Tanja Terstappen
Tanja Terstappen Featured 8 oktober 2017

Zo leer je nieuwe gewoontes aan in babysteps

We zijn altijd maar bezig met het verbeteren van ons leven. Dat je eigenlijk vaker zou moeten mediteren, korter zou moeten douchen of eerder zou moeten opstaan bijvoorbeeld. Welke goede gewoontes zou jij willen integreren in je routine? 's Avonds je gezicht schoonmaken voor het slapen? Tanden flossen? Elke ochtend hardlopen? Als je het in piepkleine stapjes aanpakt gaat het je lukken, zegt gedragswetenschapper BJ Fogg.

Zo kun je alvast 5 minuutjes beginnen met de gewoonte die je wil aanleren. Bijvoorbeeld: ’s ochtends 5 minuten stretchen, iets op papier zetten of na het eten direct een begin maken met de afwas. Als je vijf minuten gefocust aan de slag gaat, zal je brein in eerste instantie niet protesteren.

Wat er dan gebeurt is, uiteraard, dat je de vibe al snel te pakken krijgt. Je realiseert je dat het helemaal niet zo lastig is als je dacht. Dat het eigenlijk best lekker gaat. Dat je dit al zo lang wilde doen en het een opluchting is om er mee aan de slag te gaan. Waarschijnlijk wil je na die 5 minuten niet meer stoppen met je taak.

Nieuwe gewoontes: tanden flossen

Gedragswetenschapper BJ Fogg pakt het iets extremer aan. Als je grote veranderingen in je gewoontes wil doorvoeren, zegt hij, begin dan met een kleine stap. En dan bedoelt hij écht klein. Als je je gebit beter wil verzorgen bijvoorbeeld, kun je het beste beginnen met één tand per dag flossen. Klinkt dom, maar zo train je jezelf er een automatisme van te maken.

Must read: 6 mini-veranderingen die je dagelijks kunt toepassen voor meer geluk

Tanden flossen lijkt grappig, maar het is een goed voorbeeld. Het is typisch zo’n ding dat je een tijdje heel intensief doet omdat de tandarts het zei, maar er dan weer mee stopt omdat je het niet in je systeem krijgt. Idem voor vitamines slikken, ontbijtroutines en sporten. In zijn Ted Talk legt Fogg uit hoe je met piepkleine aanpassingen zo’n gewoonte in je leven integreert, die weer kan leiden tot een andere nieuwe gewoonte en uiteindelijk tot een life changing-routine.

Nieuwe gewoontes triggeren

Om nieuw gedrag aan te leren zijn 3 dingen nodig: je moet gemotiveerd zijn, de mogelijkheid hebben om het daadwerkelijk te doen én er moet een trigger zijn die je er aan herinnert. Die trigger kan een reeds bestaande gewoonte of gedrag zijn.

Lees ook: Waarom een dagelijkse routine zo belangrijk is volgens Ayurveda

De trigger voor tanden flossen is bijvoorbeeld tanden poetsen, en tanden flossen kan dan de trigger zijn voor je gezicht reinigen. Je gezicht reinigen is vervolgens de trigger voor je avondmeditatie. Zo stapel je gewoontes op en creëer je een routine die je dus geen energie kost maar geeft.

Forget big change, start with a tiny habit: BJ Fogg at TEDxFremont

www.tedxfremont.com What if someone told you to floss only one tooth everyday? Or start the new year, not with grand resolutions, but with a simple challenge.. like ONE pushup a day? BJ Fogg shows us that the key to lasting change does not lie in planning big, monumental changes, but in thinking really, really small.

Meer over persoonlijke groei?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Zo leer je nieuwe gewoontes aan in babysteps
Sluiten