wpk-admin
wpk-admin Body 6 mrt 2019

Stay hydrated: dit zijn de 6 tekenen dat je te weinig water drinkt

Net als voedsel kunnen we niet zonder water. Het reguleert je lichaamstemperatuur, transporteert voedingsstoffen naar andere delen van ons lichaam, voorkomt constipatie en beschermt onze gewrichten. Daarnaast draagt water bij aan alle processen in ons lichaam. Genoeg redenen waarom we het nodig hebben, dus.

Hoeveel water je precies moet drinken, is per individu verschillend. Het lichaam bestaat voor 60% procent uit water en daarom is het drinken van 1,5 tot 2 liter water per dag aan te raden, aldus het Voedingscentrum. Waarom het zo belangrijk is dat je genoeg water binnenkrijgt? Omdat je vocht verliest door te plassen, te zweten én door te ademen. Dus voordat je doorleest, neem nog even een slokje.

Water drinken is super gezond, maar je kunt je vochtgehalte ook pijl houden met andere dranken, zoals thee, koffie en (plantaardige) melk. Dit zijn de 6 tekenen dat je nog wel een slokje water kunt gebruiken.

1. Je hebt continu dorst

Wie dorst heeft, moet drinken. Zo simpel is het. Mensen die maar weinig plassen, drinken waarschijnlijk onvoldoende. Zo’n 10 keer plassen op een dag is een gezond gemiddelde. Als je hieronder zit weet je dat je nog wat extra moet drinken. Drink wanneer je dorst hebt en zorg dat je altijd een flesje in de buurt hebt staan.

2. Je hebt hoofdpijn

Mensen die vaak last hebben van hoofdpijn of migraine, drinken vaak te weinig water. Uitdroging kan hier een aannemelijke reden voor zijn, wat te maken heeft met een gedaald bloedvolume. Dit kan namelijk de zuurstofvoorziening van de hersenen verminderen, omdat het bloed de hersenen niet bereikt zoals het zou moeten gaan.

3. Slechte adem

Uitdroging kan halitose (een fancy naam voor een slechte adem) veroorzaken, dat kan komen door de bacteriën in onze mond. Deze kunnen zich vermenigvuldigen als je uitgedroogd bent. Een paar glazen water drinken tussen de maaltijden door kan helpen om voedseldeeltjes weg te spoelen en de juiste hoeveelheid speeksel in je mond te houden.

Meer water drinken, maar hoe dan?

4. Continue honger

Mensen denken vaak dat zij honger hebben terwijl ze in feite dorst hebben. Als iemand uitgedroogd is, kan de hypothalamus (een onderdeel van onze hersenen) het verschil tussen deze twee soms niet herkennen. Neem daarom altijd eerst een glas water, als dit niet helpt kun je overgaan op voeding.

5. Je kunt je niet concentreren

Je kunt moeite hebben met concentratie als je niet voldoende drinkt. We schreven het al eerder maar bij een gebrek aan water kan het zijn dat de bloedtoevoer naar de hersenen minder is. En daardoor kan het de juiste hoeveelheid zuurstof en voedingsstoffen (die het nodig heeft om te functioneren) niet goed ontvangen.

6. Je hebt last van constipatie

Als je te weinig drinkt kan ‘naar de wc gaan’ een heel karweitje zijn. Je darmen hebben namelijk voldoende water nodig om hun werk te doen. Zonder voldoende vloeistof kan je lichaam het voedsel niet goed verwerken, je stoelgang wordt droog en kan dus niet makkelijk naar buiten.

Lekker drinken!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Stay hydrated: dit zijn de 6 tekenen dat je te weinig water drinkt
Sluiten