Waarom we sneller onzin kopen met onze mobiele telefoons

Guilty pleasures liggen op de loer

We zijn gekluisterd aan onze mobiele telefoons. Als we ‘m thuis vergeten, fietsen we weer naar huis om ‘m op te halen. Voor velen is één dag zonder, een dag teveel. Daarbij komt dat je waarschijnlijk sneller geneigd bent om geld uit te geven via het mobiele apparaat. En dan ook nog eens aan onzinnige producten.

Volgens onderzoek van de universiteit van British Columbia zijn we eerder geneigd geld uit te geven aan impulsaankopen als we via onze mobiele telefoon shoppen, dan als we via een desktop webshops afstruinen.

Maar waar ligt dit precies aan? Waarom zijn we eerder geneigd met geld te smijten als we onze mobiele vriend gebruiken?

All that feels

We schijnen voor onze verschillende gadgets, verschillende gevoelens te hebben. Hoe vaker je je mobiel gebruikt, hoe meer je hersenen worden beloond met het constante online zijn. Het heeft bijna hetzelfde effect als suiker: lekker verslavend. Daarnaast staat de mobiele telefoon inmiddels als symbool voor de verbinding die jij hebt met de buitenwereld. Via je mobiel kun je volgen wat anderen doen, wat er gebeurt in het nieuws, blijf je in contact met vrienden en vind je zelfs misschien de liefde van je leven.

Je houdt dus echt van je telefoon. Omdat ‘ie dit alles biedt, wherever, whenever je ‘m nodig hebt. Je computer daarentegen sla je eerder open om op te werken of om iets op te zoeken. Je zoekt die dingen op via een browser, die je er speciaal voor moet openen. Het is niet het apparaat waarmee je verbindt en communiceert met anderen. Het is puur praktisch. En daar houd je iets minder van.

Gewoontedieren

Je doet veel dingen op de automatische piloot. Je loopt bijvoorbeeld de deur uit en doet ‘m op slot, zonder dat je daar bewust over na hebt gedacht. Probeer het maar eens; als je je prullenbak even op een andere plek zet, wat gebeurt er dan? Grote kans dat je eerst 10 keer bijna je afval op de grond gooit: op de oude plek waar ‘ie eerst stond. En zo gaat dat ook met onze mobiele telefoon.

Alles op die telefoon is er namelijk op ingericht dat jij (uit gewoonte) ‘m er weer bij pakt. Even kijken of iemand je een appje heeft gestuurd, zou je al meer likes op je Instagram-foto hebben en heb je al een belangrijk werkmailtje gemist tijdens de pauze? En al deze momentjes geven je (onbewust) een goed gevoel. Het gevoel dat je foto’s worden gezien en gewaardeerd op Instagram, of het gevoel dat je in controle bent op je werk omdat er geen mail aan je voorbij gaat. You’re in control.

At your service

Onze telefoons zijn er altijd voor ons, 24/7. En ze geven ons ook nog eens een lekker gevoel. We houden van ze. Als je dan, wanneer je er maar zin in hebt, even snel naar een webshop kunt browsen, is de verleiding veel groter om op ‘koop’ te klikken. Dat is lekker bevredigend, hop, zo je winkelmandje in. Voelt lekker.

Kleine onzinnige aankopen voelen ook minder erg als je het via je telefoon doet. Een leuke set kaarsen, of nieuwe servetten met een grappige quote erop: die bestel je zo. Als je een duurdere aankoop wil doen, zal je er langer over nadenken, en ‘s avonds als je thuis op de bank zit er eens rustig voor gaan zitten. Die impulsaankoop is daarom sneller gemaakt op je telefoon.

Meer lezen

Tips om je telefoon mindful in te richten.