Redactie
Redactie advertorial 17 apr 2020

Weg met slapeloze nachten? Dit is hoe Slaapfitness je daarbij kan helpen

Vannacht liggen woelen? Je bent niet de enige. Maar liefst 63% van de Nederlanders is ontevreden over het eigen slaapgedrag. Slaapcoach Anouk Puister onthult hoe je afrekent met slapeloze nachten.

Om echt goed te kunnen slapen, heb je – hoewel het onmisbaar is – meer nodig dan alleen een goed matras. Daarom introduceert IKEA in samenwerking met OneFit Slaapfitness. Samen met Anouk hopen ze heel Nederland naar bed te krijgen. Want, aldus de meubelgigant: lekker slapen kan je leren.

Kwantiteit vs. kwaliteit

Als ze een cursus geeft, wil slaapcoach Anouk eerst weten hoeveel uur iedere deelnemer per nacht slaapt. Meestal zit het gemiddelde op zo’n 7, soms wel 8 uur. Prima dus! Anouk: “Ja, dat zou je denken. Maar als ik vervolgens de vraag stel wie er écht uitgerust wakker wordt, geeft tussen de 85 en 100 procent aan dat dat niet het geval is. Dan gaat er toch iets mis.” Slapen gaat dus om kwantiteit, hoe lang je slaapt, maar zeker ook om kwaliteit. En daar schort het in veel gevallen aan. Volgens Anouk hebben mensen dat vaak niet eens door. Ze merken wel dat ze niet helemaal lekker in hun vel zitten, maar wijten het aan de stress die komt kijken bij een zware baan of het runnen van een gezin.

Signalen slechte nachtrust

De signalen van een slechte nachtrust komen in grote lijnen namelijk overeen met die van de stress die komt kijken bij externe oorzaken als een drukke baan of een gezin met kleine kinderen. Vaak wordt een slechte nachtrust over het hoofd gezien. Anouk: “En dat terwijl stress een ongunstig effect heeft op je slaapkwaliteit en een slechte nachtrust voorspellend is voor verhoogde stress. Slapen gaat niet alleen over de nacht, maar over de hele 24 uur. Om ’s nachts beter te kunnen slapen, heb je overdag ook rust en ontspanning nodig.”

Maar wat zijn nou de signalen waarop je moet letten? Anouk: “Mentaal kan je kan wat emotioneler en extra gevoelig zijn. Misschien heb je moeite met focussen, vergeet je van alles en vind je keuzes maken moeilijker. En ook fysiek zijn er signalen die kunnen wijzen op een verstoorde nachtrust. Denk bijvoorbeeld aan een droge huid of een wat ongemakkelijk gevoel in je buik. Ook aankomen in gewicht, ongezonder eten en een verlaagde weerstand kunnen te maken hebben met een slechte nachtrust. Vaak ben je zo gewend aan vermoeidheid dat je al die signalen maar normaal vindt, maar dat zijn ze natuurlijk niet. Als je wakker wordt, zou je je uitgerust mogen voelen. Ook als je een drukke baan of een gezin met kleine kinderen hebt.”

Zo werkt Slaapfitness

Om heel Nederland uitgerust wakker te laten worden, is er nu dus Slaapfitness. De lessen kun je onder andere volgen via OneFit, dat binnenkort ook live sportlessen aanbiedt. Maar hoe werkt dat dan precies? Het woordje ‘fitness’ zit erin, dus moeten we ons dan ook echt in het zweet gaan werken? Anouk: “Haha, nee. We doen wel degelijk oefeningen, maar geen hartslag verhogende. Integendeel zelfs. Slaapfitness bestaat uit verschillende ontspanningsoefeningen die je in je bed kunt doen.” Het filmpje hieronder geeft je vast een idee. 

Naar bed met IKEA

Uiteraard komt er meer kijken bij een goede nachtrust. Je kan oefeningen doen tot je een ons weegt, maar als je vervolgens op een doorgezakt matras of een veel te hoog kussen gaat liggen, gaat het niet werken. Hetzelfde geldt voor de inrichting van je slaapkamer. Te veel of te weinig licht, opgeruimd of juist een rommeltje: het heeft allemaal invloed op hoe je slaapt. Gelukkig los je dat zo op samen met IKEA, waar je alles vindt om betaalbaar lekker te slapen. De winkels zijn nog gesloten, maar met bestellen & ophalen heb je het zo in huis. Wil je direct aan de slag? Dan vind je hier alles om vanavond al lekkerder te slapen. 

In samenwerking met IKEA

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Weg met slapeloze nachten? Dit is hoe Slaapfitness je daarbij kan helpen
Sluiten