TED Talk: Simon Sinek legt uit hoe grote leiders tot actie inspireren

Emma Bering 29 aug 2018 Mind

Hoe kan het dat sommige mensen bepaalde doelen bereiken en andere mensen dat niet doen? En dat terwijl ze qua inhoud weinig van elkaar verschillen. Volgens Simon Sinek ligt dat aan de manier waarop ze hun product neerzetten. Het draait om de Golden Circle.

Simon Sinek is een Amerikaanse motiverende spreker en een organisatieadviseur. Hij schreef meerdere boeken, waaronder ‘Start With Why‘. Het gaat over zijn onderzoek naar Golden Circle. Een theorie over het succes van mensen en bedrijven. Hij legt erover uit in zijn razend inspirerende (en populaire) TED Talk, die we graag met je delen.

Het principe van de Golden Circle

Sinek zoekt uit waarom bepaalde mensen en bedrijven succesvol zijn. Hij noemt onder andere Apple een aantal keer als voorbeeld. Hoe kan het dat Apple zo populair is? Apple biedt hetzelfde als elke andere computerverkoper. Dus waarom doet Apple het beter op de markt? Volgens Sinek is er een patroon te vinden bij grote bedrijven en andere invloedrijke mensen. Ze handelen op een andere manier dan de rest van de bedrijven op de markt.

In het algemeen zijn er drie manieren van handelen en communiceren. Je hebt de ‘what’, ‘how’ en ‘why’. De succesvolle bedrijven focussen zich op de ‘why’.

In de Golden Circle bestaat de buitenste cirkel uit de ‘what’, de middelste cirkel de ‘how’ en de binnenste cirkel, de kern, de ‘why’. De Golden Cirlce is geen garantie tot succes, het gaat er namelijk om hoe bedrijven dit interpreteren en of ze vanuit de ‘why’ of de ‘what’ beginnen.

4 manieren om een mooi (en menselijk) bedrijf te bouwen volgens Tim Leberecht

Er zijn dus drie manieren van handelen:

What

Iedereen weet honderd procent wat ze doen. Als bedrijf maak je een product, en elk bedrijf weet welk product ze maken. Daar is geen twijfel over mogelijk. Het is alleen niet bijzonder, want iedereen kan een product maken.

How

Er zijn ook bedrijven en mensen die weten hoe ze dat product maken. Wat maakt het bijzonder? En wat maakt jouw product anders dan de producten van andere bedrijven? Bijvoorbeeld de Unique Selling Point van een bedrijf of product.

Why

Er zijn maar weinig bedrijven en mensen die weten waarom ze een product maken. Wat is je doel en je geloof? Waarom bestaat het bedrijf? En waarom is het interessant voor andere mensen? Bedrijven die werken volgens de Golden Circle weten wél waarom ze een product maken. Dat maakt ze uniek en inspirerend.

Communiceer van binnen naar buiten

De volgorde en de prioriteit van deze drie punten is essentieel, vertelt Sinek. De meeste mensen en bedrijven gaan uit van het makkelijkste, en gaan dus van de ‘what’ naar de ‘how’. Deze mensen weten wat ze doen en soms ook hoe ze het doen. Maar ze komen nooit tot de kern. ‘Succesvolle’ mensen die volgens de theorie van de Golden Circle werken communiceren van binnen naar buiten, dus van de ‘why’ naar de ‘what’.

In zijn TED Talk noemt hij Apple als voorbeeld. Want waarom is dit bedrijf zo populair en succesvol? Er zijn twee manieren van een boodschap overbrengen:

Als Apple precies was zoals alle andere bedrijven, dan zou een marketingbericht zo klinken:

“Wij maken goede computers. Ze zijn prachtig ontworpen, simpel om te gebruiken en gebruiksvriendelijk. Wil je er één kopen?”

Werken voor geld is een achterhaald concept (maar onze bedrijven zijn hier wel op ingericht)

Dit is hoe Apple écht communiceert:

“We geloven in alles wat we doen in de status quo. We geloven in anders denken. De manier waarop we de status quo uitdagen is door onze producten prachtig te ontwerpen en ze simpel en gebruiksvriendelijk te maken. We maken toevallig goede computers. Wil je er één kopen?”

Dat geeft een totaal ander beeld van Apple. Op de laatste manier zullen veel meer mensen besluiten een product van Apple te kopen, omdat ze het geloven.

“People don’t buy what you do, they buy why you do it”

Dit zal je hem ongeveer de hele achttien minuten lang horen zeggen, maar dit is ook waar het om draait! Je kan beter werknemers aannemen die geloven wat jij gelooft. Als ze dat niet geloven werken ze alleen maar voor je vanwege de loon die ze krijgen. Werknemers die geloven wat jij gelooft zullen voor je werken met bloed, zweet en tranen. Dat zijn de mensen die je erbij moet hebben. Zo zegt hij ook: “Het doel is om zaken te doen met mensen die geloven wat jij gelooft.”

Daarnaast zegt Sinek dat als jij praat over wat jij gelooft, je mensen zal aantrekken die dat ook geloven. Je zal mensen inspireren. Volgens Sinek volgen mensen diegene die leidt. Diegene die leidt, inspireert ons en die zullen we volgen. Niet omdat we dat moeten, maar omdat we dat willen. We volgende die leiders niet voor hen, maar voor onszelf.

Als je nog meer inspirerende woorden van deze man wilt horen, kan je zijn TED Talk hieronder nog even bekijken.

How great leaders inspire action | Simon Sinek

http://www.ted.com Simon Sinek presents a simple but powerful model for how leaders inspire action, starting with a golden circle and the question “Why?” His examples include Apple, Martin Luther King, and the Wright brothers — and as a counterpoint Tivo, which (until a recent court victory that tripled its stock price) appeared to be struggling.

Meer inspirerende TED Talks?

Reageer op artikel:
TED Talk: Simon Sinek legt uit hoe grote leiders tot actie inspireren
Sluiten