WorkJuice
WorkJuice | LinkedIn Psychology 28 juni 2020

Slechte gewoontes veranderen? 4 tips van gedragswetenschappers

Of je nu rookt, amper sport of veel te vaak dingen uitstelt: iedereen heeft wel een paar slechte gewoontes die hij liever kwijt dan rijk is. Vaak wordt bij dit soort dingen aangenomen dat het gaat om ingebakken gedragspatronen die maar moeilijk te veranderen zijn. Toch spreken gedragswetenschappers dit tegen.

Er is dus nog hoop voor je, als jij ervan droomt om eindelijk van die rookverslaving af te komen of vaker gezond te gaan eten.

Tips om slechte gewoontes te veranderen

Gedragswetenschappers schrijven verschillende manieren aan om oude gewoontes om te zetten naar iets nieuws. Wellicht is een combinatie van deze 4 tips de beste manier om je doelen te bereiken.

1. Zoek naar plaatsvervangend gedrag

Wanneer we onze gewoontes willen veranderen, doen we dit meestal om dat we een hoger doel voor ogen hebben. Denk aan: “Ik wil gezonder eten en dus geen chocolade meer eten”, of “Ik wil mijn gezondheid niet in gevaar brengen en dus minder gaan roken”.

Ook lezen: Deze 6 ‘ongezonde gewoontes’ zijn zo slecht nog niet (zo, dat scheelt)

Het gevaar met dit soort formuleringen is echter dat je geen plaatsvervangend gedrag benoemt, stellen onderzoekers van de Radboud Universiteit. Om je doelen daadwerkelijk te behalen, zal je dus nieuwe acties moeten formuleren om je oude gewoontes mee te vervangen. Bijvoorbeeld: “ik ga in plaats van ‘s avonds chocolade eten, een wandeling maken”.

2. Geef jezelf voldoende tijd

Als (slechte) gewoontes van vandaag op morgen zouden kunnen verdwijnen, dan zou iedereen het perfecte leventje leiden, toch? Het is dus belangrijk om te beseffen dat gewoontes veranderen een kwestie van tijd en geduld is.

Onderzoek van PsychCentral wijst uit dat het veranderen van gewoontes gemiddeld drie maanden duurt, maar in sommige gevallen dus ook nog veel langer. Hoelang dat precies is, heeft te maken met de gewoonte in kwestie, je persoonlijkheid en je stressniveau. Kortom: stick with it en wees geduldig.

3. Zoek een buddy

Niet voor niets vormen praatgroepen een essentieel onderdeel bij de behandeling van verslavingen. Door iemand te vinden die samen met jou een gewoonte wil veranderen, kun je rekenen op de steun van een ander én omgekeerd. Op die manier hou je de focus voor elkaar helder. Ook het idee dat je verantwoording moet afleggen bij iemand die jouw vooruitgang bijhoudt, houdt je gemotiveerd.

4. Vergroot je bewustzijn

Vaak doen we dingen op de automatische piloot, zonder dat we er erg in hebben. Denk maar aan alle keren dat je een zak chips hebt leeggegeten zonder het goed en wel te beseffen. Toch is het belangrijk om vaker stil te staan bij je eigen gedrag, zodat je ook sneller je gedrag kan gaan (bij)sturen.

Ook leuk: 5 slechte gewoontes (om nu mee te stoppen) die ervoor kunnen zorgen dat je er ouder uitziet

Maar hoe zorg je er nu voor dat je kan ingrijpen voordat je iets doet uit de macht der gewoonte? Onderzoekers stellen dat je dit kan trainen met behulp van mindfulness. Mindfulness is immers een krachtige tool om je bewustzijn te vergroten en om jezelf te herinneren aan wat je wil en waar je voor staat in het leven. Ben je nog een mindfulness-leek? Deze mindfulness guide voor dummies helpt je op weg.

En tot slot: weet dat je hier en daar slippertjes zal maken. Niemand is perfect, maar laat dat vooral geen reden zijn om op te geven.

Dit artikel verscheen eerder op ons zusje WorkJuice.

Meer over gedrag?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Slechte gewoontes veranderen? 4 tips van gedragswetenschappers
Sluiten