(Nachtelijk) snacken is misschien ongezonder dan we denken, zegt de wetenschap

Kiara Louis 7 mei 2018 Body

Om elf uur 's avonds nog even een stukje chocolade nemen (of gewoon een hele bak ijs): we doen het allemaal weleens. Niks mis mee, zou je zeggen. Toch heeft snacken meer invloed dan we denken, en wel op bepaalde hormoonniveaus.

Het is ook helemaal niet zo gek om om drie uur ‘s nachts zomaar een enorme craving te hebben naar snacks. Science has got your back: de verklaring kan worden gevonden bij je hormonen. De hormonen die zorgen voor een hongergevoel, schieten bij sommige mensen namelijk vanzelf omhoog in de nacht, bleek uit onderzoek van The International Journal of Obesity.

Hongerniveaus testen

Voor de studie werden 32 mannen en vrouwen met obesitas gevraagd om te vasten, in twee verschillende tijdsperiodes. Ze begonnen om negen uur ‘s ochtends of vier uur ‘s middags. Van tevoren mochten ze een lichte maaltijd eten.  Tijdens de vastperiodes bekeken de onderzoekers de hongerhormonen van de deelnemers, en ze vroegen hen ook om hun honger- en stressniveaus te omschrijven.

Piek in ghreline

Iets wat naar voren kwam, was dat de mensen die ‘s nachts vastten een veel hoger niveau van ghreline in hun bloed hadden. Ghreline is een hormoon dat aangeeft of je honger hebt. De timing van je nachtelijke ijs-eet-avonturen wordt dus wel degelijk deels bepaald door je hormonen. ‘s Nachts gaan je hongerhormonen namelijk opeens pieken. De spiegels van dit hormoon worden ook wel in kaart gebracht door het bekijken van stress.

Deze ontdekking past ook goed bij het beeld dat ons Circadiaan ritme een rol speelt in onze hongerniveaus gedurende de dag. Het was in het onderzoek onduidelijk of het overgewicht van de deelnemers ontstond door hun hormonen of dat hun hormonen reageerde op hun gewicht. Toch geven de onderzoekers aan dat de resultaten van dit onderzoek op iedereen van toepassing zijn – ongeacht het gewicht. De auteur van de studie vertelt: ‘We kunnen nu met zekerheid stellen dat dit patroon van hormoonreacties het risico op overeten in de avond vergroot, in tegenstelling tot in de ochtend.’

Dit vind je vast ook interessant: Grijp je naar ongezond eten als je moe bent? Zo ben je de cravings te slim af.

 

Doorbreek je patroon

Geen man overboord dus, zou je denken. Als het snacken wordt veroorzaakt door je hormonen, zal het wel kloppen, toch? Helaas niet, want de oorzaak van je snackavonturen – verhoogde hongerhormonen – hebben dus een verband met stress.

Gelukkig zijn er een paar manieren waarop je je ghrelineniveaus weer kunt stabiliseren en je over-eetpatroon kan doorbreken. Om te beginnen kun je minder fruit snacken in de avond, aangezien fructose in verband wordt gebracht met hogere ghrelineniveaus. Deze snack kun je makkelijk vervangen door bijvoorbeeld een hartige variant.

Een fijn avondritueel

Omdat je ghrelinespiegels in verband staan met je stressniveau, is een goed avondritueel ook iets wat je kan helpen bij (het voorkomen van) je cravings. Zet je telefoon een paar uur voordat je naar bed gaat op vliegtuigmodus, steek een fijne kaars aan of luister naar een ontspannende meditatie. Zulke dingen kunnen je helpen om rustig te gaan slapen.

Om helemaal niet meer te beginnen aan de zoveelste versie van je avondeten, kun je een bepaalde handeling koppelen aan het feit dat je niets meer gaat eten ‘s nachts. Doe bijvoorbeeld alle lichten in de keuken uit, of poets vast je tanden. Op deze manier hou je nachtelijk eetgedrag een beetje in de hand. Zo blijven, naast je gewicht, ook je hormoonspiegels op niveau.

Reageer op artikel:
(Nachtelijk) snacken is misschien ongezonder dan we denken, zegt de wetenschap
Sluiten