Eva Kruijs
Eva Kruijs Body 4 apr 2019

Nietsdoen voor een gelukkig leven: zo bouw je voldoende down-time in

Een gezond lijf is een belangrijk aspect van geluk. Van daaruit kun je verder gaan bouwen. Eerst je lijf, dan de rest. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Goed voor je lijf zorgen?

In tegenstelling tot wat je misschien denkt, betekent goed voor je lichaam zorgen ook het af en toe even uitzetten. Niet sporten. Geen lijstjes nuttige dingen afwerken. Rust. Uit.

Rusten zonder te slapen

Rusten terwijl we wakker zijn. Wat doen we het weinig. Onze dagen zitten vol met partners, kinderen, vrienden, sporten, een baan, telefoons, to dolijsten, Netflix en social media. We willen onze tijd zo efficiënt mogelijk inrichten. Dus plannen we veel en zit onze agenda vaak vol. Er is weinig ruimte over voor nietsdoen. En dat is gek. Nietsdoen is geweldig! Los van het fijne gevoel dat de ontspanning van nietsdoen oplevert, is het ook daadwerkelijk gezond. Het ultieme nietsdoen, meditatie (zelfs al is het maar 10 minuutjes per dag) gaat veroudering tegen en heeft een positief effect op onze hersenen, ons immuunsysteem, cortisolniveau (stresshormonen), concentratie, creativiteit en bloeddruk.

Niets doen

Je hoeft echt geen uren in kleermakerszit naar mantra’s te luisteren. Als je maar even een pauze neemt van de hectiek van de dag. Zittend of liggend, ogen open of dicht. Voelen hoe je lijf voelt, van boven naar beneden. Een paar keer goed in- en uitademen en je hierop concentreren. Je gedachten gewoon laten komen, zonder oordeel en zonder dat je er iets mee moet.

Dit vind je vast ook leuk: Waarom schrijven je hoofd rustig maakt (met oefening)

Niets hoeven doen

Een ander soort nietsdoen zit misschien niet zozeer in het daadwerkelijk nietsdoen, maar in niets hoéven doen. Tijd hebben om te doen wat er op dat moment in je op komt. Zonder op je horloge te hoeven kijken. Dat gevoel dat je op vakantie kunt hebben. Dat de dagen eindeloos duren, dat je alles kunt doen wat je wilt, zonder haast. Tijd speelt geen rol. Dit in-het-moment-leven, zou zomaar eens dezelfde lichamelijke effecten kunnen hebben als meditatie. Ik voel in ieder geval altijd meteen wat de afwezigheid van stress doet met me. Hoe waardevol zou het zijn om dit niet alleen in de vakantie te kunnen voelen?

Let it go

Loslaten van spanning en stress in ons lichaam hoort ook bij rusten. Ongemerkt bouwen we hiervan behoorlijk veel op. Door altijd iets te moeten, door prestatiedruk, door prikkels die op ons af komen, door ziekte, door ongezonde voeding en zelfs door ongezonde buitenlucht. Die spanning en stress wil je eens in de zoveel tijd opruimen, resetten.

Makkelijke en snelle manieren hiervoor zijn bijvoorbeeld een massage, een bezoek aan de sauna, een ochtend of dag yoga beoefenen of een bos- of strandwandeling maken, ongeacht het weer. Als je dagelijks ruimte hebt om hier aandacht aan te besteden, kun je een serie ademhalingsoefeningen in je routine opnemen. Waarom zou je niet net zoveel aandacht besteden aan ontspanning als aan alles wat moet op een dag?

Concrete tips om rust in je leven te integreren

  • Plan niets doen in. Zet het in je agenda, geef het prioriteit.
  • Vind je het lastig om zelf te mediteren? Er zijn talloze apps waarmee je op verschillende niveaus aan de gang kunt. Ontdek vooral wat bij je past en waar jij iets mee kunt. Maak er een gewoonte van om dagelijks op een vast tijdstip 10 minuten te mediteren.
  • Heb je geen inspiratie voor ademhalingsoefeningen? Ga op onderzoek uit. Op internet staan er veel. Sommige oefeningen zijn vooral gericht op het toevoegen van zuurstof in je lijf, andere juist op diepe ontspanning. Oefen ermee en kijk waar je op dat moment behoefte aan hebt.
  • Breng tijd door in de natuur.
  • Leg op vaste momenten op de dag je telefoon weg. De vermindering in prikkels is aanzienlijk.
  • Lees een boek, of doe een klus in huis die al je aandacht vraagt en vestig hier dan al je aandacht op. Zonder tegelijk te bellen, whatsappen of muziek te luisteren.
  • Let op signalen die je lichaam geeft. Vastzittende schouders, hoofdpijn, stijve gewrichten, gespannen kaken, een pijnlijke rug. Het zijn allemaal symptomen van spanning. Blijf hier niet mee lopen. Je lichaam is slim en geeft niet voor niets signalen. Als je auto een rood lampje geeft, dan zet je hem ook aan de kant van de weg. Behandel je lijf minstens zo goed.

Meer lezen? In Jouw Gids naar Geluk (verkrijgbaar via www.jouwgidsnaargeluk.nl) beschrijft Eva Kruijs 7 stappen op de weg van geluk: lichamelijke gezondheid, mindset, relaties, zingeving, overvloed, gebeurtenissen waar je niet voor kiest en het volgen van je hart. Lees over nature quests, powerposes, mini-Ikigai, rijkdom zonder geld, cadeautjes uitpakken en echt zijn. En ontdek dat geluk er eigenlijk altijd is.

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ gratis kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Nietsdoen voor een gelukkig leven: zo bouw je voldoende down-time in
Sluiten