Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Mind 19 maart 2020

Mentaal gezond blijven tijdens corona: 8 manieren om rustig te blijven

Na de officiële toespraak van premier Rutte weten we het zeker: van corona zijn we voorlopig nog niet af. En dat was niet alles; maar liefst 50 tot 60 procent van de gehele Nederlandse bevolking zal het virus moeten oplopen om groepsimmuniteit te ontwikkelen, waarmee we ouderen kunnen beschermen. Leuke tijden zijn anders. Hoe blijf je positief tijdens al het slechte nieuws?

Niet zo gek dat je – net als ik – even flink schrok toen het virus ineens zo dichtbij kwam. Zoveel vragen en zo weinig antwoorden.

Het is makkelijk angstig en paniekerig te worden door het nieuws (en fake nieuws, pas daar voor op!), maar nu onze fysieke gezondheid op het spel staat, is het des te belangrijk goed voor je psyche te zorgen.

Rustig blijven tijdens corona

Corona is geen griepje meer en er zijn 17 miljoen Nederlanders nodig om tegen het virus te vechten, om Ruttes woorden te gebruiken. Yes, het zíjn spannende tijden – want hallo thuiswerken en good bye social life – maar, met angst en paniek maak je de situatie onnodig stressvol voor jezelf én voor je omgeving.

Dus: haal diep adem, hou ‘m even vast en adem helemaal uit. Je kan het! Met deze 8 adviezen blijf je rustig in tijden van crisis:

1. Accept.accept.accept

Dat je in de stress schiet en paniek ervaart als de wereld even op z’n kop staat is doodnormaal. Iedereen schrikt ervan en het is even schakelen. And that’s okay. Straf jezelf in elk geval niet af voor het feit dat je het spannend vindt, anders heb je zometeen dubbel stress en dat schiet al helemaal niet op.

Accepteer je gevoelens en bedenk je maar zo: je kan weinig aan de situatie veranderen, behalve verdere verspreiding te voorkomen, het advies van het RIVM op te volgen (1,5 meter afstand houden en netjes je handen wassen) en wellicht anderen te helpen. That’s it! Probeer met de flow mee te gaan. Dit is pas een lesje: accepteren kun je leren.

2. Vermijd fake news en vage doorstuurberichten

Goed bedoelde doorstuur-berichtjes in Whatsappgroepen zijn dé manier om flink goed paniek te zaaien. Hoe lief ze ook bedoeld zijn en degene vast zijn medemens wil behoeden van het slechte, bereikt er juist het tegenovergestelde mee. Berichtjes over wel of geen ibuprofen, berichtjes over wel of geen lockdown en speculaties. Heel veel speculaties.

Must read: Voel je je angstig en gestrest? Dit voedsel kan helpen

Niet zo gek dat je bijna uit elkaar barst van paniek en stress. Probeer deze berichten niet al te serieus te nemen. Inlezen is verstandig, maar je wil wél zorgen dat je bronnen betrouwbaar zijn. Een vriend van de zus van je buurjongen die kent iemand bij het RIVM… En al die tweets op Twitter. Haal je informatie liever van het RIVM zelf of van nieuwswebsites als het NOS of van een betrouwbare krant als De Volkskrant.

“Het is belangrijk om bronnen te vinden die het publiek op een niet-paniekerige, hectische manier informatie geven,” aldus Bertha Hidalgo, epidemioloog aan de School of Public Health bij de University of Alabama at Birmingham.

3. Beperk de tijden dat je het nieuws kijkt en leest

Je begrijpt vast dat uren lang door Twitter scrollen net voordat je gaat slapen niet helpt voor een rustige geest. Spreek met jezelf tijden af wanneer je welke nieuwszender leest. Bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze en beperk jezelf tot enkel betrouwbare bronnen. Wedden dat je met een beter gevoel naar bed gaat en weer wakker wordt?

4. Focus op waar je wél controle over hebt

De hele dag in de stress zitten over wat er mis zou kunnen gaan, gaat je geheid meer stress opleveren en dit is nu juist wat we proberen te voorkomen. Nu snappen we dat het nieuws lastig te ontduiken valt; de straten zijn lees en op social media en andere online media lees je haast niet anders, maar probeer je er niet door te laten leiden.

Focus je in plaats daarvan op de dingen waar je wél controle over hebt. Bijvoorbeeld de voorzorgsmaatregelen: was je handen goed, houd afstand en zoek zo min mogelijk sociale contacten op.

Daarnaast heb je waarschijnlijk genoeg klusjes in huis of in de tuin, werk (wij werken gewoon thuis!) of misschien wel vrijwilligerswerk te doen. Focus on the good stuff! Je oma, moeder en buuf al een kaartje gestuurd?

5. Je hoeft niet áltijd naar je angsten te luisteren

Luisteren naar intuïtie is goed en kan ons veel brengen. Angst daarentegen, is zo’n beetje de slechtste raadgever die je kan vinden. In dit soort situaties is voorbereiding belangrijk, maar dat is mindfulnesss óók.

Wees je bewust van je angsten en hoe deze impact hebben op hoe je je voelt en hoe je je gedraagt in plaats van dat je je angsten ziet als keiharde feiten.

6. Schrijf het van je af

Schrijven is voor heel veel dingen goed, maar ook om van je negatieve gedachten af te komen. Geef jezelf bijvoorbeeld 15 minuten de tijd om álles op te schrijven waar je bang voor bent. Op die manier verplaats je je angsten van je hoofd naar papier en worden ze tastbaar.

Ook leuk: Waarom schrijven je hoofd rustig maakt (met oefening)

Maak de angsten wel tastbaar met een begin en einde. Zijn je woorden op nog binnen de 15 minuten? Herhaal dan je woorden tot de tijd voorbij is.

Het idee hierachter? Door je woorden zó vaak op schrijven, raak je er zelf door verveeld en lukt het je uit te zoomen van de situatie en een beter perspectief te krijgen van de realiteit!

7. Doe een geleide meditatie

Mediteren is altijd een goed idee en al helemaal in tijden van stress. Elke dag een uurtje mediteren, en wie er geen tijd voor heeft, die zou dat 2 uur moeten doen, is een bekende uitspraak. You get the point: ons hoofd is goed in zich druk maken en door een meditatie te doen, het liefst een geleide zodat je door de stilte wordt heen gepraat, raak je weer in het hier en nu. Precies waar je moet zijn.

Dit zijn een aantal speciale Bedrock-meditaties:

8. Blijf in contact met anderen

Daarmee bedoelden we natuurlijk níét in grote groepen elkaar op zoeken, maar voorkom dat je – of je oude buurvrouw – in isolement raakt. Eenzaamheid is onze maatschappij een al groter wordend probleem, dus is het zaak extra goed voor jezelf te zorgen!

Benieuwd hoe het met je moeder gaat maar wil je haar niet aansteken? Videobel haar! Bijkletsen met je vriend(in)? Klik dan op de FaceTime-knop in plaats van het gewone telefoontje.

En in plaats van uiteten ga je nu lekker thuis koken met vrienden! Stiekem is het ook een best bijzondere tijd en daar kan je op veel creatieve en bijzondere manier, best een beetje van genieten. Hopelijk helpen deze adviezen je daarbij!

Heb je veel last van angsten en krijg je ze niet onder controle? Dan is het altijd een goed idee om professionele hulp in te schakelen!

Meer tips om rustig te blijven:

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Mentaal gezond blijven tijdens corona: 8 manieren om rustig te blijven
Sluiten