Is dit de toekomst? Dit bedrijf maakt persoonlijke verzorgingsproducten met AI

Maaike Kooijman 11 mrt 2018 Body

Er zijn twee manieren om tegen Artificial Intelligence (AI) aan te kijken. Aan de ene kant is er het help-de-robots-nemen-ons-werk-over-perspectief, aan de andere kant staan de mensen die vinden dat kunstmatige intelligentie de wereld juist heel erg kan verbeteren. En op bepaalde vlakken is dat natuurlijk ook zo.

Zo zijn er behoorlijk wat manieren waarop we AI kunnen gebruiken voor onze gezondheid. Ziekenhuizen kunnen bijvoorbeeld werken met apparaatjes die hartslag en bloeddruk meten bij patiënten, én die meteen analyseren en het ziekenhuis een seintje geven als het de verkeerde kant op gaat. En wat dacht je van de wearable tech die informatie verzamelen tijdens het sporten en het zo mogelijk maken om ons trainingsschema te verbeteren?

En nu is er een bedrijf dat kunstmatige intelligentie gebruikt om ook onze huid te verbeteren. Proven laat je een vragenlijst invullen (hoeveel stress heb je, hoeveel water drink je per dag, hoe reageert je huid op nieuwe producten, heb je vaak puistjes, et cetera) en daaruit rolt een persoonlijk huidadvies met verzorgingsproducten die gemaakt zijn op basis van een grote database. Het advies wordt ook iedere acht weken aangepast op bijvoorbeeld het weer en hormonale veranderingen.

persoonlijke verzorgingsproducten
Proven

Hetzelfde in een ander jasje

Proven is daarmee echt een voorloper in de beauty-industrie, en wat ons betreft is dat goed nieuws. Veel van de verzorgingsproducten die we kopen, zijn nu nog allemaal hetzelfde, maar dan in een ander jasje. Ze verkopen producten alsof ze voor iedereen zullen werken, maar die kans is gewoon niet zo groot als je een gevoelige huid hebt – of welk huidtype dan ook. Maar als je driehonderdduizend euro besteedt aan gezichtsverzorging in je leven (dat schijnt het gemiddelde van Amerikaanse vrouwen te zijn), kan het maar beter goed zijn.

De formules worden trouwens niet helemaal gecreëerd door machines: als de passende ingrediënten eenmaal zijn bepaald, wordt die informatie aan een cosmetisch chemicus gegeven, zodat die er bepaalde combinaties van kan maken. Er is dus altijd iets van controle.

Dit vind je vast ook interessant: 6 dingen die mensen met een mooie huid doen.

Database

De database waar Proven gebruik van maakt is gebaseerd op testimonials van acht miljoen vrouwen, zo’n vierduizend wetenschappelijke onderzoeken naar ingrediënten, en ongeveer honderdduizend (!) producten gemaakt van twintigduizend ingrediënten. Bots hebben connecties gelegd tussen verschillende producten en ingrediënten en de reviews daarvan. Hoe goed zo’n database is voor je privacy weten we niet, maar het idee is in ieder geval heel tof.

Is dit de toekomst? Proven maakt weliswaar nog geen producten die zijn toegespitst op één persoon, maar in theorie is dat natuurlijk wel mogelijk, het wordt alleen een beetje duur. Toch is dit in ieder geval een grote stap in de goede richting. Hopelijk erkennen ook grote beautymerken over een tijdje dat we allemaal anders zijn – want dat is natuurlijk ook zo.

Reageer op artikel:
Is dit de toekomst? Dit bedrijf maakt persoonlijke verzorgingsproducten met AI
Sluiten