Staat succes op school gelijk aan succes in het leven?

Basisvaardigheden op het gebied van werk en liefde worden ons op school niet bijgebracht

Je zat vroeger vast wel bij iemand in de klas die áltijd een acht of hoger haalde, en geroemd werd om zijn of haar uitmuntende prestaties. Of misschien was je het zelf wel, dat beste jongetje of meisje van de klas. Maar hoe is het de persoon in kwestie hierna vergaan? Staat succes op school gelijk aan succes in het verdere leven?

Volgens Alain de Botton van The School of Life proberen we op school ons best te doen om één duidelijke reden: ons wordt verteld dat het de beste route is naar een succesvol leven.

Maar is dat ook zo?

Nu we heel wat jaartjes ouder zijn weten we inmiddels dat het niet per definitie zo werkt. Sommige kinderen die op school met kop en schouders boven de anderen uitstaken hebben in hun verdere leven gefaald. En andersom is de situatie ook mogelijk. Kinderen die vroeger regelmatig thuiskwamen met een onvoldoende hebben nu een carrière waar je u tegen zegt.

Eigenlijk zouden we niet verrast moeten zijn, stelt de Botton. De lesmethoden die kinderen op school krijgen zijn niet ontworpen door mensen die noodzakelijkerwijs veel ervaring hebben met (of talent voor) de echte wereld. In onderstaand filmpje legt hij uit hoe de vele slechte eigenschappen van scholen tot stand zijn gekomen.

Wat de Botton probeert duidelijk te maken is dat ze ons op school alles behálve de twee vaardigheden leren die nodig zijn om de kwaliteit van een volwassen leven te bepalen, namelijk: weten wat voor soort baan het beste bij ons past, en weten hoe we goede relaties kunnen opbouwen. “Ze leren ons Latijn, en hoe we de omtrek van een cirkel kunnen berekenen, nog voordat ze ons vertellen over deze basisvaardigheden, werk en liefde.”

Meer lezen?

Ons schoolsysteem is ongezond: kinderen worden klaargestoomd om te presteren, niet om creatief te zijn.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.