Slaapproblemen? Met deze 5 slaaptips val je vanavond in slaap als een roosje

Je kussen omdraaien, een rondje door het huis lopen of toch maar weer je telefoon erbij pakken. Als je last hebt van slaapproblemen weet je van gekkigheid soms niet meer wat je moet doen. Voor je het weet ben je voor de 23e keer je tijdlijn aan het refreshen en 2 uur – zonder slaap – verder. We delen 5 slaaptips die kunnen helpen bij slaapproblemen en jou weer laten slapen als een roosje.

Bijna niets is zo vervelend als het hebben van slaapproblemen en daardoor vaak urenlang wakker te liggen. Gelukkig zijn er aantal heilige slaaptips die helpen bij een goede nachtrust.

Zoek de juiste balans

Je gedrag gedurende de dag beïnvloedt ook hoe jij je ‘s nachts voelt. Heb je vaak last van slaapproblemen? Dan zou het goed kunnen dat je nog niet de juiste balans tussen inspanning en ontspanning overdag hebt gevonden.

Voldoende bewegen en sporten is essentieel voor een goede nachtrust. Je kan er je energie in kwijt en je voelt je vaak moe en voldaan na een goede work-out. Maar sport je op het verkeerde moment (te laat op de avond), dan kan je echter nog vol adrenaline zitten waardoor je last van slaapproblemen kan krijgen.

Lees ook: Sporten voor het slapen: go of no go? Wij hebben het antwoord

Overdag wat meer relaxen en af en toe ontspannen is daarnaast ook belangrijk voor een goede nachtrust. Door kleine rustmomentjes te nemen gedurende de dag (5 minuten niets doen kan al effectief zijn!) verwerk je prikkels sneller en ben je meer ontspannen wanneer je naar bed gaat.

Door bijvoorbeeld een korte meditatie te doen voor je gaat slapen, creëer je rust in je hoofd waardoor je ‘s nachts niet meer blijft malen over alle hectiek van de dag.

Ga slim om met licht

Als je last hebt van slaapproblemen kan licht je grootste vriend én vijand zijn. Licht kan je slaap namelijk op verschillende manieren (zowel positief als negatief) beïnvloeden.

Door door jezelf ‘s avonds aan fel licht bloot te stellen, geef je je lichaam het idee dat het nog lang geen tijd is om te slapen en stel je de aanmaak van het slaaphormoon melatonine uit. Licht – vooral het blauwe spectrum in licht – heeft hier invloed op en zo kunnen schermen van TV’s of telefoons je slaap negatief beïnvloeden en zorgen voor slaapproblemen.

Ook interessant: Een goede nachtrust is goed voor je en zó bereik je die

Het goede nieuws is dat licht ook een positief effect op je slaapprobleem kan hebben! Door daglicht weet je lichaam namelijk wanneer de dag weer is begonnen en wanneer het tijd is om naar bed te gaan. Stel jezelf daarom overdag genoeg bloot aan het licht, zodat je lichaam tegelijk met de klok loopt en jij vanzelf een seintje krijgt wanneer je lichaam moe begint te worden.

Vermijd (te veel) cafeïne en alcohol

Dat we een dubbele espresso voor het slapengaan beter kunnen vermijden, weten we waarschijnlijk wel. Maar wist je dat een kopje groene thee ook een boosdoener kan zijn bij slaapproblemen? Cafeïne zit namelijk niet alleen in koffie, maar ook in heel veel verschillende soorten thee en zorgt ervoor dat we nog uren wakker kunnen blijven.

View this post on Instagram

🍸 Dry January mag dan lang en breed voorbij zijn, de trend van niet (of in elk geval bewust) drinken, gaat gewoon door! Jarenlang was het écht niet cool om níet te drinken, maar tegenwoordig lijkt de manier waarop we naar ‘drinken’ kijken te zijn veranderd. Een van de oorzaken hiervan is de groeiende aandacht voor wellness en self-care. Inmiddels is het niet alleen een beetje cool geworden, maar zelf sexy! Steeds meer mensen zijn benieuwd naar een sober leven. Met het zogeheten ‘sober curious’ ben je niet verplicht om niet te drinken, maar ben je je wel bewust van je drinkgedrag. Journalist @malukirschbaum schreef vandaag over de trend op Bedrock.nl! Ben jij al sober curious? En waar haal jij je favoriete alcoholvrije cocktails? 🍹 . . . . . #bedrockmagazine #sobercurious #bedrock #soberlife #design #quote #motivation #motivational #inspirational #inspiratie #motivatie #selfcare #wellness #alcohol #health #lifestyle

A post shared by Bedrock (@bedrockmagazine) on

Alcohol daarentegen kan er voor zorgen dat je makkelijker in slaap valt, maar zorgt er ook voor dat de kwaliteit van je slaap afneemt. Wil je je slapeloosheid aanpakken? Laat dat borreltje voor het slapen dan misschien toch maar even staan.

Creëer het juiste klimaat

Nu de temperaturen weer oplopen kan je slaapkamer in de avond nog steeds aanvoelen als een sauna. Niet heel bevorderlijk voor je slaap. Maar ook een te koude kamer kan er voor zorgen dat je last hebt van slapeloosheid en je ‘s nachts wakker wordt omdat het net niet helemaal lekker voelt.

Luister ook: Bedrock Talks: over slaap met slaapexpert Hans Hamburger

Zorg daarom voor een goede temperatuur in de slaapkamer waarbij je het niet te warm én niet te koud hebt. Zo stelt slaapexpert Anton Coenen dat de beste temperatuur in de slaapkamer is tussen de 15 en 18 graden moet liggen voor een goede nachtrust.

Ritme is key

Misschien niet de meest gezellige, maar vaak wel een hele effectieve manier om je slaapproblemen aan te pakken: ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden weer op. In je lichaam worden namelijk verschillende hormonen aangemaakt, die er onder andere voor zorgen dat je op de juiste momenten fris bent en op andere momenten juist slaperig wordt.

Als je een vast ritme hebt, is de aanmaak van al die verschillende hormonen goed op elkaar afgestemd en kan je lichaam profiteren van deze werking. Heb je last van slapeloosheid? Ga dan niet op wisselende tijden slapen, zo zorg je er namelijk voor dat de coördinatie van al die hormonen continu verstoord wordt.

Good night!

Meer over lekker slapen?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Slaapproblemen? Met deze 5 slaaptips val je vanavond in slaap als een roosje
Sluiten