Lisanne de Vaan
Lisanne de Vaan Mind 6 december 2017

Ontevreden over jezelf? Zo ga je ermee om

Een vet-rolletje te veel, ongeduldigheid, of werk dat maar niet afkomt: we hebben allemaal wel iets waarover we niet tevreden zijn. Moeten we niet eens stoppen met onszelf kwellen? Schrijver Leo Babauta geeft tips om met ontevredenheid om te gaan.

Als je kijkt naar jezelf, is het dan niet veel makkelijker om te benoemen waar je ontevreden over bent, dan te benoemen waar je wél tevreden over bent? Doorgaans hebben we een natuurlijke aanleg tot ontevredenheid.

Waar zijn we zo ontevreden over?

Er zijn een aantal dingen waar mensen vaak ontevreden over zijn:

  • We hebben continu het gevoel dat we het beter moeten doen, meer moeten doen en productiever moeten zijn.
  • We twijfelen aan onszelf als we moeten spreken in een groep of in het publiek, en hebben het gevoel dat we niet goed genoeg zijn om een bijdrage te leveren.
  • We zijn ongelukkig met bepaalde aspecten van onszelf, zoals ons lichaam, hoe ons gezicht eruit ziet, of de manier waarop we boos worden als partner of ouder.
  • We denken dat we moeten verbeteren.

Constante conditie

Volgens Leo Babuata is onze ontevredenheid een constante conditie. Zélfs als we complimenten ontvangen van iemand, vinden we een manier om ze te ondermijnen, omdat we geloven dat we niet goed genoeg zijn voor dat compliment.

Lees ook: Slecht in complimenten aannemen? Zo leer je complimentjes écht te accepteren

Wat kunnen we doen aan onze continue ontevredenheid met onszelf? Hoe dealen we met twijfels, gevoelens dat we niet goed genoeg zijn en ontevredenheid met bepaalde delen van onszelf?

Zo deal je met ontevredenheid

Volgens Leo zijn deze gevoelens van ontevredenheid perfecte mogelijkheden om van te leren en vrienden te worden met onszelf. Dit is hoe:

  • Iedere keer dat we gevoelens van ontevredenheid ervaren, kunnen we pauze nemen en de gevoelens waarnemen.
  • Draai je naar het gevoel toe. Ga na hoe het voelt in je lichaam, fysiek gezien.
  • In plaats van wegrennen van deze gevoelens, blijf je bij ze. Probeer je open te stellen en je gevoelens te accepteren.
  • Stel jezelf open voor de pijn die dit gevoel geeft. Zie het als een pad om je hart open te stellen.
  • Zie pijnlijke gevoelens als een teken van een goed hart, dat zacht, broos en liefdevol is. Je zou het niet belangrijk vinden een goed persoon te zijn als je geen goed hart had.
  • Lach naar jezelf en ontwikkel een vriendelijkheid naar alles wat je ziet.

Meer over streven naar perfectie?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Ontevreden over jezelf? Zo ga je ermee om
Sluiten