Hoe je rituelen in je dagelijks leven kunt inbouwen (het is simpeler dan je denkt)

Maaike Kooijman 26 feb 2018 Mind

Bij het woord ‘rituelen’ denken we al snel aan mysterieus gedoe met kaarsen en mensen die geesten oproepen, maar in feite is het gewoon een vaste handeling - een soort gewoonte, dus. Rustgevende rituelen zijn dagelijkse implementaties van peace and quiet in je leven. Dé meest effectieve manier van onthaasten en bewust leven. Maar hoe vind je rituelen die bij jou passen, hoe begin je ermee en hoe houd je ze vol?

Allereerst: wat is een gewoonte nou eigenlijk? Een gewoonte is in feite niets meer dan een soort programmaatje in je hersenen, schreven we eerder. Door handelingen op regelmatige basis te doen, ontwikkel je een gewoonte. Onder de douche was je je haar en je lichaam, vervolgens droog je je af en poets je je tanden. Je rijdt dezelfde route naar je werk en als je thuiskomt kijk je misschien altijd naar hetzelfde tv-programma. Hoe vaker je iets doet, hoe moeilijker het is om het te veranderen; het is een gewoonte geworden. Maar liefst 95 procent van ons gedrag gaat op de automatische piloot, en dat is maar goed ook, anders zouden we veel te veel moeten nadenken (moest nou de vork of het mes rechts?).

Een ritueel is een gewoonte met een speciale betekenis

Een ritueel is een gewoonte met een speciale betekenis. Niet naar je werk fietsen dus, want waarschijnlijk betekent dat weinig voor je. Maar elke dag eten met je huisgenoten of een wandeling maken, maakt je wél gelukkig en uitgerust. En niet alleen de activiteit van het ritueel, maar ook het hebben van een ritueel op zich, zorgt voor meer rust in je leven en ruimte in je hoofd.

Motivatie, mogelijkheid en trigger

Maar hoe leer je zo’n ritueel dan aan? Om nieuw gedrag aan te leren zijn drie dingen nodig, zegt gedragswetenschapper BJ Fogg in zijn Ted-talk: je moet gemotiveerd zijn, de mogelijkheid hebben om het daadwerkelijk te doen én er moet een trigger zijn die je er aan herinnert. Die trigger kan een bestaande gewoonte of gedrag zijn. De trigger voor tanden flossen is bijvoorbeeld tandenpoetsen, en tanden flossen is vervolgens de trigger voor je avondmeditatie.

Bovendien is veel geduld en aandacht nodig om een gewoonte in te laten slijten. Als je dingen regelmatig doet, kun je je al na zes weken een gewoonte eigen maken. Na nog eens zes weken zit het dan volledig in je systeem gebakken. Deze vier stappen kunnen je helpen nieuwe gewoontes of rituelen aan te leren én vol te houden.

1. Ga na wat je vaker zou willen doen (maar dan écht)

Onze goede voornemens zijn heel vaak gebaseerd op een ideaalplaatje dat deels gevormd is door deze maatschappij, maar waar we ons misschien helemaal niet goed bij voelen. We willen bijvoorbeeld vaak minder eten omdat we dan slanker worden, niet omdat we ons dan per se beter voelen. En we vinden dat we vaker met vrienden moeten afspreken, terwijl we misschien liever meer tijd op de bank willen spenderen om bij te komen van de dag.

Ga daarom goed na waar jij je nou écht goed bij voelt, want dat is voor iedereen anders. Misschien vind je het rustgevend om boeken te lezen, maar als dat niet zo is, moet je het zeker niet forceren. Misschien krijg je energie van sporten, misschien ook niet.

2. Plan die rituelen in

Een goede manier om die rituelen vol te houden, is door ze letterlijk in te plannen in je agenda, schrijft Ernst-Jan Pfauth. Hij citeert filosoof Marli Huijer: ‘Plaats een paar ankerpunten in je week die het leven voor jou waardevol maken, zoals sporten, naar de film gaan met een vriend of lezen. […] Als je het niet plant, komt het er vaak niet van. Vervolgens deel je je verplichtingen daaromheen in.’ Misschien voelt het gek om afspraken af te zeggen omdat je een wandeling gepland hebt staan of in je eentje naar de bioscoop wilt, maar het is wel nodig.

3. Doe het in babysteps

Volgens verschillende wetenschappers zijn kleine stappen de beste manier om een nieuwe gewoonte aan te leren, waaronder eerder genoemde BJ Fogg. Hij heeft het over écht kleine stapjes: één tand per dag flossen, bijvoorbeeld. Of elke dag een minuut eerder opstaan, als je dat graag wilt. Zo maak je er wel een automatisme van, maar kost dat maar heel weinig moeite.

Een andere manier van kleine stappen zetten is om jezelf je beloven dat je vijf minuten iets doet, bijvoorbeeld opruimen. Je brein zal niet tegen die vijf minuten protesteren, maar als je eenmaal bezig bent, is de kans groot dat je de smaak te pakken krijgt en ook niet meteen wilt ophouden.

4. Stop niet meteen met ‘slechte’ gewoontes

Als we met een ritueel beginnen, willen we het vaak meteen goed doen. Alleen nog maar aardig zijn, alleen nog maar gezond eten… Maar een goede en een slechte gewoonte kunnen soms gewoon naast elkaar bestaan, zegt Leo Babauta, schrijver van Essential Zen Habits. Als de goede gewoonte al ingesleten is, zal het vervolgens veel gemakkelijker zijn om de slechte gewoonte af te leren.

Creëer een slow down-ritueel

Rituals kent iedereen, maar heb je ooit stilgestaan bij de naam van het merk? Die komt namelijk voort uit een les die oprichter en en CEO Raymond Cloosterman leerde tijdens zijn reis naar Azië. In Azië zijn mensen zich bewust van de schat aan kennis die in hun eeuwenoude rituelen verborgen ligt, zegt hij. Die rituelen houden ze dan ook tot op de dag van vandaag in stand – in tegenstelling tot wij. Mensen aan de andere kant van de wereld nemen de tijd om gas terug te nemen en bewust stil te staan bij de kleine dingen, en daar kunnen wij nog wat van leren.

In Azië zijn de mensen zich bewust van de schat aan kennis die in hun eeuwenoude rituelen verborgen ligt

De missie van Rituals is dan ook om van dagelijkse routines betekenisvolle momenten te maken. Alle home- en bodyproducten hebben eeuwenoude oosterse tradities als uitgangspunt: zo is The Ritual of Ayurveda gebaseerd op de Indiase gezondheidsleer die je energieën weer in balans brengt. The Ritual of Sakura is dan weer geïnspireerd op een Japans ritueel, dat kijkt naar de korte bloei van de Sakura-kersenbloesem en ons eraan herinnert dat het leven mooi, maar vluchtig is, waardoor je er vol overgave van moet genieten.

In samenwerking met Rituals

Reageer op artikel:
Hoe je rituelen in je dagelijks leven kunt inbouwen (het is simpeler dan je denkt)
Sluiten