Goed nieuws: de Britse Burger King stopt met rietjes

Kiara Louis 12 jun 2018 News

De plastic soep in alle oceanen wordt groter en groter. Steeds meer realiseren we ons dat we moeten minderen met plastic. Gelukkig worden er hele goede stappen ondernomen. Zo vierde de Britse Burger Kind de Wereld Oceaan Dag door te stoppen met rietjes. Iets wat wij alleen maar toe kunnen juichen.

We weten allemaal dat plastic desastreus is voor onze aarde. Het liefst zouden we zien dat alle grote bedrijven en landen plastic gaan bannen. Dat wordt steeds sneller de realiteit. Zo wil India in 2022 stoppen met het eenmalige gebruik van plastic.

Alle plastic rietjes weg

Ook in het Verenigd Koninkrijk worden er goede stappen gezet. De Burger King daar heeft alle plastic rietjes ingeruild voor een biologisch afbreekbare variant. Je krijgt dus geen ouderwets rietje meer. En als je een rietje wilt, moet je er om vragen. Op deze manier kan de grote commerciële fastfoodketen een grootschalige duurzame impact creëren.

Op deze manier worden er tonnen met plastic bespaard. Een heel mooi initiatief, vinden wij. Het doel van de fastfoodketen is om in 2025 alleen nog maar biologisch afbreekbare verpakkingen te gebruiken. Ze kijken dus zeker ook naar de toekomst.

Uit Canada komt ook goed nieuws: de tweede grote fastfoodketen daar heeft ook de plastic rietjes voorgoed gedag gezegd. Zij gebruiken nu ook materialen die duurzamer zijn, zoals herbruikbare verpakkingen.

Richting duurzaamheid

Natuurlijk hebben dit soort fastfoodketens nog steeds enorm veel negatieve impact op de aarde, vanwege alle dierlijke producten die zij produceren. Een hamburger kost honderden liters water en is daarmee zeker niet duurzaam.

Stiekem hopen wij dat binnenkort ook steeds meer fastfoodketens overstappen op plantaardige varianten van fastfood. Toch is het heel positief dat grote bedrijven een goede stap in de richting van duurzaamheid zetten.

Jumbo stopt met plastic verpakking om bio-groenten!

Positieve impact

Al deze acties alleen zijn natuurlijk nog niet genoeg. Maar bij elkaar opgeteld maken ze enorm veel positieve impact. Alleen al het teken dat grote, commerciële bedrijven hier mee bezig zijn is enorm positief. Het bewustzijn dat we beter met onze aarde moeten omgaan wordt steeds groter.

Als we dit soort grootschalige acties combineren op persoonlijke, regionale, nationale schaal, hebben we voor we het weten een wereld zonder plastic. Iedereen moet zijn steentje bijdragen, en gelukkig worden er goede stappen gezet. Dat werd ook wel tijd.

Meer lezen over duurzaamheid?

 

Wil je meer interessante artikelen over duurzaamheid? Meld je nu aan voor onze Bedrock-nieuwsbrief!

 

 

Reageer op artikel:
Goed nieuws: de Britse Burger King stopt met rietjes
Sluiten