Morning! Waarom heel vroeg in de ochtend naar buiten gaan goed voor je is

Lisanne de Vaan 8 aug 2017 Mind

Om kwart over zeven gaat de wekker; duty calls. Je stapt uit bed, neemt een douche, kleedt jezelf aan en maakt een voedzaam ontbijt. Rond acht uur ga je de deur uit om – met het ochtendzonnetje op het gezicht – naar je werk te fietsen.

Ziet de ochtend er bij jou ongeveer zo uit? Niets meer aan doen zou ik zeggen. Een voedzaam ontbijt is natuurlijk de perfecte kickstart van de dag, en door te fietsen heb je al meteen wat beweging gehad. Maar wat ook nog eens heel goed is, is dat je al vroeg naar buiten gaat en de eerste zonnestralen meepakt.

Uit een recente studie van Amerikaanse wetenschappers blijkt dat de ochtendzon je kan helpen om je kalmer en gelukkiger te voelen, en ervoor zorgt dat je ’s nachts beter slaapt. Wie in de morgen naar buiten gaat heeft daar dus later op de dag profijt van.

Het onderzoek

Voor de studie, die gepubliceerd is in Sleep Health – het Journal of the National Sleep Foundation – keken de wetenschappers een week lang naar 109 werknemers met normale werkuren. Wat blijkt? Degenen die waren blootgesteld aan (meer) daglicht tussen acht uur ’s ochtends en 12 uur ’s middags vielen sneller in slaap dan degenen die weinig licht zagen tijdens deze uren. Het verschil was ongeveer 45 minuten.

Mariana Figueiro, leidend auteur van de studie, verklaart hoe dit komt: “Normaal loopt ons circadiaanse ritme voor een periode van 24,2 uur,” zegt ze. “En licht is de belangrijkste stimulans om ons te helpen synchroniseren met deze cyclus.”

De invloed van licht

Door de interne timingmechanismen van de hersenen te beïnvloeden, reguleert licht dus onze cyclus van ‘slapen’ en ‘wakker zijn’. Ochtendlicht helpt het systeem te activeren zodra je wakker wordt, waardoor je eerder klaar bent om te slapen. En op dezelfde manier herinnert een kleine hoeveelheid licht gedurende de dag ons lichaam eraan waar het is in de circadiaanse cyclus.

Al is niet elk soort licht effectief. Zo stellen de onderzoekers dat licht in gebouwen niet ontworpen is om circadiaanse ritmes te beïnvloeden. Zonlicht is dat wel, en ook het blauwe licht afkomstig van schermen zou helpen (alleen is dat weer een stuk minder goed voor je ogen).

Het beste is dus om ’s ochtends lekker naar buiten te gaan. Eet je ontbijt in de tuin op of op je balkon (als je die hebt natuurlijk), pak de fiets indien mogelijk, of loop een blokje om voordat je de deur uitgaat. Alhoewel.. een kop koffie drinken op het terras is ook geen slecht idee! Nu heb je in ieder geval een goed excuus.

Meer Bedrock

Welke invloed heeft licht op ons welzijn? Gemma Venhuizen schreef er een boek over.

Reageer op artikel:
Morning! Waarom heel vroeg in de ochtend naar buiten gaan goed voor je is
Sluiten