The struggle is real: ik probeerde voor het eerst in mijn leven te mediteren (40 dagen achter elkaar)

Mediteren kun je in principe overal

Ik mediteren? Há, laat me niet lachen. Toch is dat wat ik de afgelopen 6 weken iedere dag (spoiler: bijna iedere dag) heb gedaan. In het kader van de #BedrockChallenges heb ik getest wat er met je gebeurt als je als meditatiegroentje opeens 40 dagen lang iedere dag kort mediteert. Alles voor een healthy mind.

Ik moet zeggen dat ik even moest wennen aan het idee, maar al snel nam mijn nieuwsgierigheid de overhand. Wat zou het met me doen? En waar gaan mijn gedachten tijdens zo’n meditatiesessie heen? Ik had geen flauw idee. Ook niet hoe het moest trouwens, maar ze zeggen niet voor niets: mediteren kun je leren.

Zes weken geleden…

Oké, mediteren dus. Allemaal leuk en aardig, maar wat doe je dan precies? Je gaat zitten, doet je ogen dicht en.. eh.. tja, wat doe je eigenlijk? Een beetje dagdromen en wachten tot de tijd voorbij gaat? Het is duidelijk dat ik niet zo’n helder beeld van mediteren heb. En omdat ik het nog nooit eerder heb gedaan (mijn moeder en ik noemen winkelen altijd mediteren, maar dat is niet wat ze ermee bedoelen geloof ik), is het verstandig, of misschien zelfs noodzakelijk dat ik de hulp van Andy inschakel. Andy Puddicombe is één van de oprichters van Headspace; een meditatiecursus waarbij je wordt begeleid via een app. Het is eigenlijk een soort personal trainer, en dan niet in de zin dat je er enorme spierbundels van krijgt, maar wel een gezonde geest. Gedurende 40 dagen zal Andy mij gaan vertellen wat ik moet doen. De tracks zijn ingedeeld in 10 sessies, dus het plan is dat ik drie introductierondes ga doen, en daarna nog één track naar keuze. Let’s get this thing started.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

De eerste dag

Het is tijd voor mijn eerste meditatiesessie van 10 minuten, dus ik zoek een rustig plekje waar ik ongestoord kan zitten en start de app. Andy begint te praten: ‘Wanneer je klaar bent, begin je met een paar diepe ademhalingen. Sluit vervolgens je ogen en focus op je ademhaling.’ Ondertussen hoor ik een klok tikken. Zou ik die weg moeten halen? Ah, daar heb je Andy, die me juist opdraagt de geluiden om me heen waar te nemen. Thanks for the tip, mate.

Dan moet ik mijn ademhaling luider gaan maken, zodat een onzichtbaar persoon naast mij het zou kunnen horen. Ik hoor de voordeur opengaan en ben meteen afgeleid. Als ik mijn ademhaling moet gaan tellen (inademen op de even getallen en uitademen op de oneven getallen) komt mijn focus weer terug. Hè, zijn die 10 minuten nu alweer voorbij?

Trainen met Andy

De rest van de week doe ik iedere dag braaf mijn meditatie oefening. Eigenlijk dacht ik dat meditatie in stilte gebeurt, maar dat is dus niet het geval. Ik hoor het volgende: ‘Begin op te merken hoe je lichaam voelt. Begin bij je hoofd en scan rustig naar beneden. Welke delen van je lichaam voelen gespannen, en welke voelen juist ontspannen? Hoor je geluiden? En ervaar je bepaalde stemmingen?’ Eh.. Andy, ik moet mediteren. Je leidt me af. Soms gaat het ook gewoon snel. Dan zegt Andy dat ik mijn ademhaling moet tellen, maar ik ben nog niet bij drie en hij heeft het alweer over je gedachten.

Track 2 bestaat uit sessies van 15 minuten. Dat betekent langere stiltes, en minder geklets; precies waar ik behoefte aan heb. Ik raak inmiddels bekend met het riedeltje: eerst focussen op ademhaling, dan focussen op geluiden, een body scan doen, ademhaling tellen en tot slot alle focus loslaten. Op de een of andere manier voel ik toch een soort van opluchting op het moment dat Andy zegt dat ik mijn gedachten weer de vrije loop mag laten. In een mum van tijd zijn mijn gedachten weer bij de schoenen die ik wil bestellen en mijn weekendplannen. Typisch wel.

De stand van zaken

Het goede nieuws? I’m halfway there. Het slechte nieuws? Ik heb nog niet helemaal mijn draai gevonden. Mijn gedachten gaan nog een beetje alle kanten op: ‘Is mediteren niet zonde van mijn tijd? Zou ik niet eens naar de sportschool gaan? En waarom ga ik niet gewoon lekker tv kijken?’. Ook voel ik mezelf schuldig dat ik het een keertje (oké 3 keer) heb overgeslagen. Ik doe by far de makkelijkste challenge van de redactie. Zo heeft Nina 40 dagen niets gekocht, heeft Josephine zich een streng dieet aangemeten en heeft Tanja in 6 weken geen druppel alcohol gedronken. En mij lukt het niet eens om iedere dag een meditatiemoment in te plannen? Een schop onder mijn kont, dat heb ik nodig.

En dat is wat ik deed. Als ik in het weekend na twaalven thuis kwam, ging ik (soms nog lichtelijk aangeschoten) zitten mediteren. Gevalletje eigen schuld, dikke bult vond ik. Had ik het maar ’s ochtends moeten doen, toch?

Andy is het niet met me eens. Hij zegt: “Als je een keer mist of de tijd niet kan vinden, wees dan niet te hard voor jezelf”. Mmh, eigenlijk heeft hij wel een punt. Het laatste wat ik wil is dat er een negatieve vibe om mijn meditatiemoment gaat hangen. Ik heb daarom besloten dat het gaat zoals het gaat. Ik probeer iedere dag even te mediteren, maar lukt het een dag niet, dan is dat ook niet het einde van de wereld.

Mediteren in de trein

Vandaag reis ik naar mijn vriend in Groningen, en hoewel ik normaal gesproken (op z’n zachtst gezegd) niet zo blij word van de afstand, biedt het me nu de kans om rustig mijn meditatiemoment te pakken. Ik mediteer dus in de trein. En in tegenstelling tot wat ik had verwacht, gaat dat eigenlijk best goed. Natuurlijk hoor ik wel geluiden op de achtergrond, maar dat is niet heel storend. Misschien vind ik het zelfs prettiger dan thuis, omdat er hier geen andere dingen zijn die ik kan doen. En in de trein zitten moet ik toch.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Speciale track

Na het afronden van de introductiesessies kan ik zelf kiezen voor een pakket. De opties zijn onder andere sport, gezondheid, relaties en prestaties. Ik kies voor relaties, met als subcategorie waardering, voor jezelf en voor anderen. Wat ik moet doen is inmiddels wel duidelijk en het voelt ook wel natuurlijker aan. Ik betrap mezelf er zelfs op dat ik automatisch mijn adem al begin te tellen, ook al word ik daar niet op gewezen. Echt een groot verschil tussen de sessies merk ik niet. Wat betreft waardering heeft Andy het erover dat je jezelf vanaf een afstandje moet bekijken. Zo zegt hij: ‘Vraag jezelf af, wat waardeer JIJ in het leven? In plaats van wat waardeer IK in het leven? Door jezelf deze vraag te stellen creëer je meer ruimte in je geest’. Het kan aan mij liggen, maar deze twee vragen zijn toch exact hetzelfde?

Learnings

Nu, 6 weken later, zit mijn #BedrockChallenge erop en is het tijd om de balans op te maken. Dit zijn de inzichten die ik heb verkregen:

  • Mediteren is een vaardigheid en die heeft oefening nodig. Wat dat betreft waren 6 weken voor mij een goed uitprobeersel. Na een tijdje begint het comfortabeler te worden en hoef je er minder moeite voor te doen.
  • Het gaat er niet om dat je het perfect doet. Als je een gevoel van rusteloosheid, weerstand of slaperigheid ervaart tijdens het mediteren, dan is de natuurlijke neiging om hier tegenin te gaan. Maar dat is dus nergens voor nodig. Je moet het gevoel alleen opmerken.
  • Door het mediteren ben ik in gaan zien hoe gehaast ik leef. Ik dacht dat het simpel zou zijn om 10 minuten van mijn tijd te vinden, maar dat blijkt soms moeilijker dan gedacht.
  • Mediteren is een goede manier om erachter te komen hoe je lichaam zich voelt, fysiek gezien. In het dagelijks leven heb ik regelmatig last van mijn rug of nek, maar vaak vergeet ik dat of wuif ik het een beetje weg. Tijdens het mediteren merk je echt op hoe het met je lichaam gaat, door je aandacht hierop te vestigen.
  • 40 dagen lang iedere dag kort mediteren is voor mij persoonlijk niet life-changing. Ik voel me niet anders en ik waardeer mezelf of anderen evenveel als ik voorheen deed.

Not my cup of tea

Of ik verder ga met mediteren? Nee. Het is niet dat ik het vervelend vind om te doen, maar de behoefte is er gewoon niet zo. Het voelt te veel als een verplichting en ik heb niet het gevoel dat ik het nodig heb op dit moment. Het kan goed zijn dat ik hier in tijden van stress op terugkom, of als ik moeite heb met inslapen (daarvoor werkt het namelijk uitstekend), maar voor nu houd ik het bij mijn gebruikelijke vorm van mediteren. Van rondstruinen in de stad word ik helemaal zen.

Meer lezen?

Als je denkt dat mediteren niets voor jou is: try this.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.