Zo ziet je slaapcyclus eruit (leer je ‘m beter kennen voor een betere nachtrust)

Dat voldoende slaap een vereiste is om goed te kunnen functioneren weten we allemaal. Maar wat we echter vaak minder goed weten is wat er met ons lichaam en onze geest gebeurt wanneer we slapen. Tijdens onze slaap doorlopen we een slaapcyclus, die bestaat uit verschillende slaapfasen. Door deze slaapcyclus beter te begrijpen leren we ook hoe we ‘m kunnen gebruiken voor een betere nachtrust. 

Een slaapcyclus bestaat uit verschillende fases. Daar is niks geks aan, maar wat het zo bijzonder maakt is dat één slaapcyclus maar 90 tot 120 minuten duurt en dat we tijdens een normale nacht, zo’n slaapcyclus wel 4 tot 6 keer doorlopen!

Wat is een slaapcyclus?

In totaal zijn er 5 verschillende slaapfases gedurende een slaapcyclus. Binnen deze fases kan er een onderscheid worden gemaakt tussen de REM-slaap en de non-REM-slaap (ook wel NREM-slaap genoemd). REM staat voor Rapid Eye Movement en duidt op de snelle oogbewegingen en andere grote hersenactiviteit die je ervaart gedurende deze slaap.

De eerste 4 fasen van een slaapcyclus vallen onder de NREM-slaap, fase 5 is de REM-slaap. De fasen van een slaapcyclus worden dus onderscheiden door het aantal oogbewegingen en de mate van de hersenactiviteit.

Dit vind je vast ook interessant: Dit is de impact van (REM) slaap op je brein en waarom je áltijd genoeg wilt slapen

Kort samengevat is een slaapcyclus de voortgang tussen de verschillende stadia van de NREM-slaap naar de REM-slaap, voordat je vervolgens weer opnieuw begint met de NREM-slaap.

De verschillende slaapfases van een slaapcyclus

Maar welke fases ondergaan we allemaal tijdens een slaapcyclus? Er zijn 4 verschillende slaapfases voordat we in de REM-slaap terechtkomen:

  1. De inslaapfase van je slaapcyclus (NREM-slaap)

    De inslaapfase is het moment waarop je in bed gaat liggen en de overgangsfase tussen tussen waken en slapen. Je lichaam begint te ontspannen, oogbewegingen worden trager en je hersenactiviteit neemt langzaam af. Deze fase duurt maar een paar minuten: je krijgt steeds meer moeite om je ogen open te houden en uiteindelijk val je in een lichte slaap.

  2. De lichte slaap (NREM-slaap)

    De tweede fase van je slaapcyclus is de fase van lichte slaap. In deze fase slaap je, maar nog niet heel diep. Tijdens de lichte slaap daalt ook je hartslag en lichaamstemperatuur. De lichte slaap neemt ongeveer een uur van je slaapcyclus in beslag.

  3. De overgangsfase naar de diepe slaap (NREM-slaap)

    Tijdens de overgangsfase van de lichte naar de diepe slaap, wordt je ademhaling regelmatiger en dieper. Je spieren zijn in deze fase ontspannen en het is moeilijk om in deze fase wakker te worden. Word je toch wakker? Dan ben je vaak heel erg gedesoriënteerd en heb je wat tijd nodig om te beseffen waar je bent. De overgang naar de diepe slaap duurt ongeveer 5 minuten.

  4. De diepe slaap (NREM-slaap)

    De diepe slaap is de laatste fase van de niet-REM-slaap. Op dit moment van je slaapcyclus zijn zowel je ademhaling als je hartritme op het laagste ritme. Tijdens je diepe slaap – die ongeveer 20 minuten duurt – krijgt je lichaam tijd om te herstellen.

  5. De REM-slaap

    De REM-slaap is de laatste fase van één slaapcyclus. Deze fase wordt ook wel de droomslaap genoemd. In tegenstelling tot de eerste 4 fases vindt er tijdens de REM-slaap grote hersenactiviteit plaats, stijgt je bloeddruk en zijn je hartritme en ademhaling onregelmatig.

    Tijdens je REM-slaap ben je bezig met het verwerken van gegevens en worden bepaalde zaken opgeslagen in het langetermijngeheugen. Het is ook de fase van het emotionele herstel. Na de REM-slaap worden we (vaak onbewust) weer even wakker en begint er een nieuwe slaapcyclus

Kernslaap: 3 slaapcycli samen

De eerste 3 slaapcycli samen worden ook wel je kernslaap genoemd omdat hier vrijwel alle diepe slaap optreedt. Stel: één slaapcyclus duurt 120 minuten bij jou, dan neemt je kernslaap maar zo’n 6 uur in beslag. Deze slaap is van essentieel belang voor de kwaliteit van je nachtrust.

Food for thought: in principe zouden we genoeg uitgerust moeten zijn om te functioneren wanneer we ons kernslaap hebben gehad. Dat zou dus betekenen dat sommige mensen al aan 6 uur slaap voldoende zouden hebben. Door je slaapcyclus beter te leren kennen, zou je dus kunnen uitrekenen hoeveel slaap je nodig hebt voor een uitgerust gevoel.

Meer lezen over slapen?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
Zo ziet je slaapcyclus eruit (leer je ‘m beter kennen voor een betere nachtrust)
Sluiten