Schrijftips waar je écht wat aan hebt (van schrijvers uiteraard)

Tom Hofland 28 mei 2017 Mind

Nederland telt zo'n één miljoen amateurschrijvers: mensen die ofwel dagboeken bijhouden, gedichten schrijven of verhalen op papier zetten. Het gaat hier weliswaar om een schatting die een aantal jaar geleden is gemaakt, maar of die cijfers nu kloppen of niet: waar het om draait is dat er véél mensen in Nederland zijn die zich met schrijven bezighouden. Volkomen terecht natuurlijk, als je het mij vraagt.

Aangezien zo veel mensen willen schrijven is er logischerwijs een gigantisch aanbod aan boeken en websites in het leven geroepen die schrijvers tips geven over hoe ze zouden moeten schrijven. Op mijn opleiding (writing for performance aan de HKU) kreeg ik ook dergelijke boeken onder mijn neus, en ik moet eerlijk bekennen dat ik ze nooit fatsoenlijk gelezen heb.

Dat neemt niet weg dat ik ook behoefte had aan adviezen en wijze raad. Gelukkig zijn de meeste schrijvers de beroerdste niet en delen ze hun tips vrijelijk op het internet. Hieronder volgt een lijstje met de drie belangrijkste tips van schrijvers die ik tot op de dag van vandaag in mijn achterhoofd houd als ik schrijf:

Probeer het niet meteen perfect te doen

“Write freely and as rapidly as possible and throw the whole thing on paper. Never correct or rewrite until the whole thing is down. Rewrite in process is usually found to be an excuse for not going on. It also interferes with flow and rhythm which can only come from a kind of unconscious association with the material.” – John Steinbeck.

John heeft het hier volgens mij helemaal bij het rechte eind. Schrijf éérst alles wat je die dag op wilt schrijven en ga dan pas herschrijven en aanpassingen maken. Vooral wanneer je een roman van 60.000 woorden schrijft zijn er ontelbare combinaties waarover je kunt twijfelen. Maar bewaar die twijfel. Wanneer je blijft hangen in het ‘perfect’ maken van de eerste alinea’s kom je nooit verder. Accepteer dat je eerste versie nooit je laatste versie is.

Schrijf voor één iemand

“Forget your generalized audience. In the first place, the nameless, faceless audience will scare you to death and in the second place, unlike the theater, it doesn’t exist. In writing, your audience is one single reader. I have found that sometimes it helps to pick out one person—a real person you know, or an imagined person and write to that one.” – John Steinbeck.

We blijven nog even bij John, want ook deze tip is goud. De Amerikaanse schrijver Kurt Vonnegut zei het nog iets meer catchy:“Write to please just one person. If you open a window and make love to the world, so to speak, your story will get pneumonia.”

John’s citaat legt het echter treffender uit dan Kurt’s grapje: het is eng om te bedenken dat ‘iedereen’ je werk gaat lezen, en je wilt dat ‘iedereen’ van je werk gaat houden. Maar net zoals je leven uit dagen bestaat, bestaat je publiek uit enkele lezers. Het is simpelweg onmogelijk om iedereen tevreden te stellen met wat je schrijft, dus wie dat ambieert komt zonder twijfel van een koude kermis thuis. John’s tip om één iemand te kiezen waar je voor schrijft helpt mij ook enorm. Het voelt zo een stuk minder overweldigend.

Wacht niet op inspiratie

“If you’re only going to write when you’re inspired, you may be a fairly decent poet, but you will never be a novelist — because you’re going to have to make your word count today, and those words aren’t going to wait for you, whether you’re inspired or not. So you have to write when you’re not “inspired.” … And the weird thing is that six months later, or a year later, you’re going to look back and you’re not going to remember which scenes you wrote when you were inspired and which scenes you wrote because they had to be written.” – Neil Gaiman.

De laatste tip is cruciaal voor wie beter en meer wil schrijven. Voor ik zelf begon had ik het idee dat ‘inspiratie’ het belangrijkste was en je alleen kon schrijven op de momenten dat de ideeën al bijna vanzelf je hoofd uit spatten. Maar er gaan dagen zijn dat je geen zin hebt. Dat je het schrijven uitstelt met het excuus dat je geen ideeën hebt. Mijn advies (toevallig hetzelfde als dat van Neil): ga dan tóch schrijven. Ideeën komen juist vaak zodra je aan de slag gaat, en wachten op ingevingen zorgt er alleen maar voor dat je de binding met je materiaal verliest.

Meer lezen?

Hoe schrijven je een gelukkiger mens kan maken (en hoe je dat dan doet).

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Schrijftips waar je écht wat aan hebt (van schrijvers uiteraard)
Sluiten