Hoe je tijdens de donkere dagen extra goed voor jezelf kunt zorgen

In de winter maken we minder serotonine aan, waardoor we ons somberder kunnen voelen. Het gebrek aan zonlicht kan ervoor zorgen dat we slechter slapen en dat zorgt dan weer voor een vermoeid of lusteloos gevoel. Daarom is het belangrijk dat we extra goed voor onszelf zorgen, zowel fysiek als mentaal. Met deze tips blijf je de winterdip de baas.

Sommige mensen haten de kou, maar dit seizoen is het uitgelezen moment om uit te rusten, bij te komen en goed voor jezelf te zorgen. Voor het geval dat het coronavirus nog niet genoeg redenen gaf, zorgen de dalende temperaturen ervoor dat self-care nóg meer prioriteit krijgt.

Minder prettig dan normaal

Het is allemaal heel erg te verklaren: zonlicht zorgt voor een reactie in ons lichaam, die de productie van melatonine stopzet. Dat is een hormoon dat ons slaperig maakt, waardoor we in de zomer energieker zijn dan in de winter. Te weinig daglicht kan er voor zorgen dat de aanmaak van melatonine niet stopt, waardoor je je de hele dag moe voelt.

En door de afname aan zonlicht maakt ons lichaam minder serotonine aan, een neurotransmitter die onder meer een positief effect heeft op onze stemming. Veel mensen voelen zich daardoor minder prettig dan normaal.

Lees ook: Wat vitamine D kan betekenen voor je winterdip

De behoefte om te slapen en te eten neemt toe en de behoefte aan sociale activiteiten of sporten neemt af. Ook kun je merken dat je minder goed kunt concentreren of dat je prikkelbaarder bent.

Self-care tips tegen een winterdip

Als deze verschijnselen sterk zijn en je maandenlang slecht in je vel zit, kan er sprake zijn van een winterdip of winterdepressie. Een grote groep mensen heeft daar elk jaar last van en erfelijkheid kan hierbij ook een rol spelen. Maar gelukkig kun je zelf een hoop dingen doen om zo’n winterdip te voorkomen, op te lossen, of in elk geval wat minder diep te maken.

Om je door de kille ochtenden en lange nachten heen te helpen, hebben we een aantal self-care tips voor je samengesteld, zodat je het meeste uit de winter kunt halen.

1. Ga elke dag naar buiten, liefst in de ochtend

Het licht in de ochtend bevat relatief veel blauw. Blauw licht remt de productie van melatonine (het hormoon dat je slaperig maakt). Ook als de zon niet schijnt is het daglicht buiten nog altijd intenser dan binnen.

Dus trek je comfortabele schoenen aan en maak een flinke ochtendwandeling, dan kan je dag daarna fris beginnen. Saai? Zet dan een podcast op of luister naar een chille playlist terwijl je loopt.

2. Blijf lekker bewegen, liefst overdag en in de buitenlucht

Bij beweging komt er endorfine in ons lichaam vrij, een lichaamseigen stof die een positief gevoel geeft. Door regelmatig te bewegen halveer je de kans op een winterdip, en maak je hem sowieso minder diep. Ook nu bepaalde sporten beperkt worden door corona, is het van belang dat we actief bezig blijven.

Ook interessant: Gezond blijven? Deze voedingssupplementen zijn extra handig in de winter

Combineer hem met tip #1 en ga lekker naar buiten om te sporten. Er zijn veel gratis sportlessen te vinden online, dus probeer eens iets nieuws. High Intensity, tabata of bootcamp. You name it. Maar het kan ook simpel met een mindful rondje om het huis of het nemen van een korte pauze om te rekken en strekken.

3. Houd je darmen gezond

Ook al heb je nu misschien ontzettende cravings naar zoetigheid en vette hap – het is juist extra belangrijk dat je gezond eet en drinkt. Met name extra’s van ijzer, zink, magnesium en vitamine B en D helpen tegen een winterdip. Door veel groente en fruit te eten en water of kruidenthee te drinken, houden we onze darmen gezond.

Ook leuk: Dé gezondheidsbooster: waarom je dagelijks een sinaasappeltje wilt eten

Gezonde darmen zijn op de eerste plaats essentieel voor je weerstand en algehele gezondheid. Maar daarnaast wordt zo’n 90 procent van de serotonine (die neurotransmitter waardoor we ons prettig voelen) aangemaakt in de darmen. Probeer daarom zo weinig mogelijk suiker, ongezonde vetten en alcohol te nuttigen. Dat scheelt écht.

4. Zorg voor meer licht

Denk aan wat extra lampen in huis of aan een daglichtwekker. Deze simuleert de zonsopgang door een half uur voordat hij afgaat steeds meer licht te produceren. De theorie is dat je hersenen daardoor de opdracht krijgen te stoppen met de productie van melatonine, het hormoon wat ons slaperig maakt.

Tegelijkertijd is het verstandig om tussen 17.00u en 23.00u kunstmatig licht van schermen te vermijden. Blauw licht vertraagt de productie van melatonine en dit verstoort je bioritme, waardoor je moeilijker in slaap valt. Lees liever een boek of combineer het met #2 en maakt een avondwandeling.

Leestip: 3 boeken over geluk en duurzaamheid die je deze winter wilt lezen

5. Haal meer groen in huis

Wanneer we bloemen en planten in huis halen, onthaasten we. Door de aanstekelijke kalmte van de natuur, geven ze ons een warm gevoel en een rustgevende energie. Een prachtig vers boeket in huis helpt je ontspannen en geeft je humeur een boost. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat bloemen onze ziel voeden en stress reduceren. Dus zeker nu we verplicht zijn om meer thuis te zijn, is het goed om onszelf te omringen met groen.

Ook heeft elke bloem of plant zijn eigen kracht. Zo brengt de Chrysant, volgens eeuwenoud Chinees geloof, geluk en vrede in huis, helpt de Varen bij het zuiveren van de lucht en staat de Aloë Vera zelfs bekend om gaves die negatieve vibraties oplost en positieve vibraties aantrekt.

6. Maak verbinding met anderen

Blijf contact zoeken met anderen en ga niet alleen thuiszitten omdat je geen zin hebt om erop uit te gaan. Nodig een vriend of vriendin uit om te komen eten, of spreek met een collega af om samen te werken. Net zoals je fysieke lichaam, heeft je mentale lichaam ook ontspanning nodig en door tijd met anderen door te brengen kun je je gedachtes ventileren, samen lachen en even je sociale batterij opladen.

Hopelijk helpen deze tips om een winterdip te voorkomen. En als je er al last van hebt, weet dan dat je dip tijdelijk is en dat je de intensiteit ervan echt sterk kunt verminderen.

Bye bye winterdip:

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Hoe je tijdens de donkere dagen extra goed voor jezelf kunt zorgen
Sluiten