Redactie
Redactie Body 10 nov 2019

Voor wie slapend fit wilt worden: dit verbrand je in je slaap

Dat nachtjes doorhalen een no go is en slapen écht onmiskenbaar belangrijk, werd onlangs weer bevestigt in dit interview met een slaapexpert. Slaap houdt het brein én lichaam fit, maar er gebeurt nog meer terwijl je op één oor ligt. Wist je bijvoorbeeld dat je lichaam ook calorieën verbrandt terwijl het tot rust komt?

Slapen is goed voor een gezond lichaam waarin je je lekker voelt (wat natuurlijk het aller belangrijkste is), maar dat je ook calorieën verbrandt in je slaap is op z’n minst interessant.

Tips voor een fitte nachtrust

Slaap is essentieel voor het brein, maar ook wanneer je sport (dat doen we natuurlijk allemaal minstens twee keer per week *ahum*), wil je áltijd voor genoeg slaap zorgen.

“Genoeg slaap is essentieel voor herstel, zeker in combinatie met een trainingspatroon. Tijdens het slapen verbrand je gemiddeld 420 tot 700 calorieën,” vertelt Bas van Beest, personal trainer en voedingsdeskundige van Slim Living (yup, it’s in the name).

Lees ook: Waarom sporten en bewegen zo goed is voor je hersenen

Bas deelt zijn tips met Bedrock voor een nachtrust, waarbij je ook wat extra calorieën verbrandt.

Dump die pyjama

Door in een koele kamer en zonder pyjama te slapen, koelt je lichaam beter af, waardoor er meer melatonine en groeihormonen aan worden gemaakt dan wanneer je in een warme ruimte slaapt.

Dit zorgt ervoor dat het verouderingsproces van je lichaam wordt vertraagt en je door de koelte meer calorieën verbrandt. Bovendien verlies je ’s nachts 0,25 tot 2 liter zweet. In een koude kamer slaap je sowieso beter, schreven we eerder. Die koele kamer is dus geen overbodige luxe.

Wees niet bang voor het donker

Uit onderzoek van de Oxford University, gedaan door dr. Bryony Sheaves en professor Colin Espie, blijkt dat mensen die in een zeer donkere kamer slapen 20 procent minder kans hebben op overgewicht, waarmee je ook weer de kans op hart- en vaatziekten verkleint.

Vermijd wisselende bedtijden

Door dezelfde slaapstructuur aan te houden, verlaag je de kans op overgewicht en verbeter je de verbrandingscyclus.

Vind je vast ook interessant: Sporten voor het slapen: go of no go? Wij hebben het antwoord

Skip de smartphone

Je telefoon, en met name het blauwe licht dat van je scherm straalt, zorgt voor een verminderde slaapkwaliteit. Dit komt door de verstoring van het slaaphormoon melatonine.

Wel zijn er tegenwoordig verschillende apps die het licht filteren en een oranje gloed over je scherm brengen, waardoor je je slaap niet verstoort. Voor Mac en Windows: F.lux en voor iPhones: Night Shift en voor Android is dit Twilight.

Keep it sexy

Een goede vrijpartij zorgt ervoor dat je lichaam ontspant en calorieën verbrandt (niet dat dat ook maar ooit het doel is). Daarnaast maken onze hersenen tijdens de seks ook oxytocine aan, beter bekend als het liefdes- en knuffelhormoon.

Oxytocine geeft ons een aangenaam en verbonden gevoel. Dopamine komt massaal vrij en zorgt voor het euforische gevoel tijdens de seks. Na deze intensieve work-out dalen je hartslag en lichaamstemperatuur en kun je heerlijk slapen.

Meer tips en begeleiding in jouw sport- en voedingspatroon? Bas van Beest is eigenaar van en personal trainer bij Slim Living. Hier helpt hij je graag bij de leukste work-outs en lekkerste menu’s.

Meer over slapen

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Voor wie slapend fit wilt worden: dit verbrand je in je slaap
Sluiten