Sporten terwijl je zwanger bent, kan dat? Anna Speller vertelt haar verhaal

Anne Dirks 22 sep 2017 Body

Anna Speller is het levende voorbeeld dat het kan. De actrice en zangeres, die we vooral kennen van K-otic en haar rollen in Feuten en Divorce, is tijdens het schrijven van dit stuk negen maanden zwanger en heeft bijna de gehele periode gesport. Niet alleen om fit te blijven, maar ook om zich mentaal en lichamelijk voor te bereiden op de bevalling.

Hoeveel was je met sport en gezondheid bezig voor je zwangerschap?

“Ik heb altijd gesport, vroeger vooral dans en ballet en na K-otic ben ik gaan trainen. Ik heb zo veel verschillende dingen gedaan: kickboksen, yoga, naar de sportschool, pilates. Het was in het begin heel erg zoeken, maar ik merkte dat het mij zo hielp. Ik heb het sporten echt nodig. Niet alleen lichamelijk – ik heb aanleg om dik te worden – maar ook mentaal. Mijn gevoel kan heel erg in pieken en dalen gaan en dan is sporten houvast. Daar heb ik wel de balans in moeten vinden, vroeger kon ik er ook nog wel eens in doorschieten.

Wat wist je vooraf over sporten tijdens de zwangerschap?

Niet zo veel. Ik had gehoord dat je beter even de buikspieroefeningen kon laten. Ik was net begonnen met een nieuw trainingsschema bij Klaever Health toen ik erachter kwam dat ik zwanger was.

Ik merkte vrij snel dat bepaalde oefeningen wel of niet werkten

Ik ben met mijn trainer opzoek gegaan naar andere manieren om toch te blijven bewegen. Zij heeft mij hier in begeleid. Doordat ik tijdens de trainingen elke keer oefeningen deed met veel herhalingen, rondes en parcourtjes, kon ik het tussendoor aankijken. Hoe voel ik mij? Wat lukt er wel en wat gaat vandaag even niet? Crossfit heeft mij echt geleerd dat je altijd verder kan dan je denkt, dat zijn lessen die in het dagelijks leven goed van pas komen.

Heb je naast je personal trainer nog anderen om advies gevraagd?

Ik heb bij de verloskundige aangegeven dat ik zelf onderzoek had gedaan, maar door de bomen het bos niet meer zag. Er staan zo veel tegenstrijdige berichten online. De verloskundige vertelde dat, aangezien ik voor mijn zwangerschap ook al trainde, ik hier mee door kon gaan, zolang ik gewoon goed naar mijn eigen lijf zou luisteren.

Merkte je meteen verschil tijdens het sporten?

Ik merkte vrij snel dat bepaalde oefeningen wel of niet werkten. Dat is echt doen en ondervinden. En lief zijn voor jezelf. Ik hoef van mijzelf ook niet meer elke dag in de sportschool te staan, twee keer in de week drie kwartier sporten is even zat. De eerste maanden van mijn zwangerschap was ik erg misselijk en heb ik het sporten wat vaker laten schieten. En sommige dingen lukken gewoon niet meer. In het begin ging opdrukken nog prima, maar na een paar maanden gíng het gewoon niet.

Had je het gevoel dat het sporten hielp bij zwangerschapsklachten als stemmingswisselingen?

Ja! Ik ben sowieso gevoelig voor stemmingswisselingen, voor mij zorgt het sporten echt voor rust in mijn hoofd. Er komt zo veel kijken bij zo’n zwangerschap, alles verandert, en dan is het fijn dat dit voor rust zorgt. Dat betekend niet dat je niet mag aankomen.

Ik ben zelf twaalf kilo aangekomen. Je moet zwaarder worden. Maar je voelt je goed, je beweegt en je onderhoudt je spieren. Het gaat niet alleen om fysiek in shape blijven, maar ook mentaal. Zelfs op de dagen dat ik alleen maar op de bank wilde zitten en huilen kon ik dan in elk geval denken; ik zorg wel goed voor mijzelf. Het sporten helpt bij de emotionele uitdagingen.

Heb je nog tips voor andere kersverse zwangere vrouwen die graag willen blijven bewegen tijdens de zwangerschap?

Het belangrijkste is dat het voor iedereen anders is. Luister naar je lichaam en ga niet je grenzen over. Je hoeft niet zes keer in de week te sporten. Ik geloof dat je zelf het beste kan aanvoelen waar je behoefte aan hebt. Misschien is dat niet sporten, misschien is dat een beetje sporten. Voor mij was het bewegen echt een uitlaatklep, je mag al zoveel dingen niet tijdens die periode. En sporten zorgt ervoor dat ik mij goed voel.

Volgende week delen we het vervolg: sporten tijdens je tweede en derde trimester.

Meer lezen

Zo blijf je gemotiveerd om te sporten en skip je nooit een workout.

Reageer op artikel:
Sporten terwijl je zwanger bent, kan dat? Anna Speller vertelt haar verhaal
Sluiten