Redactie
Redactie Mind 14/05/2020

Self-care in quarantaine: 6 holistische tips voor innerlijke rust

Door de onzekere tijden waarin we leven en het dagelijks leven er ineens heel anders uitziet, kan je lichaam meer stress ervaren dan normaal en je angsten de overhand nemen over je lijf en hoofd. Daarom is het nu éxtra belangrijk om te zorgen voor innerlijke rust. Hoe doe je dat?

Zit je even vast of voel je je helemaal ontregeld? Adem in. Adem uit. Deze holistische tips helpen je om goed voor je hoofd én lijf te zorgen en stress de baas te zijn.

1. Een goede start is het halve werk

Een routine is heilig als je meer rust en minder stress wilt ervaren. Je wekker snoozen is in deze periode misschien nog verleidelijker, omdat je niet snel hoeft te douchen, aan te kleden en naar je werk hoeft te haasten. Maar door te snoozen verlies je direct energie voor de rest van de dag.

Een beter idee? Als je wakker wordt even affirmeren bijvoorbeeld. Met affirmatie beïnvloedt je namelijk je brein. Dit kun je bijvoorbeeld doen door elke dag tegen jezelf te zeggen dat je er een goede dag van gaat maken en te benoemen wat je mooi vindt. Dit hoeft maar 5 minuten van je tijd in te nemen, maar werpt zeker zijn vruchten af.

Je gedachten beïnvloeden

Als je bewust bezig bent met je gedachten, zul je namelijk ontdekken dat je je gedachten kunt beïnvloeden. Uiteraard op een positieve manier, waardoor jij met zelfvertrouwen je dag start. Door dit elke dag te herhalen met korte zinnetjes, die je hardop zegt werkt dit door op je gesteldheid.

Ook lezen: Simpele mantra’s om meer van jezelf te leren houden (en vanavond voor de spiegel te oefenen)

Zet je wekker elke dag op hetzelfde tijdstip, douche, kleed je comfortabel aan, zet een kopje thee of koffie en maak bijvoorbeeld iedere ochtend een wandeling.

Als je dit elke dag doet, zul je merken dat je in een fijner ritme wakker wordt en de muren minder op je afkomen.

2. Kijk niet te veel tv en beperk social media

Wat je ziet en leest beïnvloedt ook je gedachten en emoties, dus probeer hier rekening mee te houden. Zodra je Facebook opent, krijg je een vloedgolf aan informatie binnen. Informatie waar je soms totaal geen behoefte aan hebt en wat je soms lastig kunt filteren.

Al deze informatie kost veel energie om te verwerken en kan er voor zorgen dat jij overprikkeld raakt. Herkenbaar? Laat deze schermtijd dan even links liggen en trek bijvoorbeeld een goed boek uit de kast, start een schildersessie of leer een nieuw recept koken!

Op deze manier prikkel jij je hersenen door even bezig te zijn met alleen dié bezigheid, zonder dat het telkens alle informatiestromen en beelden hoeft te filteren in goed en slecht.

3. Voed jezelf, ook op energetisch niveau

Door de juiste voeding te eten, geef jij je lichaam een boost. Lichamelijk en energetisch. Maak daarom de juiste gezonde keuzes als je in de supermarkt staat en kies voor voeding waar je energie van krijgt en waar je uiteindelijk van binnen en van buiten straalt. Geen snelle koolhydraten dus, maar juist voedzame stoffen. Groenten, noten en havermout bijvoorbeeld.

Ook interessant: Probeer deze yogaposes zodat je je kunt openstellen voor de nieuwe energie van de lente

Wees je ook op energetisch niveau bewust van de energie die je ontvangt, laat stromen en afgeeft. Voeden krijgt hier een andere betekenis; door jezelf op energetisch niveau te voeden, ben jij je namelijk meer bewust van jezelf. Je geluk en gezondheid heb je hiermee voor een groot deel zelf in de hand.

Voorbeelden van gezonde voeding voor je energetische lichaam zijn bijvoorbeeld ademhaling, slaap, rust, meditatie, mensen, dieren, natuur: eigenlijk alles waar je energie van in beweging blijft en op peil blijft.

4. Luister naar je lijf

Vraag jezelf eens af waar je behoefte aan hebt. Wat voelt goed voor jou? Creëer een paar van dit soort mini-momentjes voor jezelf op een dag. Daag jezelf uit hier meer bewust van te zijn of te worden.

Wist je namelijk dat van de 5 holistische niveaus, het fysieke niveau het meest zichtbaar is? We hebben het over je lichaam, je tempel, je basis en alles wat daar in en aan vastzit. Het is belangrijk om bewust te zijn van je lichaam. Je hebt dit lichaam, maar je bént het niet. Wat je hebt zijn je gedachten, je gevoelens en je lichaam. Wees bewust van de signalen de je lijf geeft. Bewustzijn is hier het sleutelwoord.

Zorg elke dag voor een stukje mindfulness en zie deze periode als een tijd waar je iets van kunt leren door meer te leven in het nu. Bekijk dit dag tot dag!

5. Rust, reinheid en regelmaat

Iets wat voor kids goed werkt, maar voor jou als volwassenen ook zeker zijn vruchten afwerpt. Neem hier punt 1 in mee. Start je dag fris en maak bijvoorbeeld ook een actielijstje met de dingen die je die dag gedaan wilt hebben.

Eet op regelmatige tijden en zorg ook echt dat je hier bewust de tijd voor neemt (al gehoord van mindful eten?). Geen telefoon naast je bord, zet een vrolijk muziekje aan, lunch met je familie als dit kan en sluit je even af van je werk of bezigheid.

Hetzelfde geldt voor je slaap. Ga doordeweeks niet te laat naar bed, zorg dat je zo ‘zen’ mogelijk je bed in gaat en sta op een normale tijd in de ochtend op. Zen worden is voor de één makkelijker dan voor de ander, maar wat bijvoorbeeld al kan helpen is een korte meditatie of ademhalingsoefening voordat je gaat slapen.

Luister ook: Bedrock Talks: over slaap met slaapexpert Hans Hamburger (+ winactie!)

Ook helpt het om geen cafeïne meer te nuttigen na vijven, de ‘gezellige’ drankjes te bewaren voor het weekend en wederom je telefoon een uur voor het slapen gaan niet meer aan te raken.

6. Neem babystapjes

‘One step at a time’. Het is niet zo lastig om voor jezelf te zorgen, als je er maar de tijd voor neemt. Neem babystapjes. Wees niet te streng voor jezelf, probeer niet alles tegelijkertijd en behandel jezelf zoals je een vriendin ook behandelt.

Waarschijnlijk ben je tegen een vriendin in deze tijd ook extra lief, ondanks dat je elkaar even geen knuffel kunt geven. Wees daarom maar extra lief voor jezelf!

Verander je leven niet radicaal, maar zorg voor meer bewustwording (zie punt 3). Langzaam, maar zeker ga jij de stappen in de goede richting zetten. Deze kleine stapjes samen leggen immers meer afstand af dan je denkt. Yes you can!

Meer self-care?

Marjolein Berendsen is oprichter en eigenaar van ZoMa Opleidingen. In de opleiding tot holistisch therapeut leer je weer te leven vanuit je essentie, en dit vanuit licht en liefde door te geven aan je cliënten. Je kunt bij ZoMa Opleidingen tevens verschillende Reiki-cursussen volgen en de online cursus Holistisch voeden.

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Self-care in quarantaine: 6 holistische tips voor innerlijke rust
Sluiten