Waarom je vaak last hebt van nachtmerries (en hoe je dat kan voorkomen)

Wie er vaak last van heeft, weet hoe vervelend ze kunnen zijn: nachtmerries. Want hoewel het ‘maar dromen zijn’, kunnen  nachtmerries de kwaliteit van je slaap behoorlijk verstoren. We duiken even dieper in de materie.

Voor iedereen die vaak last heeft van nachtmerries: je bent niet alleen. Dat zeggen slaapexperts aan Scientic American.

COVID-19 en nachtmerries

De slaapwetenschappers stellen namelijk dat er momenteel significant meer mensen last hebben van nachtmerries dan vóór de pandemie. Dat heeft alles te maken met het feit dat corona bij heel wat mensen leidt tot angst en onzekerheid.

Ook interessant: Waarom je geen slaappillen wilt gebruiken (ook niet die onschuldige)

Daarnaast geven de onderzoekers aan dat ook onze slaaphygiëne er niet op verbeterd is. Binnen blijven heeft bij veel mensen gezorgd voor een stijging in scherm- en social mediagebruik en heel wat mensen drinken tijdens de lockdown meer alcohol dan normaal.

Al die factoren samen maken dat onze slaapkwaliteit behoorlijk op de proef wordt gesteld. Voor heel wat mensen betekent dat helaas een stijging in het aantal nachtmerries ten opzichte van voor corona.

Trauma’s en nachtmerries

Een ander interessant verband waar wetenschappers op wijzen is dat het ervaren van een pandemie op bepaalde punten gelijkaardig is aan het hebben van het post-traumatisch stressyndroom (PTSD). Psychologen merken namelijk op dat heel wat klachten waarmee mensen momenteel kampen gelijkaardig zijn aan de symptomen van een PTSD.

Tip: All The Bright Places op Netflix: over relaties aangaan met emotionele trauma’s

En aangezien nachtmerries een bekende klacht zijn bij een PTSD, hoeft het niet te verbazen dat heel wat mensen (ook zonder de diagnose van een PTSD) kampen met nare dromen.

Geldt dat voor iedereen?

Je zou je kunnen afvragen waarom niet iedereen momenteel last heeft van een verhoogd aantal en zware nachtmerries. Dat heeft te maken met het feit dat iedereen over andere manieren beschikt om om te gaan met emotionele gebeurtenissen.

Sommige mensen vinden een uitweg voor hun emoties doorheen de dag, andere mensen verteren gebeurtenissen met behulp van hun dromen en verbeelding. Het is dus zo dat er dit jaar méér mensen zijn met nachtmerries, maar gelukkig geldt dat niet voor iedereen.

Hoe ga je hiermee om?

Herken jij jezelf in dit verhaal? Probeer niet in paniek te raken, momenteel ervaren heel wat mensen dezelfde klachten en dat is volkomen normaal.

Lees ook: Deze oude Chinese traditie helpt je aan een betere nachtrust (en nog véél meer)

Gelukkig zijn er ook manieren om nachtmerries te proberen verminderen. Zo helpt het bijvoorbeeld om je nachtmerries op te schrijven nadat je eruit ontwaakt bent. Op die manier neem je er mentaal afstand van en geef je aan je hersenen een signaal dat je de droom van je af wil zetten.

Daarnaast kun je ook proberen om je dromen op een rationele manier te herevalueren. Droom je er bijvoorbeeld steeds van dat je ongeneeslijk ziek wordt? Probeer dan te beseffen dat de kans relatief klein is dat je aan COVID-19 zal overlijden als je alle maatregelen nauwgezet volgt.

En tot slot…

Tot slot is investeren in je nachtrust ook hier weer aangewezen. Je slaap wordt door heel wat factoren beïnvloed: stress, alcohol, lichaamsbeweging, schermtijd, voeding,… Meer informatie over dit onderwerp krijg je te horen in onze podcast Bedrock Talks met slaapexpert Hans Hamburger. Aanrader!

Heb je het gevoel dat je alles al geprobeerd hebt en dat je nachtmerries je algemene levenskwaliteit naar beneden halen? Kom je er zelf niet meer uit? Overweeg dan om te praten met je huisarts en je te laten doorverwijzen naar een psycholoog. Therapie kan in dat geval aangewezen zijn.

Meer over slaap?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Waarom je vaak last hebt van nachtmerries (en hoe je dat kan voorkomen)
Sluiten