Leidt sporten tijdens de lessen op school tot betere academische prestaties? Deze school test het

Op een vmbo school in Rijswijk wordt het onderzocht

Als je een schoollokaal binnenkomt en je ziet kinderen skippyballen, evenwichtsoefeningen doen en met ballen overgooien, dan sta je toch even te kijken. Waarschijnlijk denk je alleen maar: hoe heeft het hier zo vreselijk uit de hand kunnen lopen?

In Rijswijk is een vmbo school waar het er dus werkelijk zo aan toe gaat. Maar geen zorgen, want het is niet zo dat de leerlingen compleet losgeslagen zijn, of dat de leraren daar geen gezag hebben. It’s just an experiment. Op het Stanislascollege wordt onderzocht of bewegen voor én tijdens de les leidt tot betere academische prestaties, aldus de Volkskrant.

Door iedere dag extra beweging in te lassen hoopt de school prestaties van leerlingen op te kunnen krikken. En als we bewegingswetenschapper en epidemioloog Amika Singh mogen geloven, is deze hoop vrij realistisch. Ze bekeek verschillende internationale studies en kwam tot de conclusie dat het wetenschappelijk is aangetoond dat kinderen die meer bewegen het ook beter doen op school. Toch was niet alles duidelijk, vertelt ze aan de Volkskrant. “We konden nog niet zeggen hoe het verband precies in elkaar steekt. Laat staan dat we scholen konden adviseren hoe vaak en hoe intensief kinderen moeten bewegen om beter te gaan presteren en welke soort beweging dan effectief is en op welk moment.”

Van experimenteren kun je leren

Om beter inzicht te krijgen in het hoe en wat is het dus van belang dat er meer geëxperimenteerd wordt, zoals op het Stanislas. Wat ze daar precies doen? Nog voordat ze aan het normale lesrooster beginnen krijgen de leerlingen één uur aan sport. Denk aan voetbal, mountainbiken, bujutsu (een soort karate), judo, spinning en dans. Hier bovenop krijgen ze nog drie uur per week wat ze noemen ‘bewegend leren’. Leerlingen doen fysieke activiteiten terwijl ze bijvoorbeeld rekensommen maken, of luisteren naar informatie van de docent.

Of dat ook ten koste gaat van de lestijd? Ja, een klein beetje. Per lesuur wordt er gemiddeld zo’n vijf minuten aan tijd verloren. Logisch ook, want er moeten attributen worden gepakt en iedereen moet zijn plekje vinden. Maar als het werkt, dan zijn die vijf minuten natuurlijk helemaal niets. Daarbij denkt het Stanislascollege niet dat het snijden in de lesuren zorgt voor verminderde schoolprestaties. Als een van de redenen wijzen ze op het uit 1952 afkomstige onderzoek van de Fransman Hervet. Hij toonde aan dat – zelfs wanneer er door extra beweging een kwart minder lestijd overblijft – dit geen negatieve effecten heeft op de schoolcijfers. Waar het volgens hem wél voor zorgt, is een betere discipline en minder verzuim. En dat is natuurlijk alleen maar positief.

Wat betekent dit voor de toekomst?

Al bij al is het een mooi en vooral interessant experiment. Want wat als het slaagt? Je kunt je wel inbeelden dat dit grote gevolgen kan hebben voor het onderwijs. Toch denken ze bij het Stanislascollege dat het experiment niet lifechanging gaat zijn. Het blijft namelijk moeilijk om te achterhalen hoe de kinderen zouden hebben gepresteerd als ze deze regeling niet hadden.

“We kunnen natuurlijk kijken of de leerlingen ‘nieuwe stijl’ over twee jaar met hogere cijfers de school verlaten dan hun voorgangers. Maar het is de vraag hoe goed die twee groepen met elkaar te vergelijken zijn”, zegt Trees de Vos, teamleider van de eerste- en tweedeklassen tegen de Volkskrant. “De eerste groep ging naar het Stanislas toen het nog een ‘gewone vmbo-school’ was. De tweede groep leerlingen koos welbewust voor een ‘beweeg-vmbo’.”

Maar ook al is er niet hard wetenschappelijk bewijs, worden kinderen er sowieso beter van, zegt Singh in het interview. Ze keek naar vijf Europese landen en kwam tot de conclusie dat slechts vijf procent de bewegingsnorm haalt van één uur per dag, en zeventien procent van de jongens. Extra beweging op school is dus een welkome verandering. Niet alleen voor nu trouwens. Eerder schreven we op Bedrock dat genoeg lichaamsbeweging niet alleen invloed heeft op het hier en nu, maar ook op toekomstige keuzes en de levensstijl van een kind. In dat opzicht is vroeg geleerd dus écht oud gedaan.

Meer lezen?

Ons schoolsysteem is ongezond: kinderen worden klaargestoomd om te presteren, niet om creatief te zijn.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.