Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mind 4 februari 2020

Je dag geheid goed beginnen? Dat doe je met deze 9 simpele gewoonten

Zelf ben ik het type die een snelle douche neemt, nog gauw een ontbijtje mee grist en binnen een half uur al op de fiets naar werk zit. Langzaam begint het bij me te dagen dat dit misschien niet de meest effectieve manier is om je ochtend te beginnen. Voor business zusje WorkJuice interview ik namelijk een hoop succesvolle vrouwen die vaak één ding gemeen hebben: ze zweren bij hun ochtendroutine.

Ook psychologen zijn het erover eens: “Een gezonde, stressvrije en gefocuste ochtendroutine zet de toon voor de hele dag”, vertelt klinisch psycholoog Ryan Howes aan SELF. Reden genoeg om eens in die ochtendroutine te duiken. Want wat kan je zoal doen om je dag geheid goed te beginnen? En waarom zou je een routine moeten hebben?

Waarom werkt een ochtendroutine?

Het brein is een geweldig orgaan, maar zelfs je hersenen hebben een limiet. Onderzoek toont aan dat zelfs zaken als wilskracht een beperkte bron zijn. Op een gegeven moment raken die reserves op en wordt het een stuk moeilijker om een appel te verkiezen boven een stuk taart, of dat sportklasje boven een avond op de bank met Netflix.

Ons leven zit vol met uitdagingen die onze wilskracht testen, dus is het logisch dat je reserves gedurende de dag opraken. Dat is waar een ochtendroutine van pas komt. Door je elke ochtend aan dezelfde routine te houden, creëer je gewoontes die second nature gaan worden.

In alle drukte van het dagelijks leven hebben we maar weinig tijd om aan onszelf te werken of voor onszelf te zorgen. Hoe fijn is het om de dag niet te beginnen met stress en met haast, maar juist met self-care? Geef maar eerlijk toe: dat klinkt heerlijk.

Gewoontes voor je ochtendroutine

Wat zijn nou gewoontes die je kunt toevoegen aan je ochtendroutine, voor een stressvrije start? De ideale ochtendroutine ziet er voor iedereen anders uit. Zie onderstaande gewoontes dan ook niet als een handleiding die je stapsgewijs moet overnemen, maar inspiratie om uit te proberen en te kijken wat voor jou werkt.

Maak je bed op

Ja, echt! Het opmaken van je bed lijkt misschien een klusje, maar het is ook een makkelijke én kleine manier om je instant een beetje beter te voelen. De inmiddels gepensioneerde marine-admiraal William H. McRaven zei ooit: “Als je elke dag je bed opmaakt, heb je de eerste taak van je dag al volbracht. Je voelt je trots en het zal je daardoor aanmoedigen om nog een taak te doen. En nog een.”

Kijk niet meteen op je telefoon

“Als je wakker wordt, heb je geslapen en ben je in een relatief ontspannen toestand”, zegt psycholoog Howes. Zodra we die eerste keer op onze telefoon hebben gekeken, zijn we de hele dag bereikbaar en altijd ‘aan’. Bij het checken van je telefoon nodig je een stroom van stimulatie en onzin uit in onze hersenen. Waarom zou je dat moment niet uitstellen zo lang dat kan?

Sport

Het is je vast niet onbekend dat het gelukshormoon endorfine vrijkomt tijdens het sporten. Door dit ‘s ochtends vroeg te doen, geniet je de hele dag van happy feelings. Wedden dat je daarnaast ook meer energie en een voldaan gevoel hebt gedurende de dag?

Lees ook: Waarom ‘s ochtends sporten (voor je werk) je dag positief gaat beïnvloeden

En maak je geen zorgen als jij jezelf niet om half 7 in de sportschool ziet zweten, gewoon even stretchen om je bloed te laten stromen is al genoeg. Zoek een yoga tutorial op YouTube op of stretch gewoon freestyle. In andere woorden: kijk waar je lichaam die dag behoefte aan heeft.

Drink water

Zeg eens eerlijk: hoevaak realiseer jij je om elf uur ‘s ochtends dat je amper een druppel water hebt gedronken? Ja, dan wordt die twee liter water per dag lastiger om te behalen. We kennen inmiddels allemaal de voordelen van veel water drinken en goed gehydrateerd zijn. Toch vergeten veel mensen gedurende de dag genoeg te drinken.

De dag beginnen met een glas water is niet alleen lichamelijk een goed idee (want tja, je hebt zo’n acht uur geen vocht in je lichaam gekregen), maar ook mentaal om het proces van water drinken op gang te brengen.

Schrijf

Dit is een gewoonte die je ook tegenkomt in Miracle Morning en kan van alles zijn. Je kunt elke ochtend een brain dump doen, waarbij je gewoon alles opschrijft wat in je opkomt. Is dat niets voor jou? Schrijf dan bijvoorbeeld drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Dat zorgt ervoor dat je de dag met een goed gevoel begint.

Vergeet skin care niet

Niet alleen is het wassen van je gezicht en het smeren van een dagcrème goed voor je huid, het voelt ook een beetje alsof je iedere dag begint met een self-care en pampering sessie. Je begrijpt dat dit een heel ander effect heeft op je humeur dan een gestresste en gehaaste ochtend. De basis stappen van een skin care routine zijn: cleanser, dagcrème en zonnebrand, dus iedereen heeft daar tijd voor!

Handig! Wat je wilt weten vóór je weer een nieuwe gezichtsolie uitprobeert

Doe iets leuks of creatiefs

Het lijkt wel een regel te zijn dat een ochtendroutine productief moet zijn, maar niets is minder waar. Misschien is iets leuks of creatiefs wel precies wat jij nodig hebt om je dag goed te beginnen.

Denk aan een potje Mario Kart terwijl je je koffie drinkt, dansen op je favoriete liedjes, tekenen, lezen, in de keuken staan om een bananenbrood te maken of spelen met je hond. Je dag beginnen met je hobby is een instant mood booster.

Maak je to do-list

Volgens onderzoek is er één gewoonte die je aan je ochtendroutine moet toevoegen, om de hele dag productiever te zijn. En die is eigenlijk heel simpel: een paar minuten over werk nadenken. In die paar minuten bedenk je een strategie hoe je jouw to do’s voor die dag gaat tackelen. Dit kun je doen door een lijst te maken die je gedurende de dag kunt afvinken.

Heb je echt geen zin om eerder uit bed te komen? Het onderzoek toonde aan dat zelfs als je even over werk praat met je huisgenoot of partner, of als je nadenkt over je dag op de fiets of in de trein, je al meer gefocust aan de slag gaat.

Zorg écht voor een routine

De laatste gewoonte zorgt er eigenlijk voor dat deze activiteiten echt een routine worden. Als je geen ochtendroutine hebt en elke ochtend beslist waar je zin in hebt (schrijven of stretchen bijvoorbeeld), moet je jezelf voortdurend afvragen: “Oké, wat nu?” Waardoor er uiteindelijk misschien niets gebeurt.

Zorg er dus voor dat je een volgorde hebt, waar je je al-tijd aan houdt. Zo worden de activiteiten echt gewoontes, en doe je ze straks op de automatische piloot.

Succes met het vinden van jouw ideale ochtend! Met een fijne ochtendroutine zorg je ervoor dat je wekker niet meer het gehaaste begin is van de dagelijkse sleur, maar het begin van een periode die helemaal gefocust is op jou en jou alleen.

Must read: Met deze tips begin je stressvrij aan je ochtendroutine

Meer over het werkende leven?

Tegenwoordig lijkt het bijna alsof iedereen zijn droombaan heeft bemachtigd en elke 25-jarige al minstens een boek heeft geschreven of een TED Talk heeft gegeven. Ondertussen struggle jij om de balans te behouden tussen je carrière, je vrienden en je gezondheid. Op zusje WorkJuice vind je alles wat je moet weten om het beste uit jezelf te halen, maar word je er ook aan herinnerd dat je echt niet net na je afstuderen CEO hoeft te zijn.

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrocks Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Je dag geheid goed beginnen? Dat doe je met deze 9 simpele gewoonten
Sluiten