Stay calm! Zo kan je mindful omgaan met het verplicht thuisblijven

Toen ik vorige week het kantoor verliet, had ik geen flauw idee dat dat mogelijk de laatste keer in lange tijd zou zijn. Volgens mij zijn we met z’n allen flink geschrokken van de vaart die het coronavirus plots nam. Want waar dat eerst een ver-van-ons-bed-show leek, heeft het virus inmiddels ook Nederland bereikt, en wel met het dwingende advies: Blijf. Zoveel. Mogelijk. Thuis. Maar hoe ga je daar mindful mee om?

Het advies om thuis te blijven betekent voor veel mensen een drastische switch qua levensstijl. Niet meer naar werk (en dus geen sociaal contact met collega’s), niet meer naar de sportschool, niet meer gezellig koffie drinken in je favoriete koffiebar om de hoek en niet meer naar de film als je daar zin in hebt. Je zou voor minder gek worden!

Zo ga je mindful om met het thuisblijven

Hoe naar de situatie er momenteel ook uitziet, veel zin heeft het niet om je er druk in te maken. Het enige wat je kan doen is er het beste van maken. Ons advies: ga er zo mindful mogelijk mee om.

1. Plan momenten van beweging in

Eén van de grootste veranderingen als je thuiszit is het gebrek aan beweging. Dat kan frustrerend zijn als je gewend bent om dagelijks naar de sportschool te gaan of de fiets te pakken naar je werk, maar gelukkig zijn er heel wat manieren om binnenshuis te sporten.

Kijk maar eens naar gratis work-outs en online lessen. Yoga leent zich bijvoorbeeld uitstekend om thuis te beoefenen. Het enige wat je nodig hebt is een yogamatje en eventueel een Youtube-video (onze favoriet: het YouTube-kanaal van Yoga With Adriene).

Lees ook: Hoeveel beweging heb je nodig om je hersenen een boost te geven?

En aangezien Nederland (nog) niet helemaal ‘op slot’ zit, zijn we natuurlijk ook toegestaan om de deur te verlaten en een rondje te lopen.

Ons beste advies? Maak gebruik van die vrijheid! Plan bijvoorbeeld dagelijks 2 à 3 momenten in waarbij je de deur verlaat om de benen te strekken. Op die manier ontstaat een gezonde routine.

2. Plan momenten van mentale rust in

Naast het onderhouden van je fysieke conditie, is het minstens zo belangrijk om je mentale gezondheid te onderhouden. Zeker als je de hele dag thuis blijft, kan het moeilijk zijn om mentale rust te vinden.

Je werk en privé lopen sneller in elkaar over en als je ook nog eens continu gezelschap van je huisgenoten hebt, is dat ook nog eens een bedreiging voor je privacy.

Must read: Innerlijke rust, hoe vind je dat eigenlijk? 5 tips voor een rustige geest

Plan daarom een aantal momenten in waarop je mentaal rust neemt. De meest voor de hand liggende manier voor mentale rust is mediteren, maar bepaal vooral voor jezelf uit welke activiteiten jij mentale rust haalt. Een goed boek lezen, naar klassieke muziek luisteren, naaien, puzzelen, kleurplaten voor volwassenen, wees creatief!

3. Stop extra plezier in je maaltijden

Nu je meer vrije tijd hebt omwille van alle gecancelde afspraken en verminderde reistijd, kan je net zo goed méér tijd stoppen in de dingen waar je anders snel-snel mee bezig zou zijn. Koken bijvoorbeeld! Koken kan namelijk extreem ontspannend zijn als je er de tijd voor neemt.

Tip: Food inspiratie: 7 x lekkere, vega én gezonde lunchgerecepten

En wat is er nu meer mindful dan lekker in het moment bezig zijn met de smaken, texturen, kleuren en geuren van je gerecht? Neem deze periode dus eens extra de tijd om met liefde je maaltijden te bereiden. Je lichaam (en je huisgenoten!) zal je dankbaar zijn!

4. Sla aan het breien

Wist je dat breien heerlijk is voor je hersenen? Er zijn niet alleen verschillende onderzoeken die dit uitwijzen, maar ook heuse boeken over geschreven.

Breien is een perfecte, rustgevende hobby voor iedereen die niet zo houdt van het vage ‘niksen en zitten met je gedachten‘, maar toch mindful bezig wil zijn.

Lees ook: Haken en breien is heel goed voor de gezondheid

Iets breien brengt je in een flow (tenzij je er een spannende serie naast kijkt, dan gaat eigenlijk én het breien én het volgen van de serie niet goed), het geeft je een gevoel van trots (I made this!) en je wordt er heerlijk rustig in je hoofd van. De perfecte tijdsbesteding deze periode!

5. Geef je huis een mindful make-over

Verplicht thuisblijven is een ideaal excuus om je huis eens onder handen te nemen. En wist je dat er ook manieren zijn om je huis meer mindfulness te doen uitstralen? Wij schreven er eerder een handige guide over.

Richt een mini-meditatiehoekje in, zet kaarsen neer in de badkamer en bij je bed, bestel online accessoires in ontspannende kleuren en leef je uit.

En vooral: blijf rustig en focus op alle zaken die je wél gewoon nog binnenshuis kan verrichten. Gebruik het als excuus om dieper in gesprek te gaan met je huisgenoten, om je liefde voor tekenen weer naar boven te halen of om koekjes te bakken. We got this!

Meer over mindfulness?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Stay calm! Zo kan je mindful omgaan met het verplicht thuisblijven
Sluiten