Het Pioppi-dieet is lekker en gezond, maar is het ook geschikt voor vegetariërs?

Ariela Slakhorst 15 okt 2018 Body

Het Italiaanse Pioppi-dieet is het nieuwste fenomeen op dieetgebied. Het is vernoemd naar een Zuid-Italiaans dorpje, waar de inwoners tien jaar ouder worden dan het wereldgemiddelde. Ook hebben ze minder last van chronische ziektes – en dat terwijl ze heerlijke volvette producten eten. Maar wat als je vegetariër bent?

Binnen 21 dagen gezonder, maar wel lekker eten: dat is waar het Pioppi-dieet voor staat. Het dieet bestaat uit veel vis en vlees, maar ook uit zuivel, fruit en groente: denk aan olijfolie, 60+-kaas, volle yoghurt, noten, roomboter en o ja: pure chocolade. Dit betekent dat je het Pioppi-dieet ook met een vegetarische levensstijl kunt toepassen. Als vegetariër is er dus al genoeg keus, maar ook als er toch vis- en vleesgerechten in een recept staan, kun je die gemakkelijk weglaten of bijvoorbeeld vervangen door noten.

Dit vind je misschien ook interessant: Wist je dat niet alle kaassoorten vegetarisch zijn? Wij delen welke je wél kunt eten

Kortom: ben je vegetariër en wil je het dieet ook proberen? Dan kan dat! Van het ontbijt tot aan het toetje: onderstaande gerechten zijn allemaal Pioppi approved évegetarisch.

Vegetarische Pioppi-ontbijtjes

Met het Pioppi-dieet kun je gemakkelijk vegetarisch ontbijten. Eieren, melk en yogurt zijn allemaal toegestaan en ideaal voor het ontbijt. Je hoeft geen moeilijke ingrediënten in huis te halen, want het meeste heb je waarschijnlijk al in de kast staan. Begin je dag bijvoorbeeld met volle yoghurt, blauwe bessen en een handje walnoten. Of wat denk je van volle kwark met aardbeien en hazelnoten?

Ook lekker om mee te ontbijten is een omelet vol met groente. Denk bijvoorbeeld aan spinazie, champignons, tomaat, ui en paprika. Eventueel kun je er ook een plakje kaas doorheen klutsen. Het Pioppi-dieet is wel koolhydraatarm, dus ingrediënten als pasta, rijst, brood en crackers zijn voor 21 dagen niet toegestaan. Dat betekent dus geen brood bij je ei, maar daar wordt je omelet niet minder lekker van.

Lunchen met het Pioppi-dieet

Of je nu een zoetekauw bent of dol bent op hartige gerechten: met het Pioppi-dieet kun je als vegetariër zowel zoet als hartig lunchen. Zo mag je lekker veel snoepen van fruit en ook met groenten kun je lekker losgaan.

Denk bijvoorbeeld aan een voedzame salade met tomaat en avocado: lekker met verse spinazie, rucola, komkommer, mozzarella en kleine stukjes walnoot. Voeg er een dressing van zout, peper en olijfolie toe en voilà: een vegetarische Pioppi-lunch. Wil je liever zoet lunchen? Maak dan een fruitsalade, lekker makkelijk en zoet. Denk bijvoorbeeld aan een kom met bessen, frambozen, aardbeien en appel. Het enige wat wordt afgeraden is meloen.

Dit ook proberen? Sporten tijdens de lunch: dé trend uit Zweden

Vegetarisch dineren met het Pioppi-dieet

Voor het diner is er ook meer dan genoeg keus. Hoewel veel gerechten voor het diner vis of vlees bevatten, zijn er ook vegetarische dingen te bedenken. Eén van de dagen (of twee, of drie) kun je pompoensoep maken: een heerlijk herfstrecept en makkelijk te bereiden. Veel heb je daarvoor niet nodig: meer dan flespompoen, wortel, kookroom en kruiden zit er niet in.

Een ander fijn vegetarisch Pioppi-gerecht is groentefrittata met geroosterde roodlof. Dit gerecht bestaat uit veel eieren, kastanjechampignon, boerenkool en feta met fijne kruiden. Helemaal fijn met een glaasje rode wijn, want één glas per dag is gewoon Pioppi approved. 

Pioppi-proof toetje

Een handje aardbeien, slagroom een stukjes pure chocola. Dat toetje is zo lekker dat het moeilijk te geloven is dat het onderdeel uitmaakt van een dieet, maar dat is toch echt zo. Je zet het in een handomdraai op tafel en waarschijnlijk is het net zo snel weer op. Tussendoortjes worden overigens niet aangeraden.

Goed zorgen voor jezelf

Het Pioppi-dieet bestaat uit meer dan gezond eten. Voldoende beweging, slapen en zelfs een fijn sociaal leven maken ook onderdeel uit van het dieet: eigenlijk alles waarvan we bijna allemaal weten dat het goed voor ons is. Het komt allemaal neer op goed voor jezelf zorgen, en dat klinkt als een dieet waar wij heel vrolijk van worden.

Meer lezen over het Pioppi-dieet

Bron: Zorg.nu

Reageer op artikel:
Het Pioppi-dieet is lekker en gezond, maar is het ook geschikt voor vegetariërs?
Sluiten