Seventh Generation: zet je vandaag nog in voor een schonere wereld van morgen

Als je stilstaat bij de hoeveelheid afval die je er per dag doorheen werkt, schrik je je waarschijnlijk rot. Zó veel? En dan hebben we het nog niet eens over de uitstoot die je produceert als je met de auto naar werk gaat of tijdens dat ene vliegreisje deze zomer. We doen en kopen van alles om onszelf gelukkig te maken, maar de keerzijde is dat sommige dingen het milieu juist minder gelukkig maken. Seventh Generation doet er alles aan om het milieu zo min mogelijk te belasten en een schone wereld achter te laten voor de volgende generaties.

Iets wat zo belangrijk is, is dat het merk ook de rest van het land wil inspireren en meenemen in haar filosofie, die is gebaseerd op een oud gezegde van de Iroquois Indianen. Er zijn namelijk allerlei manieren en producten om ervoor te zorgen dat je niet hoeft in te leveren op jouw eigen comfort, maar wel jezelf, de mensen om je heen én de wereld schoon en gelukkig houdt – tegelijkertijd.

Milieubelasting

In Nederland produceren we met z’n allen heel wat CO2. Waar de gemiddelde Europeaan in 2017 zo’n 6,9 ton broeikasgas uitstootte, deed de Nederlander hier nog een schepje bovenop. Gemiddeld stootten wij in Nederland per persoon zo’n 10,2 ton uit. Dat is het dubbele van de gemiddelde Fransman of Française, vertelt Milieu Centraal ons.

Maar gelukkig is er van alles wat jij – vandaag nog – kunt doen om jouw uitstoot te verlagen. En ja, dat heeft zeker effect op de wereld om je heen.

Wat kan jij doen

Om het je makkelijk te maken, hebben we een aantal zaken op een rij gezet die een kleine en makkelijke aanpassing zijn in je dagelijkse routine, maar een groot effect hebben op de belasting op het milieu. We kijken naar wat je eet, wat je draagt en de wereld om je heen.

Wat je eet

We weten allemaal dat we dat dagelijkse stukje vlees en glas melk iets vaker moeten laten staan. De vleesindustrie heeft met afstand het grootste effect op de opwarming van de aarde en dus ook op onze volgende generaties. Een paar dagen per week geen vlees eten helpt al. Eén dag per week geen vlees eten, heeft hetzelfde effect als je auto 1.250 kilometer minder gebruiken.

Ook voor je gezondheid brengt het minderen met vlees veel voordelen met zich mee. Zo verlaag je het cholesterol, verlaag je de kans op darmkanker en verminder je langdurige chronische ontstekingen. Plantaardig eten werkt van nature dan weer ontstekingsremmend. Dubbele winst!

Maar sta voor een zo duurzaam mogelijk voedingspatroon ook stil bij andere zaken, zoals de verpakking (no waste!), de herkomst van het product (koop lokaal!) en de ingrediënten zelf (voor de productie van twee avocado’s is zo’n 1.000 liter water nodig). Oh, en vergeet niet om je voedselverspilling te reduceren (kook met restjes en koop lelijke groenten).

Wat je draagt

Na de vleesindustrie is de kledingindustrie de tweede grootste ‘vervuiler’ van het milieu. Voor een duurzame lifestyle is het goed om ook je kleding ‘s goed onder de loep te nemen. Of beter gezegd: minder kleding te kopen. In China wordt namelijk jaarlijks 120 triljoen (dat zijn 18 nullen) liter water gebruikt voor de productie van katoen.

Tijd om 2 of 3 keer na te denken voordat je gedachteloos dat ene jurkje koopt. En als je dan toch iets nieuws nodig hebt, doe je er goed aan om je te verdiepen in duurzame mode. Als je 3 maanden geen nieuwe (dus wel vintage!) kleding koopt, bespaar je 3600 liter water en 140 kilo CO2-uitstoot.

Om je heen

Er zijn ook veel dingen die je in het dagelijks leven gebruikt die een grote impact maken op het milieu, en die je makkelijk kunt vervangen door andere producten. Hoe gek is het dat we bijvoorbeeld producten gebruiken om dingen schoon te maken, terwijl het milieu er eigenlijk vervuilder door raakt?

De eerste stap naar een duurzamere wereld om je heen zet je al in de supermarkt. Kies voor de juiste producten. Ga voor duurzaam was- en schoonmaakmiddel waarbij ook de verpakking op de juiste wijze is geproduceerd. Seventh Generation maakt schoonmaakmiddelen die niet alleen zorgen voor een schoon huis, maar ook voor een schone wereld – voor jezelf en de volgende generaties.

producten van seventh generation

De producten bevatten zo min mogelijk synthetische stoffen, geen VOS en geen optisch witmiddel, maar worden gemaakt van zoveel mogelijk plantaardige ingrediënten – een hernieuwbare grondstof die niet opraakt. Daarnaast worden ze gegeurd met 100 procent essentiële oliën en plantenextracten en zijn alle producten biologisch afbreekbaar. En yep, ook de flessen zijn goedgekeurd, want die worden gemaakt van 100 procent recyclebaar materiaal, omdat het merk niet méér afval wil creëren.

Seventh Generation maakt (af)wasmiddelen en reinigers die net zo goed werken als de reguliere producten. Je kunt dus je hele hebben en houden schoonmaken zónder het milieu onnodig te belasten. Win-win-win-situatie.

Door duurzame schoonmaakproducten te gebruiken, zet je dus een kleine stap in de goede richting. Want we moeten vandaag iets doen voor de wereld van morgen. En dat is precies wat Seventh Generation wil bewerkstelligen – en waar wij volledig achterstaan: een betere wereld achter laten voor de volgende generaties. 

Meer weten over Seventh Generation en haar filosofie? Bekijk de website.



In samenwerking met Seventh Generation

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Seventh Generation: zet je vandaag nog in voor een schonere wereld van morgen
Sluiten