Tien gelukslessen om van 2018 écht een happy new year te maken

Joanne Wienen 6 jan 2018 Mind

Geen week waarin ons zoveel geluk wordt gewenst als de eerste van januari. Zo'n wens is natuurlijk leuk en aardig, maar hoe zorgen we dat 2018 echt een gelukkig jaar wordt? De Indiase hoogleraar Raj Raghunathan vroeg het zich af en sprak geluksprofessors over de hele wereld. Bedrock selecteerde tien belangrijke lessen die hij leerde en aan ons doorgeeft.

Geluk is (deels) maakbaar

Raghunathan sprak met de beroemde hoogleraar psychologie en geluksonderzoeker Sonya Lyubomirsky. Na jarenlang onderzoek schatte zij in dat ongeveer de helft van onze gelukspotentie in de genen zit. Dan is er nog tien procent dat bepaald wordt door levensgebeurtenissen. De overige veertig procent is beïnvloedbaar en afhankelijk van hoe je tegen het leven aankijkt. Hierin maakt hij overigens wel onderscheid tussen gezonde, functionerende mensen en depressieve mensen.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Intelligentie en geluk gaan niet hand in hand

Net zo min als rijkdom en geluk, of succes en geluk. Ergens weten we dat natuurlijk heus wel, maar in onze prestatiegerichte maatschappij is het makkelijk om dit te vergeten. Daarom is één van de belangrijkste lessen in Raghunathan’s onlinecursus ‘Een leven vol geluk en voldoening’ om alle strategieën om verder te komen in onze carrières te vergeten. Niet alleen gaan die methodes je geen geluk brengen, ze werken zelfs averechts voor het bereiken van levensgeluk.

Probeer niet beter te zijn dan anderen

Wie altijd de beste probeert te zijn, excelleert misschien op carrièregebied, maar zit zichzelf als het op geluk aankomt behoorlijk in de weg. Hand in hand met de beste willen zijn gaat namelijk het vergelijken. En van vergelijken word je niet bepaald gelukkig. Raghunathan schrijft: “Hoe minder aandacht je schenkt aan hoeveel beter of slechter je bent dan anderen, hoe gelukkiger je waarschijnlijk bent; of andersom, hoe meer je jezelf vergelijkt met anderen, hoe ongelukkiger je bent.” Hoe moet het dan wel? Volgens Raghunathan is het beter om ergens gewoon goed in proberen te zijn naar eigen vermogen, ongeacht wat je buurman, collega of beste vriend doet.

Als je de storm van het verdriet, de rouw of angst over je heen laat komen, blijkt deze lang niet zo erg te zijn als je vreesde.

Het toelaten van ellendige gevoelens kan juist gelukkiger maken

In het leven proberen we nare gevoelens vaak zoveel mogelijk te vermijden. Verdriet wordt onderdrukt, teleurstelling genegeerd en woede getemperd. Doe maar niet, zegt Raghunathan. Het toelaten van ellendige gevoelens kan je juist helpen, blijkt uit vele studies. In De Volkskrant zegt hij: “Als je de storm van het verdriet, de rouw of angst over je heen laat komen, blijkt deze lang niet zo erg te zijn als je vreesde. Veel mensen kennen deze houding als mindfulness.”

Zelfcompassie is een van de belangrijkste ingrediënten voor geluk

Wees mild voor jezelf. Vaak zijn we veel harder voor onszelf als we bijvoorbeeld voor een goede vriend of vriendin zouden zijn. Maar waarom? Behandel jezelf precies zoals je je meest dierbare vriend zou behandelen.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Mindfulness kan helpen in de zoektocht naar meer geluk

Vaak wordt mindfulness afgedaan als een psychologische hype. Nog steeds zetten mensen meditatie vaak weg als zweverig, terwijl het heel nuttig kan zijn. Mindfulness in essentie is dat je je niet laat sturen door je gedachten. Niet dat je een soort zombie moet worden die onaangedaan is voor welke emotie of gedachte dan ook, maar het loont om van tijd tot tijd je geest het zwijgen op te leggen. Door meditatie leer je gedachten observeren zonder je mee te laten voeren op de emoties die ze voortbrengen. Het helpt je doen beseffen dat je niet alles kan beheersen, dat het leven komt zoals het komt en dat je niet alles kan weten en begrijpen.

Maak van geluk je prioriteit zonder het direct na te streven

In De Volkskrant zegt Raghunathan het zo: “Stel, je vindt slapen belangrijk; de meesten van ons vinden dat, terecht. Dan probeer je de omstandigheden te creëren die een goede slaap bevorderen. Geen zware maaltijd, niet te lang doorwerken, misschien een avondwandeling of warm bad. Maar je gaat niet in bed liggen en heel hard je best doen om in slaap te vallen, want dan lukt het niet. Zo werkt het ook met geluk. Of met liefde.”

Schrijf dagelijks drie dingen op waar je dankbaar voor bent

Raghunathan doet dit zelf al jaren en noemt het een van de simpelste oplossingen om levensgeluk te vergroten, ook als je slecht in je vel zit. Het hoeven niet eens hele grote dingen te zijn. Kleine dingen kunnen net zo goed iets zijn om dankbaar voor te zijn. Dat je baas iets aardigs tegen je zei bijvoorbeeld, of dat de eerste koffie van de dag wel heel goed smaakte.

Erken je gevoelens niet alleen, maar spreek ze ook uit.

Richt je meer op vrienden en familie dan werksuccessen of rijkdom

Ook dit lijkt misschien een open deur, maar vergeten we nog te vaak. Mensen die standaard hoog scoren op geluk in internationaal onderzoek geven altijd aan een diepe verbondenheid met een of meerdere andere personen te voelen. Eenzaamheid en geluk gaan nu eenmaal zelden hand in hand.

Benoem emoties (dan worden ze minder heftig)

Gevoelens onderdrukken is nooit een goed idee, maar Raghunathan gaat nog een stapje verder. Hij zegt: erken je gevoelens niet alleen, maar spreek ze ook uit. In de file staan en hardop zeggen hoe frustrerend je dat vindt (ook al is er niemand om het te horen), helpt om die emotie vervolgens minder heftig te laten voelen. Dus de volgende keer dat om tien voor vijf weer een gigantische werkklus op je bordje krijgt die morgen af moet zijn, weet je wat je te doen staat (zorg alleen wel dat de baas buiten gehoorsafstand is).

Reageer op artikel:
Tien gelukslessen om van 2018 écht een happy new year te maken
Sluiten