want we zijn drúk) en daar zit je misschien niet op te wachten. Of misschien is het vooruitzicht van je week wel goed, maar had het weekend simpelweg nog een dagje langer mogen duren.

Enfin, met deze tips kan jij de maandag aan.

1. Sta vroeg op

Na het weekend, slapen we het liefst op maandag óók een beetje uit. Vroeg opstaan op maandag is door het ritme van het weekend in elk geval lastiger (je weet wel, door die 13 wijntjes van zaterdagavond). Toch is een vroege morgen aan het begin van de week juist heel goed.

Als je een beetje op tijd uit bed komt op maandag heb je al een kleine voorsprong op de week. Je hebt tijd om lekker wakker te worden (met een heerlijk vegan ontbijtje), je hoeft je niet te haasten en je hebt de tijd om je mentaal voor te bereiden. Als je 13 keer op die snooze-knop drukt begin je je week chaotisch en gestresst en daar zit je echt niet op te wachten.

2. Sporten of bewegen

Om je hoofd leeg te maken en meer energie en een beter humeur te krijgen, is sporten het beste om te doen ‘s ochtends. Je humeur schiet omhoog en een happy you kan je wel gebruiken aan het begin van de week.

Lees ook: Sporten voor het slapen: go of no go? Wij hebben het antwoord

Begrijpelijk dat je geen zin hebt om naar een intense HIIT-les te gaan in de vroege ochtend. Wat je dan wél kan doen, is bijvoorbeeld yoga. Je kan een lesje volgen of zelf wat fijne oefeningen doen (deze bijvoorbeeld).

Het gaat erom dat je je lichaam beweegt, maar op welke manier is niet per se belangrijk. Zorg ervoor dat je ‘s ochtends in ieder geval 30 minuten beweging krijgt.

3. Visualiseer wat je gaat bereiken

Terwijl je theetje drinkt op de maandagochtend, bepaal dan wat je allemaal wil bereiken die week. Denk aan bepaalde successen die je wil behalen of de leuke mensen die je wil zien. Probeer deze doelen zo duidelijk mogelijk te visualiseren in je hoofd. Op die manier krijg je rust in je hoofd en motiveer je jezelf om ervoor te gaan.

4. Bepaal de 3 belangrijkste dingen

Als jij niet je eigen doelen opschrijft, doet een ander het wel voor je. Of het nu je collega’s, studiegenoten of vrienden zijn, iedereen wil altijd van alles van je, met alle goede bedoelingen uiteraard. Dat kan ervoor zorgen dat je je overwhelmed voelt, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Dit vind je vast ook leuk: Geen zin in deze maandag? Lees deze tips om je drukke dag tóch rustig door te komen

Probeer daarom jouw 3 belangrijkste doelen van die week vast te stellen. Of dit nu werkgerelateerde doelen zijn of persoonlijke doelen maakt niet uit. Stel je prioriteiten vast en leg hier de nadruk op die week.

5. Weet waarom je last hebt van het ‘zondagavondgevoel’

Als laatste is het belangrijk om vast te stellen waarom je je down voelt op zondagavond. Zijn het bepaalde dingen die je moet doen? Heb je last van stress? Voel je je niet comfortabel in je je relatie? Waardoor heb jij geen zin om morgenochtend de nieuwe week te beginnen?

Als je de oorzaak van je ‘zondagavondgevoel’ weet, kan je dit probleem makkelijker oplossen. Hoewel het meer dan normaal is om af en toe tegen de maandag op te zien, is het niet de bedoeling dat jij elke zondagavond down op de bank zit.

Tip van het huis

Bekijk op zondagavond alvast je agenda voor de komende week. Wat staat er op de planning? Kan je alvast ergens rekening mee houden of op anticiperen? Dan kan je je alvast mentaal voorbereiden of wat er staat te komen. Helpt voorkomen dat je belangrijke to do’s of afspraken vergeet en geeft je meer het gevoel van controle op je week!

Bron: NSMBL

Meer week(end)-tips?

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Last van een zondagavondgevoel? Dankzij deze 5 tips begin je de maandag wél goed
Sluiten