Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Body 11 jan 2019

Met het Sirtfood dieet drink je groene thee, rode wijn, koffie én eet je chocola

Misschien heb je er weleens van gehoord want het Sirtfood dieet is razend populair bij menig health freak. Bij Bedrock staan we voor een bewust en gezond leven, maar ook voor het houden van je lichaam zoals het is (body positivity!). Toch valt dit dieet op omdat het eetschema er wel héél aantrekkelijk uitziet: je eet namelijk kurkuma, drinkt groene thee, koffie en rode wijn én eet chocola.

Doe ons elke dag zo’n dieet.

Wat is Sirtfood?

Wie denkt dat Sirtfood refereert naar één of andere arts heeft het mis. Sirtfood is namelijk een soort voedsel. Sirt. Food. Aha. Sirtfood is uit planten afkomstige voeding waardoor je vetverbranding op een natuurlijke manier wordt gestimuleerd.

Wat bedoelt men dan zoal? Denk aan: boerenkool, walnoten, rode uien, sojaproducten, aardbeiden, cacao, groene thee, koffie (wel zwart dus), kappertjes, peterselie, kurkuma, chilipepers en olijfolie. Maar niet alleen dat, ook rode wijn en chocola staan op het lijstje. In elk geval zijn Sirtfoods glutenvrij. Hoe werkt dat?

Sirtfood bevatten hoge gehaltes aan sirtuïnes. Sirt (sirtuïnes) is een afkorting voor silent information regulator 2 eiwitten. Het zijn de eiwitten die betrokken zijn bij het aflezen van het DNA. Natuurdiëtist Ellen Pijper legt op het voedingsplatform Natuur Diëtisten Nederland uit dat deze stoffen tot een groep eiwitten behoren die de stofwisseling beïnvloeden, spieren sterker maken, vetverbranding stimuleren én lichaamscellen beschermen tegen ontstekingen. Dat is gunstig, want ontstekingen zijn de basis voor ziekten als kanker, hart- en vaataandoeningen, diabetes, reumatoïde artritis en darmontstekingen.

What doesn’t kill you makes you stronger

Deze sirtuïnes worden geactiveerd wanneer je gaat vasten. Vasten kan je immuunsysteem, spijsvertering en je gezondheid flink versterken. Van Pijper leren we dat je sirtuïnes ook kan binnen krijgen via voeding. Sirtfood zijn licht giftig en werken volgens het hormese-principe: ‘What doesn’t kill you, makes you stronger’.

Het antwoord op: is leven als een oermens (volgens het paleodieet) écht gezond?

Net zoals vaccinaties, kunnen deze kleine hoeveelheden van schadelijke prikkels een positief effect hebben doordat ze de lichamelijke verdediging op gang brengen. Je lichaam gaat in de reparatiemodus en bereidt zich voor op eventuele toekomstige beschadigingen. Je lichaam verbetert ook alvast z’n fitheid, waardoor je energieker, gezonder en dus slanker wordt.

Het Sirtfood dieet boek

Uiteraard bestaat er ook een Sirtfood dieet boek dat is gebaseerd op 20 voedingsmiddelen die de meeste sirtuïne bevatten. Wanneer je deze sirtuïnerijke voedingsmiddelen regelmatig eet, word je slanker en gezonder, aldus de auteurs. Het dieet blijkt in elk geval te werken voor zangeres Adele, want zij viel er flink wat kilo’s mee af. En die chocola dan?

Afvallen met chocola, rode wijn en koffie is helaas niet zo simpel als het klinkt. Hè jammer. Het gaat om chocola van tenminste 75 procent cacao (niks mis mee so far!). In rode wijn zitten een aantal stoffen zoals piceatannol en resveratrol die goed zijn voor je lichaam, maar de alcohol natuurlijk níet. En het bakkie koffie? Die drink je zwart, zonder melk en koffie. Maar ook daar is niks mis mee!

Pas op voor ontstekingen

Toch zijn er nog enkele kanttekeningen bij dit dieet, want er zou niet rekening gehouden worden met een uitgeput of overbelast immuunsysteem dat reageert op bijvoorbeeld biogene aminen. Sirtfood zit namelijk vol met deze stoffen. Als je darmflora uit balans is en ontstekingen heeft, kan dit heftige histamine reacties geven en júist ontstekingen verergeren. Voedingsexpert Ellen Pijper adviseert daarom om van tevoren eerst goed onderzoek te laten doen naar je darmmilieu en een bloedonderzoek te laten doen.

Maar weest gerust, de juiste sirtuïnes nemen wanneer er geen sprake is van een dysbiose en histamineproblematiek (ff checken dus!) is wél goed voor de gezondheid. Dus eet vooral veel: boerenkool, olijfolie, kurkuma, rode ui, roodlof, rucola, selderij, groene thee, frambozen en walnoten. Enjoy!

Benieuwd naar andere diëten?

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Met het Sirtfood dieet drink je groene thee, rode wijn, koffie én eet je chocola
Sluiten