Dit doet slaap met je lichaam (het kan zelfs ontstekingen voorkomen)

Je wordt er niet alleen minder moe van

Dat slapen heel belangrijk is, weten we inmiddels wel. Ons lichaam komt tot rust, maar wat gebeurt er nog meer in je lijf als je slaapt? Misschien wel meer dan je zou denken.

Er zijn heel duidelijke fysiologische processen die zich afspelen de gedurende de nacht, vertelt arts Noah Siegel aan Greatist. En dat zijn dus niet alleen je gedachten die worden vervangen door dromen tijdens je slaap. Een goede nachtrust is heel belangrijk op allerlei vlakken.

Cognitieve functies

Als je die goede nachtrust niet krijgt, kan dat grote gevolgen hebben. Slaaptekort beïnvloedt namelijk je cognitieve functies. Als je 20 uur achter elkaar wakker bent, heeft dat dezelfde impact als een alcoholniveau van 0,1 procent in je bloed, blijkt uit onderzoek. Bovendien worden ‘s nachts bijvoorbeeld kortetermijnherinneringen omgezet in langetermijnherinneringen.

Je slaapgedrag beïnvloedt daarnaast je vermogen tot aandacht. Zo vertonen kinderen met slaapstoornissen dezelfde symptomen als kinderen met ADHD.

Spieren en slaap

En ook je spieren hebben iets aan een goede nachtrust. Professionele én amateuratleten presteren namelijk beter als ze goed hebben geslapen, aldus deze studie. Dat komt doordat hun spieren even kunnen ontspannen – en waarschijnlijk ook omdat ze meer aandacht hebben.

Slapen helpt ook bij de regulatie van ontstekingen in je lichaam, wat dan weer blessures kan voorkomen. Klinkt stiekem als een goede reden om te blijven snoozen, in plaats van naar de sportschool te gaan.

Dit vind je vast ook interessant: How To Handle #3: Lichaam (hoe ga je om met je eigen lijf?).

 

Slaapapneu door buikvet

Zelfs je gewicht kan worden beïnvloed door te slapen. Er is een duidelijk verband tussen een toename van buikvet en slaapapneu, een slaapstoornis waarbij sprake is van ademstilstand tijdens het slapen. Je kunt namelijk slaapapneu krijgen als je veel aankomt, maar je kunt ook weer aankomen van slaapapneu. Nogal een kip-of-eiverhaal, dus.

Daarnaast hebben zowel mensen met slaapapneu als mensen met een verstoord dag-nachtritme een hogere kans op het ontwikkelen van diabetes type 2. Genoeg redenen om dus eens voor een goede nachtrust te gaan.