Simpele tips om comfort food nét even gezonder te maken

Kiara Louis 9 feb 2018 Body

Van een grote bak chocolade ijs, truffle fries of een (vega) hamburger zo nu en dan, worden de meesten van ons Heel. Erg. Gelukkig. Toch is het niet per se het beste voor je lichaam, aangezien het niet 't meest gezonde voedsel op aarde is. Daarom delen we een paar ideeën om comfort food gezonder te maken. The best of both worlds!

Mac ‘n cheese

Als er iets is waarmee je perfect je emoties kan wegeten, is het wel een creamy mac ’n cheese. Het perfecte comfort food. Maar na een paar flinke porties, kan je soms je aderen langzaam voelen dichtslibben. Om toch je lichaam nog een beetje plezier te doen, kan je dit heerlijke voedsel vrij gemakkelijk gezonder maken. Door bijvoorbeeld plantaardige of vetarme melk te gebruiken, ligt het nét iets minder zwaar op de maag. Natuurlijk wil je de romigheid behouden en dat doe je heel makkelijk door gepureerde bloemkool toe te voegen, volgens Claudio Sidori van HelloFresh.

Warme chocolademelk

Zeker na een koude winterdag, is een warme choco het enige wat je wil. Vaak zitten er in kant-en-klare pakjes veel onnodige toevoegingen die niet al te best zijn voor je lijf. Dit kan je makkelijk oplossen door allereerst voor een zelfgemaakte versie te gaan. Foodblogger Julie Harrington adviseert ook om plantaardige melk te gebruiken en pure chocolade met een cacaopercentage van minimaal 70 procent.

Chili

Soms is niks lekkerder dan een grote pan met huisgemaakte, kruidige chili. Ook dit gerecht kan je makkelijk gezonder maken, door bijvoorbeeld voor een vega versie te gaan. Wanneer je het gehakt vervangt voor bijvoorbeeld champignons, verminder je je vleesinname. Met alle positieve gezondheidsvoordelen van dien. En als je dan toch vega bezig bent, voeg dan vooral wat extra groenten toe als je daar zin in hebt. Zoete aardappel, courgette en pompoen doen het erg goed in chili.

Lasagne

De tijden dat je je lunch oversloeg omdat je ’s avonds lasagne ging eten, zijn voorbij. Je kan namelijk in een handomdraai dit heerlijke gerecht iets gezonder maken, zónder de lekkere smaak te hoeven verliezen. Dit doe je door het vlees te vervangen door een mix van walnoten en zongedroogde tomaatjes. Door hier oregano, cayennepeper, olijfolie en andere lekkere kruiden aan toe te voegen, behoud je de klassieke Italiaanse smaak. En wie écht op de gezonde toer wil gaan, kan de lasagne-bladen vervangen voor plakken courgette.

Bananenbrood

Bananenbrood klinkt als een gezonde vervanger voor normaal brood, maar dat valt best tegen. Door de hoge glycemische index van het bloem en de suiker die er soms inzit, kunnen de gezondheidsvoordelen wegvallen. Gelukkig kan je deze snack wel nóg gezonder maken. Door bijvoorbeeld amandelmeel te gebruiken in plaats van tarwemeel. Ook kan je witte suiker vervangen door pure ahornsiroop. En als je je écht even helemaal fitgirl wil voelen, kan je er zelfs nog chiazaad aan toevoegen. Dat geeft het brood meer textuur en een nootachtige smaak. Hoef je je ook niet meer schuldig te voelen, wanneer je een heel bananenbrood in één keer op eet.

Reageer op artikel:
Simpele tips om comfort food nét even gezonder te maken
Sluiten