Redactie
Redactie Work 26 jan 2020

Hoe solliciteer je na een burn-out?

Je hebt een zware tijd achter de rug. Je burn-out kwam als een donderslag bij heldere hemel, maar het herstel was een weg vol hobbels, tegenslagen en nieuwe inzichten. Gedurende het proces ben je erachter gekomen dat je niet meer bij je huidige werkgever wilt werken en dat je op zoek moet naar een nieuwe baan. Hoe doe je dit?

Hoe weet je welke baan je aankunt en wat vertel je wel en wat vertel je niet? Hoe ga je om met je onzekerheid wanneer er door de burn-out niets meer over is van je zelfvertrouwen? Hoe ga je om met de vermoeidheid die je ondanks je herstel nog elke dag voelt? Het is niet voor niets dat 65 procent van de mensen na herstel, er tegenop ziet om weer terug aan het werk te gaan!

Zelf heb ik een burn-out gehad en ben daar 1,5 jaar zoet mee geweest. Hierna ben ik van werkgever veranderd en heb ik ervaren hoe moeilijk dit is. Hopelijk geven deze tips je een duwtje in de rug!

Welke baan is geschikt?

Dit is het goede nieuws: de wereld ligt aan je voeten en je zit nergens meer aan vast. Eindelijk kun je op zoek naar de baan van je dromen! Het kan zijn dat je vorige baan helemaal niet bij je paste en dat je daardoor burn-out raakte. Het kan ook zijn dat de functie wel paste, maar dat de bedrijfscultuur je langzaam maar zeker naar de afgrond duwde.

Zelfonderzoek

Het is belangrijk om te beginnen met een stuk zelfonderzoek. Misschien heb je dit al gedeeltelijk doorlopen tijdens je herstel met bijvoorbeeld een psycholoog. Anders is het heel verstandig om een coach in de arm te nemen.

Met een coach kun je op zoek naar je sterke eigenschappen. Belangrijker nog is om op zoek te gaan naar je drijfveren in het leven. Wil jij bijvoorbeeld graag voor mensen zorgen of wil je liever mensen iets leren en verder helpen? Het kan ook zijn dat je graag iets creëert, zodat je concrete resultaten hebt van je werk.

Vind je ook interessant: Zou dit dé oplossing zijn tegen het grote aantal burn-outs?

Neem het gedeelte van het vinden van een nieuwe baan serieus en sta open voor nieuwe inzichten. Wellicht sla je een hele andere richting in en vind je eindelijk je roeping!

Minder werken

Dit kan ook het moment zijn om een dag minder te gaan werken, wanneer dit mogelijk is. In een onderzoek van het Zilveren Kruis geeft 49 procent aan dat de hoofdoorzaak van zijn of haar burn-out een verstoorde werk/privé balans was. Een ander argument is natuurlijk dat je meer tijd hebt voor leuke dingen!

Must read: Minder werken maakt ons meer gefocust, creatiever én productiever

Na mijn eigen burn-out ben ik een dag minder gaan werken. Daarnaast heb ik ontdekt welke dingen ik wel leuk vond in mijn oude functie. Hier heb ik me in kunnen specialiseren bij mijn nieuwe werkgever met een scheepslading aan nieuwe energie als gevolg.

Ga ik het wel of niet vertellen?

Dan komt het moment. Je hebt de eerste stap gezet en bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Hoe ga je om met het ‘b-woord’ in het gesprek? Hoe verklaar je het ’gat in je CV’? Het antwoord hierop is even eenvoudig als voor de hand liggend.

Voorkom onnodige stress en gooi gewoon alles op tafel. Wees eerlijk over je gevoelens en wat je hebt meegemaakt. Een burn-out is geen zeldzaamheid. Veel mensen hebben er tegenwoordig ervaring mee en begrip voor. Wanneer er geen begrip is, weet je bovendien gelijk dat het geen geschikte werkgever voor je is. Een bedrijf zonder menselijke maat moet je sowieso uit de weg gaan voor een fijne portie werkgeluk!

Luister ook: Bedrock Talks: hoe blijf je stress de baas? Stress-expert Thijs Launspach legt uit

Door aan te geven wat je hebt geleerd over jezelf en dat je juist daarom voor dit bedrijf hebt gekozen, kan je je tegenslag omzetten in iets positiefs en kan het zelfs in je voordeel werken.

Leuk en aardig, maar ik ben nog wel elke dag moe!

Een nieuwe baan kan veel energie geven, maar het kost ook veel energie. Het is daarom goed om je hiervan bewust te zijn. Neem op tijd je rustmomenten en plan de eerste maanden niet te veel activiteiten.

Pas alle zaken die je geleerd hebt structureel toe. Tijdens je burn-out heb je als het goed is geleerd hoe jij het beste ontspant. Sla dus die dagelijkse wandeling niet over en blijf je ochtendmeditatie netjes uitvoeren wanneer dit voor jou werkt.

Lees ook: Waarom werken in een kantoortuin volgens de wetenschap een nachtmerrie is

Wanneer vermoeidheid nog een grote rol speelt, of je geheugen nog een gatenkaas is, kan het verstandig zijn om dit met je werkgever te bespreken. Mogelijk helpt het je om een dag thuis te werken in de week of bijvoorbeeld te beginnen met een 4-daagse werkweek.

Ook je werkplek kan van grote invloed zijn wanneer je gevoelig bent voor prikkels. Neem dit (en dus jezelf) serieus en houd hier rekening mee.

Profiteer van je ‘nieuwe ik’!

Hoe spannend en moeilijk de eerste stapjes terug in het werkende leven ook zijn, geniet vooral van je ‘nieuwe ik’! Iemand die zijn grenzen durft aan te geven en zich richt op de leuke dingen in het leven. Iemand voor wie plezier belangrijker is dan salaris! Iemand die zich kwetsbaar durft op te stellen en daarmee veel lekkerder in zijn vel zit.

Zelf begon ik de website Stressplein om het bewustzijn te verhogen en kennis te delen over stress en burn-out.

Laat jezelf zien aan de wereld, maak bewuste keuzes en geniet van het leven als nooit tevoren!

Dit gastartikel is geschreven door Ronald Nico. Hij heeft op zijn 27e een burn-out gehad. Het herstel duurde ruim een jaar. Na zijn burn-out is hij zich verder gaan specialiseren binnen de ICT en werkt nu als cyber security consultant. Ook heeft hij de website Stressplein opgericht. Door bewust te focussen op zaken die energie en voldoening geven kan hij de wereld weer aan. 

Burn-outs voorkomen doe je zo:

Starten met reflecteren? Ontvang de Reflection & Setting goals guide 2019/2020

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis in je inbox

Reageer op artikel:
Hoe solliciteer je na een burn-out?
Sluiten