Is een therapeut niet mogelijk? Deze 5 tips helpen je alsnog

Soms kun je helemaal gek worden van je eigen gedachtes

Voor veel mensen kan therapie veel goeds doen, maar het is niet voor iedereen toegankelijk. Therapie kan bijvoorbeeld heel prijzig zijn als het niet wordt vergoed. Daarom delen we vijf tips om alsnog je mentale gezondheid zo goed mogelijk te houden. Geen vervanging voor een therapiesessie, wel iets waar je veel aan kunt hebben. (Als je echt psychische problemen ervaart, raden we je aan om toch naar de huisarts te gaan.)

Ga uit je hoofd

Laten we beginnen met de plek waar het allemaal gebeurt. Je hoofd kan iets zijn waar je soms even helemaal gek van wordt, geconsumeerd door al je gedachten. Als je vooral in aan het denken bent, is de kans groot dat je veel luistert naar je innerlijke criticus. En daar wordt je mentale welzijn niet beter van.

Genoeg reden om je meer los te koppelen van je gedachtes, en dat kun je ook proberen zonder therapeut. Hierbij is het heel goed om je gevoelens wél te accepteren, maar de gedachtenspinsels die erbij komen níet. Onder andere meditatie kan helpen om je gedachten los te kunnen laten, maar ook sport kan een goede manier zijn om meer in je lichaam te komen en minder in je hoofd.

Leef van binnen naar buiten

Daarnaast kan het heel erg helpen om van binnenuit te leven. Dit klinkt misschien nogal abstract, maar is eigenlijk heel logisch. Het is verleidelijk om je te binden aan materiële zaken zoals spullen en af te gaan op de oordelen of het goed bedoelde advies van anderen. Al die dingen zijn ook belangrijk, maar het zijn allemaal externe dingen in jouw leven. Omdat je er geen invloed op hebt, kan het helpen om je hier niet te veel aan te binden.

Als je je geluk laat afhangen van situaties buiten jou om, creëer je geen duurzame versie van geluk. Met een focus op jezelf ben je daarentegen minder afhankelijk van oordelen of adviezen en denk je voor jezelf na. Ook bevestiging zoek je minder in anderen, en meer in jezelf. Dit kan heel erg helpen om steviger in je schoenen te staan, beter te weten wat je wilt en ook meer zelfwaardering te krijgen.

Probeer niet te veel te controleren

In je leven gebeuren allerlei dingen: je hebt ruzie met iemand, verandert van baan of hebt een mislukte date. Deze dingen – leuk of niet – zullen altijd gebeuren. Maar dit zijn geen situaties die van jou zijn. Ze overkomen je, maar jij kunt ze niet controleren.

De drang om dingen te willen controleren creëert veel angst. Stiekem doen we dit bij heel veel dingen; bij bijvoorbeeld je kinderen, op je werk of in je relatie. Maar wanneer je gelooft dat een situatie niet van jou is, heeft dit je minder in zijn greep. Bedenk dus goed waar je wel en geen invloed op hebt; natuurlijk kun je met je eigen gevoelens leren omgaan, die zijn wel helemaal van jou.

Dit vind je vast ook leuk: Kunstkijken als therapie.

 

Weet waar je voor staat

Ook kan het heel erg helpen om goed te weten waar je voor staat. Eigenlijk zijn we de hele dag aan het onderhandelen met mensen om ons heen; denk aan een discussie met je partner over wie gaat koken ‘s avonds. Maar dit kan ook over grotere dingen gaan, en dan is het handig dat jij goed weet wat jouw waarden zijn.

Goed weten waar je voor staat, brengt meer stabiliteit in je leven. Hierdoor kun je bijvoorbeeld ook gemakkelijker nee zeggen of grenzen stellen wanneer dit nodig is. Dat kun je doen door bij jezelf na te gaan op welke punten je nooit wilt inleveren. Een paar van die punten hebben – denk aan tijd voor jezelf – kan veel rust geven in je leven. Dat is niet egoïstisch, maar draait juist om zelfrespect.

Deel je verhaal

Behalve goede kernwaarden, kan het delen van emoties bijdragen aan je mentale gezondheid. Hiermee bedoelen we niet zomaar je hart uitstorten bij iedereen, maar meer kwetsbaar kunnen zijn op geschikte momenten. Vind voor jezelf uit welke situatie voor jou fijn is, en met wie je je gevoelens wilt delen – vanzelfsprekend kan een goede vriend of vriendin een luisterend oor bieden. Door jezelf open te stellen, kun je je emoties uiten, en wie weet krijg je wel hulp van iemand die met dezelfde dingen worstelt.

Vind je het lastig om persoonlijke dingen te delen? Dan kun je beginnen met iets kleins, of  met alleen het begin van een verhaal. Als degene aan wie je dit vertelt, doorvraagt, kun je de conclusie stellen dat jouw verhaal gehoord wil worden.

We leren veel van elkaars verhalen, misschien wel meer dan we van onszelf leren. Als niemand zijn verhaal zou delen, zou het maar een saaie wereld zijn. Ook voelen we ons meer verbonden door het delen van onze emoties en onze verhalen – ook als dat níet met een therapeut is.