Slaap is belangrijk, maar wanneer slaap je nou te veel?

Dat een slaaptekort een hoop problemen kan veroorzaken, wist je waarschijnlijk wel. Maar wist je ook dat te veel slaap helemaal niet zo goed voor je is? Er is veel onderzoek gedaan naar gezondheidsklachten als gevolg van te veel slaap en ook dáár wil je voor oppassen. 

Er is (gelukkig) ontzettend veel bekend over problemen als gevolg van slaaptekort. Je hersenen werken minder goed, wat invloed heeft op je concentratie en focus en waarschijnlijk op de rest van je dag en misschien wel je relaties. Toch wil je even goed oppassen het krijgen van te veel slaap.

Hoeveel slaap is gezond?

Uit het grootste onderzoek naar de optimale slaapduur, waar in totaal meer dan één miljoen mensen (!) ruim 6 jaar aan mee deden, bleek dat 7 uur de beste tijdsduur is. Volgens hoofdauteur Dr. Kripke zou iedereen moeten proberen om tussen de 7 en 8 uur slaap te krijgen. Dat is waarschijnlijk niets nieuws.

Cognitieve vaardigheden

Het bovengenoemde onderzoek stelde overigens ook dat de cognitieve vaardigheden van de deelnemers sterk verbeterde wanneer ze minstens 7 uur geslapen hadden. De deelnemers konden beter leren, kijken en oriënteren en waren zelfs een stuk creatiever.

Nu komt het interessante: dit vermogen verslechterde weer wanneer de deelnemers langer dan 8 uur hadden geslapen.

Lees ook: Hoe kauwgom (en andere voeding) helpt om je beter te concentreren

Hoofdpijn 

Hoe vreemd het ook klinkt: als je te veel slaapt, kun je hoofdpijn krijgen. Volgens een onderzoek uit Californië zou dit te maken kunnen hebben met de schommelingen in zenuwimpulsen in je hoofd. Deze schommelingen kunnen tijdens je slaap hoofdpijnaanvallen veroorzaken.

Extra kilo’s

Wanneer je te veel slaapt, is er een grotere kans dat je aankomt. Waar dit precies door komt weten we niet, maar uit onderzoek blijkt dat wanneer je te veel slaapt, je de kans op gewichtstoename met 25 procent vergroot.

Depressieve gevoelens 

Ook hebben mensen die langer slapen dan de aanbevolen aantal uren, meer kans op depressieve gevoelens.

Verhoogt te veel slapen de kans op een hartaanval?

Uit een Canadees onderzoek is gebleken dat mensen die langer sliepen dan 6 tot 8 uur, 41 procent meer kans hadden op een hartstilstand. De studie, die het slaapgedrag van 166.000 mensen uit 21 landen onderzocht, zag een duidelijk verband tussen langer slapen en hartproblemen.

Lees ook: Problemen met slapen? Alles wat je wilt weten over een goede nachtrust

Toch weten we uit de resultaten van het onderzoek niet wat ‘de kip’ en wat ‘het ei’ is. De resultaten wijzen op een verband, niet op een oorzaak. Het zou dus ook kunnen zijn dat mensen met hartproblemen vaak langer slapen, in plaats van andersom.

Te veel slapen en toch moe?

Als je merkt dat je veel slaapt, maar niet uitgerust bent, is het misschien slim om contact op te nemen met je huisarts. Hierbij moet je wel opletten dat je ook daadwerkelijk ‘te veel’ slaapt.

Als je bijvoorbeeld elke doordeweekse dag veel te weinig slaap hebt gehad en in het weekend na lang slapen toch moe wakker wordt, wil dit niet zeggen dat je te veel slaapt. Pas wanneer je genoeg slaapt voor een langere periode en toch moe wakker wordt, is een bezoekjes aan de huisarts een goed idee.

Voldoende nachtrust is ontzettend belangrijk voor ons. Toch is goed om niet alleen naar het minimum aantal uur te kijken, maar ook naar het maximum. 7 uur lijkt perfect!

Slapen als een roosje:

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Slaap is belangrijk, maar wanneer slaap je nou te veel?
Sluiten