Nachtmerries voorkomen? Probeer deze verschillende trucjes

Iedereen heeft een eigen unieke droomwereld

Geschrokken wakker worden door een enge droom. Voor de één herkenbaar, voor de ander onvoorstelbaar. Als het om dromen en nachtmerries gaat is er weinig zeker in de wetenschap. Wél zijn er theorieën en onderzoeksresultaten bekend over hoe je dit kan beïnvloeden.

Je droomt meestal in de vierde slaapfase: de REM (Rapid Eye Movement) slaap. In deze fase vindt er veel hersenactiviteit plaats, maar zijn je spieren ontspannen. De ontspannen spieren zorgen ervoor dat je de handelingen die je droomt niet echt uitvoert. Anders zou je niet rusten in je slaap. Je hersenen zijn even actief als dat je wakker bent en gebruiken misschien zelfs wel meer energie. In deze fase kun je dus ook het makkelijkst wakker worden. Of je jouw droom onthoudt is van verschillende factoren afhankelijk.

Dromen die sterke gevoelens van angst en verdriet meebrengen worden gedefinieerd als nachtmerries. Uit onderzoek van de universiteit van Montreal is gebleken dat fysieke agressie het meest voorkomende thema is in nachtmerries. Samen met de dood, gezondheid en bedreigingen. Mannen hebben meer nachtmerries over natuurrampen en oorlogen. Vrouwen over interpersoonlijke conflicten. Een studie uit Duitsland wees gelijksoortige onderwerpen uit, namelijk achtervolgd worden, verlamd raken, te laat komen en de dood van familie en vrienden.

Iedereen heeft een eigen unieke droomwereld. Het is subjectief en dus moeilijk te bestuderen en documenteren. Er is geen direct bewijs over wat precies de oorzaken van dromen en nachtmerries zijn. Maar uit verschillende onderzoeken is gebleken dat onze relaties, activiteiten overdag, bepaalde medicijnen en traumatische gebeurtenissen gekoppeld zijn aan de inhoud van onze dromen.

Om een aantal voorbeelden te geven. Je droom is meestal een soort weerspiegeling van de werkelijkheid. Als je minder prettige situaties meemaakt kun je hier nachtmerries van krijgen. Ook veranderingen in je leven, zoals verhuizen, kan stress met zich meebrengen waardoor je eng kan dromen. Daarnaast tonen overige onderzoeken aan dat persoonlijkheid, depressie, temperatuur, geur en iemands eetpatroon ook van invloed kunnen zijn.

Nachtmerries kun je dus niet voorkomen met een duidelijke methode. Er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden om enge dromen te beperken.

Zorg voor een goede slaaphygiëne

Erg voor de handliggend, maar wel belangrijk. Kijk minstens een uur voordat je gaat slapen niet meer naar een beeldscherm. “Lees in plaats daarvan een boek of doe iets anders ontspannend,” zo vertelt Klinisch psycholoog Annette van Schagen. Idealiter moet de slaapkamer koel, donker en rustig zijn.

Een vast ritme is daarnaast belangrijk. Ook het gebruik van cafeïne, alcohol en nicotine kan je slaap op verschillende manieren beïnvloeden. En dus ook je dromen. Het is beter om de inname hiervan zoveel mogelijk te beperken.

Schrijf of praat over je droom

Sommige psychologen geloven in het effect van schrijven en praten over je droom. Je plaatst de droom als het ware in een bepaald perspectief. Je kan hierover met een therapeut praten, maar ook met je eigen partner. Als je ter plekke wakker geschud wordt uit een nachtmerrie en niet meer verder kan slapen kan het nuttig zijn om uit bed te komen en de droom op te schrijven, of zelfs te veranderen.

Probeer het einde van je droom te veranderen

Hierboven gaven we het al even kort aan. Verander je droom. Denk er verder over na nadat je wakker bent. Dit kan ook door het op te schrijven. Realiseer je sowieso waar je bent en dat het niet echt was. Dit kan de angst voor de volgende keer wegnemen.

Leer jezelf aan om lucide te dromen

Als je lucide droomt ben je bewust van het feit dat je droomt. Je kan je droom hierdoor beïnvloeden tijdens je slaap, dus ook je nachtmerrie. Eerder schreven wij hier twee uitgebreide artikelen over: Lucide dromen: zo kun je jouw dromen sturen en Hoe word je een lucide dromer en wat is het precies?

Meer lezen?

Droom je veel? Dit is waar bepaalde elementen in dromen symbool voor staan