Waarom jezelf even helemaal laten gaan (oftewel ragefulness) het nieuwe mindfulness is

Dat mindfulness de laatste jaren een gigantische trend werd, kunnen wij alleen maar toejuichen. Maar zoals dat gaat met trends komt er na een tijdje weer wat nieuws. En wist je dat jezelf even helemaal laten gaan wel eens het nieuwe mindfulness zou kunnen zijn? Move over mindfulness: hier is ragefulness.

Een groter bewustzijn, meditatie en sporten, zoals yoga, die je aandacht naar binnen keren: het lijken wel dé trends van de afgelopen jaren. Dat past mooi in het Bedrock-plaatje, want mindfulness is de sleutel tot een bewust leven waarbij geest en lichaam in harmonie zijn.

Mindfulness niet voor iedereen

Maar wat als mindfulness niet helemaal jouw ding is? Mindfulness heeft ook bepaalde keerzijdes (hebben we het niet een beetje opgehemeld met z’n allen?) en sommige mensen worden er nu eenmaal knettergek van.

Toch moeten er ook voor mensen waarbij meditaties, bewuste denkprocessen en trage yogahoudingen maar niet willen lukken, manieren bestaan om gevoelens op een positieve manier te verwerken. Daar heeft Björn Borg wat op gevonden, en dat noemen we… ragefulness.

Wat is ragefulness?

Ragefulness is een work-out die een uitlaatklep biedt voor iedereen die negatieve energie kwijt wil. In ons dagelijks leven kan dit vaak niet, omdat er van ons wordt verwacht dat we ons netjes en gecontroleerd gedragen. Maar soms voelen we ons zó slecht en zó kwaad dat we het liefst met deuren willen slaan.

Met dat idee is Björn Borg aan de slag gegaan met een nieuw fitnessconcept. In hun gloednieuwe ragefulness work-outs kan je al je woede kwijt. Denk: punching balls, sparringsessies en boze piñatas waar je naar hartenlust op kan slaan. Als je dáárvan je woede niet aan de kant kan zetten, van wat dan wel?

Voordelen van ragefulness

Waarom je in hemelsnaam op piñatas moet gaan rammen op je vrije avond? Omdat ragefulness gewoon heel veel voordelen heeft. Je eens goed laten gaan, ten eerste, stuurt je adrenaline-niveau fors de hoogte in. Je hart zal sneller kloppen, je stuurt meer bloed naar je spieren en je komt in een gezonde verbrandingsmodus.

Ten tweede zorgt de adrenaline ervoor dat je brein alerter wordt en dat je mentale taken gemakkelijker kan uitvoeren. Nog zo’n leuke bijwerking van korte adrenalinestoten is dat ze het verouderingsproces vertragen (en willen we dat niet allemaal?).

Tot slot kan adrenaline, in combinatie met noradrenaline, zorgen voor een beter vermogen om beslissingen te maken.

Hoewel ragefulness compleet anders is dan mindfulness, zien we wél gelijkenissen. De twee zijn allebei manieren om lichaam en geest met elkaar te laten communiceren, en daar hebben we allemaal baat bij.

Is ragefulness wat voor jou?

Ragefulness is voor iedereen die op een gezonde manier wil omgaan met opgekropte frustraties en negatieve emoties. Voor iedereen die zich mentaal sterk wil voelen, maar moeite heeft met cognitieve inspanningen zoals mindfulness. En voor iedereen die houdt van een stevige work-out.

De redactie van Bedrock mocht zelf een lesje ragefulness testen tijdens het launch-evenement van de Björn Borg Rage Gym. We kunnen je zeggen: de work-out liet de adrenaline door ons lichaam gieren. Best wel anders dan de rustige yin yoga die we gewend zijn. Maar één ding is zeker: hier kom je zonder frustraties van terug (en je hoeft er thuis geen vazen voor kapot te slaan).

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Waarom jezelf even helemaal laten gaan (oftewel ragefulness) het nieuwe mindfulness is
Sluiten