Op zoek naar een baan? Deze fouten moet je niet maken

Kiara Louis 16 apr 2018 Mind

Als je solliciteert voor een baan, wil je jezelf natuurlijk van je beste kant laten zien. Best lastig, want wat vertel je wel en wat niet? En hoe schets je online een goed beeld van jezelf? We delen de meest gemaakte fouten op carrièregebied en wat tips van Psychology Today, zodat je voortaan goed weet wat je wel en niet moet doen om die droombaan te krijgen.

Tenzij je via via aan een baan terecht komt, is je curriculum vitae een belangrijk onderdeel van het zoeken naar een baan. Daarom is het belangrijk hoe je CV er uitziet. Veel mensen downloaden een soort standaard template, maar dit raden wij af. Jij bent zelf geen ‘standaard template’, dus dat wil je ook niet uitstralen. Maak gewoon zelf je CV op, of vraag een goede vriend om te helpen als je niet zo’n goede vormgever bent.

Te veel toffe termen

Een andere valkuil is om al je werkervaring te willen tonen. Logisch dat je graag wilt laten zien wat je allemaal kunt en gedaan hebt, maar dit kan nogal overwhelming zijn. Een CV van maximaal 2 A4’tjes is echt prima. Schrijf daar vooral de ervaring en banen op die van toepassing zijn op deze functie. Dat baantje bij de Appie toen je zeventien was, is niet zo relevant.

Ook de toon van je curriculum is heel belangrijk. Je kunt ervoor kiezen om heel veel moeilijke termen te gebruiken om zo indruk te maken op je potentiële werkgever, maar dat is niet echt nodig. Een overkill aan toffe termen kan zelfs nogal hoogmoedig overkomen. Het beste is om de toon van je CV aan te laten sluiten bij jouw eigen toon.

Motivatiebrief

Naast je curriculum, stuur je natuurlijk ook een motivatiebrief aan je potentiële werkgever. Dit is dé manier om te laten zien wie jij bent en hoe graag je de desbetreffende baan wilt hebben. Hierbij geldt ook weer less is more, dus meerdere pagina’s is niet nodig. Probeer een enthousiaste, warme toon aan te slaan. Ook humor kan heel erg helpen. Wat je wilt vermijden, is een herhaling van je curriculum.

Het is daarnaast slim om goed te laten zien dat jij snapt waar het bedrijf om draait en om een voorbeeld te geven waarom jij onmisbaar bent voor het bedrijf. Kortom, in je motivatiebrief kun je een goed beeld schetsen van jezelf.

Dit vind je vast ook interessant: Je droombaan binnenslepen? Begin naast je werk alvast met deze dingen.

 

LinkedIn

Sowieso is het altijd slim op je LinkedIn up-to-date te houden, aangezien recruiters hier ook op zoek zijn naar geschikte werknemers. Bij veel mensen is hun LinkedIn-profiel een soort online CV, maar je kunt je persoonlijke pagina ook een toevoeging laten zijn op je curriculum. Op LinkedIn kun je namelijk meer in detail treden en een uitgebreider profiel van jezelf schetsen.

Dit kun je doen door bijvoorbeeld een korte biografie te schrijven die jouw persoonlijkheid en werkethos laat zien. Ook is het heel handig om jouw capaciteiten en vaardigheden te laten onderschrijven door (ex-)collega’s, zodat mensen kunnen zien dat ook anderen jouw talenten erkennen.

Google jezelf

Maar je online zichtbaarheid gaat vanzelfsprekend verder dan LinkedIn. Google jezelf dus eens! Zie je dingen waarvan je liever niet hebt dat een potentiële werkgever ze ziet? Dan is het slim om ze af te schermen. Die foto van je zestienjarige zelf, halfdronken in een disco? Niet echt wat je wilt uitstralen. Je kunt je ook laten googelen door een vriend, zodat je kunt zien hoe iemand anders dan jijzelf de informatie interpreteert.

Social media kun je wel als positief verlengstuk gebruiken van je LinkedIn-pagina. Laat vooral zien wie jij bent, wat je wilt en wat jouw visie is. Zo kunnen mensen makkelijk zien of ze willen samenwerken met jou. Volg ook bedrijven of projecten die jij zelf tof vindt, wie weet komt er wel een vacature voorbij!

Reageer op artikel:
Op zoek naar een baan? Deze fouten moet je niet maken
Sluiten